socialism.org.il
אל תצביעו לנו!
מה שלא יהיו התוצאות של הבחירות האלה, שהסירחון של פרשיות שחיתות קשות במפלגות הגדולות ילווה אותן עד הקלפי, דבר אחד בטוח: הבחירות לא יפתרו אף אחת מהבעיות הכי דחופות שלנו. רק אם ניאבק בפיטורים ובקיצוצים בשכונות ובמקומות העבודה, דרך הפגנות, שביתות ושביתה כללית, נוכל לעצור את הפוליטיקאים והמעסיקים ששודדים אותנו לפני, תוך כדי ואחרי הבחירות.
פלאייר של התנועה
21.01.2003 16:00

המשבר הכלכלי העמוק יימשך וכנראה גם יחריף. הממשלה החדשה, באיזה הרכב שלא תהיה, תמשיך להפיל את מחיר המשבר של השיטה הקפיטליסטית על העובדים, המובטלים, המשפחות החד־הוריות והגימלאים.

הנושא הראשון על סדר היום של הממשלה החדשה יהיה קיצוץ נוסף בתקציב, בגובה של עשרה מיליארד שקל, שכרגיל ימומן מהתקפות על מעמד העובדים (פיטורים, קיצוצים בדמי אבטלה וקיצבאות והקפאת שכר) ומפגיעה נוספת במערכות הרווחה, הבריאות והחינוך.

קיצוץ כזה לא יכול להוציא את הכלכלה מהמשבר כי הוא רק מקטין את כוח הקנייה של העובדים וכך גורם למשבר להעמיק. למעשה, הקיצוצים האלו לא נועדו בכלל לפתור את המשבר, אלא רק לשכנע מוסדות כמו הבנק העולמי וקרן המטבע הבינ״ל שישראל ממשיכה לשחק לפי כל הכללים הקפיטליסטיים: לחנוק את העובדים והמובטלים בלי לפגוע בבעלי־ההון. כך בדיוק התמודדה הממשלה בארגנטינה עם המיתון במשך ארבע שנים, עד שלהמונים נמאס והם יצאו לרחובות והסתערו על הפרלמנט.

הממשלה הבאה לא תוכל לתת לנו ביטחון אישי

בין אם תקום ממשלה צרה או "ממשלת אחדות" (שהיא התסריט המועדף על המיליונרים, כי דרכה קל יותר להעביר קיצוצים וגזירות), המדיניות של המשך הכיבוש הצבאי של השטחים, הכתרים, הסגרים, המעצרים הסיטונאיים והחיסולים יכולה אולי למנוע חלק מהפיגועים, אבל רק במחיר של הגברת השינאה והמוטיבציה לבצע פיגועים נוספים.

גם הגדר לא תפתור כלום, ולא תוכל לעצור את המיואשים ביותר באוכלוסייה הפלסטינית המורעבת והמושפלת. היחידים שירוויחו מהגדר הם הקבלנים שמקורבים לשלטון, שיעשו קופה יפה, ואולי גם כמה פקידים ופוליטיקאים שחלק מהכסף יגיע לגמרי בטעות לכיס שלהם. ובינתיים ימשיכו הפוליטיקאים, עם שומרי הראש ומכוניות השרד הממוגנות שלהם, להשתתף בצער המשפחות ולשלוח עוד חיילים למות על הגנת ההתנחלויות הקטנות והמבודדות ביותר בשטחים ובעזה כאילו מדובר בסלע קיומנו.

גם המלחמה המתוכננת של ארה״ב נגד העם העיראקי, שנועדה לשרת את חברות הנפט האמריקאיות ולא להגן עלינו מפני סדאם, לא מפחידה את הפוליטיקאים ואת המיליונרים. הם כבר דאגו לקנות מערכות מיגון משוכללות בעשרות אלפי דולרים או להזמין סוויטה בשווייץ. אנחנו נצטרך לסמוך על ניילון, דבק ומסכות מפוקפקות.

וגם השחיתות בפוליטיקה תמשיך לשגשג

השחיתות במערכת הפוליטית היא לא תופעה ישראלית מיוחדת, ולא נובעת מ"כמה תפוחים רקובים". השחיתות היא חלק בלתי נפרד מהשיטה הקפיטליסטית הרקובה, שמעודדת אנשים להשתמש בכל אמצעי כדי להשיג רווח אישי. פרשיות שחיתות פוליטיות בכמויות התגלו בשנים האחרונות גם במערב אירופה ובארה״ב. כל עוד הפוליטיקאים משרתים את המיליונרים במדיניות הקפיטליסטית שהם מובילים, המיליונרים ימשיכו לפטם אותם.

גם בסיגנון ורמת החיים שלהם הפוליטיקאים קרובים הרבה יותר לבעלי־ההון מאשר אליך ואלי. עם משכורת של עשרות אלפי שקלים בחודש וכל ההטבות הנוספות, איזה מושג יש להם על הבעיות שעובדים מהשורה, מובטלים וקשישים צריכים להתמודד איתן? ומה אכפת להם בכלל?

הבעיות של סיריל קרן, שרי אריסון או דוב לאוטמן יעניינו את הפוליטיקאים ביום שאחרי הבחירות הרבה יותר מהדאגות של מאות אלפי המצביעים שלהם.

בשביל לשנות באמת חייבים להיאבק

הדרך להילחם בקיצוצים, באבטלה ובעוני היא במאבק ברחוב, בשכונות ובמקומות העבודה, דרך הפגנות, שביתות ושביתות כלליות אמיתיות שיפעילו את מלוא הכוח של העובדים ויאיימו ברצינות על בעלי־ההון והממשלה. בהמשך נצטרך גם כלי פוליטי — מפלגת עובדים אמיתית, דמוקרטית ולוחמת, שתוקם מתוך המאבקים החברתיים והתעשייתיים. כדי להיות אלטרנטיבה אמיתית, מפלגת העובדים תהיה חייבת לאמץ תוכנית סוציאליסטית, כי השיטה הקפיטליסטית יכולה להבטיח לנו רק עוד אבטלה, עוני, פיגועים ומלחמות.

אנחנו במאבק סוציאליסטי נשתתף בכל המאבקים החשובים, נציע את הטקטיקה והאסטרטגיה שיכולות להביא אותם לניצחון ונמשיך לפעול להקמה של מפלגת עובדים דמוקרטית ולוחמנית. הסיכוי היחיד שלנו להשתחרר מהסיוט המתמשך של משבר כלכלי, טרור ומלחמה הוא להפיל את שלטון 15 המשפחות, ששולטות בכלכלה ובפוליטיקה למען הרווחים שלהן, ולבנות חברה שבה הכלכלה משרתת את הצרכים של כולנו — חברה סוציאליסטית.

הדרישות שלנו: