socialism.org.il
ראיון עם עובדת נמל
לרשות הממשלה והתעשיינים עומדים כל כלי התקשורת ותקציבים של מיליוני שקלים שמשרתים את מכונת ההסתה והשקרים שלהם במלחמה כנגד העובדים המאורגנים בישראל. גם לעובדים יש מה להגיד, ועכשיו תורם להשיב אש
שחר בן־חורין
24.07.2004 21:10

לפניכם ראיון שקיימה מערכת "המאבק" ב־22 ביולי עם אחת מעובדות נמל חיפה, שפגשנו בהפגנת העובדים בעיר באותו היום. ההפגנה הייתה מאוד מיליטנטית, והשתתפו בה כ־500 עובדי נמל ועובדים אחרים. העובדים דרשו מהוועדים לא לוותר, לעבור לשביתה מלאה ולהיאבק גם עבור זכויות "דור ב'". העובדים יצאו לצומת הסמוך לנמל ופנו לנהגים כדי להסביר על מה המאבק ולקבל את תמיכתם. כמו שאומרת העובדת, "לא נותנים במה לעובדים כדי לדבר, וזאת הבעיה הכי רצינית".

איך אתם מתמודדים עם השקרים של האוצר?

שיתחילו להגיד גם את האמת בתקשורת. עובדי נמלים חדשים היום הם דור ב': משתכרים שכר מינימום (17.93 שקל לשעה!), עובדים 16 שעות על גרר מול מכולה של 40 רגל. מאות חבר׳ה צעירים שנכנסו בשנים האחרונות, ועומדים לקלוט עוד עובדים צעירים שמגיעים מלשכת התעסוקה ומההכוונה לחיילים משוחררים... אומרים שמבמקומות כמו חברת חשמל, כל העובדים החדשים הם רק ילדי עובדים — זה לא נכון לנמלים.

קשה לנו להתמודד. זה מעצבן ומתסכל את כל העובדים, ובכל זאת מישהו צריך לצאת החוצה ולהגיד את האמת. המינויים הפוליטיים שלהם זה הדבר הכי מגעיל שיכול להיות: הם לא עובדים, לא עושים כלום, מקבלים משכורות בחינם על חשבון האזרח הקטן — הפנסיונרים, הנכים, כל העם הפשוט, קשה היום. גועל נפש שכל המדינה מתנהלת על פוליטיקה, וזה הולך ונעשה עוד יותר ועוד יותר מגעיל".

מה המשמעות של הליך ההפרטה עבור העובדים?

הם רוצים להעביר את הנכסים לבעלים פרטיים. מחר הם יכולים להביא כוח עבודה זול שיפעיל את הכלים ולזרוק אותנו. אנחנו נאבקים כדי שיהיו זכויות ושיהיה כל מה שצריך... שלא נהיה מחר מפעלי ים המלח השניים. לא לתת ליולי עופר את הנכסים של הנמלים. אנחנו נהפכים למדינה של עבדים. מה שהם רוצים זה לתת לעשירים להמשיך להרוויח יותר ואותנו, האנשים הפשוטים, להפוך ליותר עניים. כל יום אתה שומע על עוד משפחה, על אבטלה גוברת. צריך לפתוח את העיניים היום. שר האוצר קם כל בוקר עם שיגעון חדש ומחליט את ההחלטות — הוא צריך את כל העשירים שיתמכו בו בבחירות הבאות. כנראה יש לו הבטחה שיהיה ראש ממשלה ושיתמכו בו כספית.

איך המאבק מתנהל?

הוועדים עושים את העבודה מעל ומעבר. אם זה היה תלוי בעובדים היינו סוגרים את הנמל באותו היום כבר. אנחנו לא רוצים ללכת עם הראש בקיר, אבל שר האוצר הכריז מלחמה. הוא מתנהג בצורה אלימה ועוד טוען נגדנו לאלימות.

ביום הקריאה השנייה והשלישית של החוק (14.07), הבטיחו מספר ח״כים לנציגי העובדים שהם איתנו. כשביבי שמע הוא "קנה" אותם כדי שיצביעו נגדנו. הוועדים לא האמינו איך אותו אדם שדיבר איתם שעתיים קודם הצביע נגדנו.

איך אתם רואים את התפקיד של הנהגת ההסתדרות?

[הנהגת ההסתדרות] לא עושה את העבודה שלה. ביום שהתחילו עם הנמלים ההסתדרות הייתה צריכה לקום וכל המשק היה צריך לשבות, בלי יוצא מהכלל... היום זה הנמלים, מחר מקורות, אחר כך חברת חשמל, ולא חסרים מקומות עבודה אחרים בסכנה. מה שעשו בים המלח יכולים לעשות בנמל.

מסר לעובדים אחרים?

אני עובדת יותר מ־20 שנה בנמל. עד היום, לא שבתנו סתם כי בא לנו, ולא סתם הורדנו את השאלטרים... תמיד שבתנו כשביקשו מאיתנו לתמוך וברוב המאבקים היה מדובר בהזדהות עם מאבקים של עובדים אחרים במשק.

שיבינו שאנחנו נמצאים היום במאבק, אבל המאבק הוא גם בשבילם — ושיקומו ויצעקו ביחד איתנו!