₪8,620
עוד ₪11,380 להשגת היעד
תרומת סולידריות לקופת המאבק 2018
מאבק סוציאליסטי לא מקבלת מימון מטייקונים, מהממשלה או מקרנות הון. תמכו בנו, שתפו והצטרפו אלינו לבניית אלטרנטיבה סוציאליסטית.
מאבקים חברתיים · העבודה המאורגנת · כלכלה · פוליטיקה · כיבוש ושלום · המזה״ת · בינלאומי · סטודנטים · נוער · נשים · להט״ב · בריאות · סביבה · היסטוריה ותיאוריה · התנועה
X


שקרים של האוצר והתשובות להם
תשובות להסתה ולשקרים של הקפיטליסטים על עובדי הנמלים, על שביתות ועל הפרטה.

הדפסה

1. "עובדי הנמל משתכרים משכורות שחיתות של 40,000 שקל לחודש"
התקשורת הממוסדת שבידי בעלי ההון נוהגת להציג תלושי משכורת מנופחים של עובדי נמל כדי לנגח אותם. מלגזן שמרוויח עשרות אלפי שקלים לחודש, פועל בשכר שחיתות וכדומה. האמת מאחורי המספרים האלה מוכיחה שוב את הפוליטיקאים במערומיהם. ישנה קבוצה קטנה בנמלים שמשתכרת עשרות אלפי שקלים לחודש. קוראים לה הקבוצה של מינויים פוליטיים. רובם הם מינויים ישרים של חכי״ם מהליכוד, כמו עומרי שרון שמינה לנמל אשדוד עובד כזה שאחראי על מוזיאון הנמל הפיקטיבי.

רוב המשכורות של העובדים בנמל נעות סביב 5,000 ל־10,000 ₪. כאשר השכר מחושב לפי שכר בסיס שהוא בדרך כלל נמוך משכר המינימום וכל שאר השכר מגיע מפרמיות, כלומר מכמות עבודה. יש עובדים בנמל שעובדים מסביב לשעון 14, 15 שעות ביום. יש משמרות של 24 שעות ושל 36 שעות. מנהל עבודה, עשרים שנה בנמל, מרוויח משהו כמו 10,000 ש״ח לחודש.

סך הכל צריך להבין שמדובר בגוף ריווחי מאוד. ההוצאה על שכר העובדים מתוך סך כל ההוצאות בנמל היא קטנה יחסית. המדינה היא זו שקובעת עת עלויות התפעול והיא זו שקובעת גם את שכר הבכירים.

עובדי הנמלים בעולם משתכרים יחסית בכבוד בעיקר בזכות היסטוריה של מאבקים. לא תמיד זה היה כך. בשנות החמישים היה עומד נציג של הנמל במרכז חיפה וקורא לצעירים ולמובטלים שעוברים ברחוב אליו, אומר להם לעשות שריר, ולפי זה מחליט אם לקבל אותם לעבוד באותו יום — שוק עבדים. לקחו עשרות שנים של מאבקים כדי לשרש את התופעה הזו ולהבטיח לעובדים של הנמל בטחון תעסוקתי ושכר הוגן. המאבקים שעשו עובדי הנמלים צריכים לשמש דוגמא גם לשאר העובדים במשק. כשמתארגנים אפשר להגיע להישגים.

בשנים האחרונות דאגו בעלי ההון ללחוץ על רשות הנמלים להעסיק עובדי קבלן. המטרה של המעסיקים והממשלה בהעסקת עובדי קבלן בתוך הנמלים היא להכין אותם להפרטה, לפלג את העובדים בין עובדים דרג א' לעובדים דרג ב' כדי להחליש את כושר ההתנגדות להפרטה וכדי שלאחר ההפרטה יהיו ברשות בעל ההון עובדים לא מאורגנים וצייתנים.

2. הפרטת הנמלים תוזיל את עלות המוצרים
כאמור, המדינה היא זו שקובעת את עלויות התפעול של הנמל, לא העובדים. על מה בדיוק מתלונן שר האוצר?

3. "ההפרטה תפרק את המונופול"
ותקים מונופול חדש בידיים פרטיות. במקום שהנמלים יהיו בידיים ציבוריות, הם ימכרו לבעלי הון. בעיקר מדובר על יולי עופר, חבר טוב של ביבי ושרון, שהוא הבעלים של חברת "צים" שהופרטה גם כן. חברת הספנות הישראלית שנבנתה מכספי השילומים של גרמניה, ומזיעתם של אלפי עובדים במשך עשרות שנים, נמכרה ליולי עופר. דבר ראשון שהבעלים החדשים הכניסו לחברה, וזה לא היה תחרותיות, היו הפיטורים ההמוניים והעסקת כח עבודה זול ללא זכויות, בעיקר מהגרי עבודה. בשביתה הנוכחית איימה חברת "צים" המופרטת שהיא לא תמשיך לעבוד עם נמלים ישראלים. מה שעמד מאחורי האיום הזה היה הרצון של עופר ללחוץ על הממשלה להפריט כמה שיותר מהר את הנמלים ושהאוניות שלו יקבלו קדימות בנמל על פני אוניות אחרות. תוצאת ההפרטה אם כן תהיה "תחרותיות" נוסח "עופר נגד עופר בע״מ". ההפרטה תבנה כאן בעצם מונופול פרטי ענק, שלאף אחד לא תהיה שליטה עליו, גם לא לממשלה. את הרווחים מהמונופול הזה אנחנו לא נראה (הנמלים מזרימים כיום מיליארד שקל בשנה לקופת המדינה) ומה ימנע מהמונופול הפרטי של הנמלים להעלות את המחיר?

4. "זכויות העובדים בזמן הפרטה לא יפגעו"
את זה אי אפשר לספר לעובדי חברת הספנות צים שהופרטה. כיום העובדים הפשוטים שם הם עובדים מהגרים שמשתכרים שכר רעב וללא זכויות. הקצינים הם ישראלים וקצינים דרג ב' הם שוב עובדים מהגרים שעובדים על תקן אחר כדי לחסוך בעלויות שכר.

המטרה של מעסיק פרטי היא להרוויח, שכר ותנאים של עובדים נוגסים לו ברווח ולכן הוא יעשה הכל כדי לפגוע בהם.

5. "הנמלים שלאחר ההפרטה יכנסו לדפוסי העבודה החדשים הנהוגים בעולם"
ומה הם דפוסי העבודה החדשים האלו? הפרטת הנמלים באנגליה היתה הרסנית. העובדים הפכו מעובדים חזקים לעובדים שעובדים על בסיס יומי, אם יש עבודה הם באים לעבוד ואם אין הם נשארים בבית ולא מקבלים משכורת. בעצם הצעד הזה החזיר את הנמלים באנגליה לצורה שבה הם עבדו במאה ה־19. העובדים חזרו אחורה עשרות שנים מבחינת ההישגים שלהם.

6. "שביתת הנמלים בניגוד להחלטת בית משפט היא לא חוקית וסכנה לדמוקרטיה"
השביתה היא זכות דמוקרטית שהושגה במאבקים רבים ומופרת פעם אחר פעם תחת האצטלה החוקית של בית הדין לעבודה. צריך, לפיכך, לשים לב לאינטרסים שעומדים מאחורי פסיקות אלו בכלל ופסיקה זו בפרט. ביבי הלך לדרך בטוחה של התנגשות עם העובדים. זה היה על הרקע של הכניסה לממשלת האחדות ובעיקר עקב עודף בטחון עצמי שחש האוצר לגבי כוחו לשבור את העובדים ולבצע את ההפרטה. החקיקה של חוק הפרטת הנמלים היא הפרה בוטה של יחסי העובדה המאורגנת בישראל, תקדים מסוכן. האוצר רצה ללכת למשא ומתן מול ההסתדרות כשיש לו כבר חוק בכיס וככה לשבור את עובדי הנמלים בחסות חוקית.

בית הדין לעבודה הוא בית דין שמסוגל לדאוג לסעד לעובד זה או אחר אבל ברגעים מכריעים של שביתות גדולות הוא דואג ליישר קו עם המעסיקים. ביבי היה בטוח ששבוע שבועיים העובדים ישחררו לחץ ואז הוא יוכל לחתום בשקט על הסכם פשרה עם עמיר פרץ, שיאשר את ההפרטה ויכניס רק כמה שינויים קוסמטיים בנושא של זכויות עובדים. גם המנהיגות של ההסתדרות ראתה זאת כך. עמיר פרץ ושות' הסכימו בעצם להפרטה — "אף אחד לא ילמד אותי על שינויים מבניים במשק" — אמר פרץ. להפגנה הלוחמנית שנערכה ב־22 ביולי בנמל חיפה לא הגיע אף נציג בכיר של ההסתדרות. הם ידעו איך הם היו מתקבלים ע״י העובדים אם הם היו באים.

לעובדי הנמלים אין כל כוונה להסכים לפשרה. וכשפסיקת חירום של בית דין לעבודה יום אח״כ קבעה כי השביתה אסורה לחלוטין, נשמו כמה פקידי הסתדרות לרווחה. הם קראו לעובדים לחזור לעבודה, והם כבר יסדרו פשרה עם האוצר. אך האוצר שראה בכך אות להתקפלות מצד ההסתדרות הפסיק מיד את המגעים למשא ומתן.

השביתה יצאה גם נגד ההפרטה ובית הדין, אבל גם נגד המנהיגות של ההסתדרות. הקריאה של הנהגת ההסתדרות לחזור לעבודה נענתה ע״י העובדים עצמם בהמשך של שביתה איטלקית, כינוי לשביתה שבה העובדים באים לעבודה אבל עובדים בכוונה לאט כדי לפגוע בבוסים. כשהמשטרה עצרה בבוקר ה־26 לחודש את דודו פרץ, מזכיר וועד עובדי נמל חיפה, באמתלה כי השיג גבול כאשר הפגין במספנות ישראל שבוע קודם לכן, הוא התבקש לחתום על הצהרה כי אף עובד לא ייכנס למספנות. הוא אמר שאין לו השפעה כזאת על העובדים, ושאם הם רוצים הם צריכים להחתים את כל אחד מעובדי הנמלים על תצהיר שכזה.

עקב המעצר הכריזו הנמלים על מאה אחוז שביתה, ומול משטרת מרחב זבולון בחיפה התארגנה הפגנה ספונטאנית של מאה וחמישים עובדים. המשטרה מיהרה לשחרר את דודו פרץ, הנה דוגמה קלאסית לכח של העובדים.

למעסיקים יש את הכח שלהם. יש להם את החוקים שלהם, את החכי״ם שלהם, את בתי הדין שלהם. כשהם מפעילים כח הם בדרך כלל דואגים לכסות את זה בכל מיני תירוצים חוקיים. החוק להפרטת נמלים הוא צעד אנטי דמוקרטי מובהק. איזה כלים יש לעובדים כדי להלחם במנגנון המשומן של המעסיקים? מול כח שבא מולך אתה חייב להפעיל כח נגדי. הכלים של הקפיטליסטים לא יכולים לתת מוצא לעובדים פשוט בגלל שהם בנויים למען הקפיטליסטים. הכח של העובדים הוא קודם כל הכח הכלכלי שלהם. השביתה היא הכח הכי מובהק של העובדים.

7. "הנמלים יהיו יותר יעילים לאחר ההפרטה"
הנמלים בארץ הם מהזולים והיעילים ביותר בעולם, יותר ממאות נמלים מופרטים באירופה וארה״ב. נמל חיפה נחשב למקום שישים בעולם מבחינת תפוקה. יש מנופים בנמל שקבעו שיאי עולם מבחינת מהירות פריקה והעמסה שלהם (והכוונה לכלל העבודה של העובדים והציוד המכני). רשות הנמלים, בגלל שהיא רשות ממשלתית, לא מחזיקה ברווחים, אלו הולכים למדינה בסוף כל שנה. משום כך הרשות מוציאה מיליונים כל שנה על בטיחות, על אחזקת ציוד, קניית ציוד חדש וכו'.

נמל בבעלות פרטית ייקח את הרווחים מתפעול הנמל לכיסים של הבעלים, וישתדל לחסוך בהוצאות על מנת למקסם רווחים. התוצאה הישירה של זה תהיה בעיות בטיחותיות, וירידה ביעילות הנמל. במקום להחליף מנוף פעם בחמש שנים הוא יחליף פעם בעשר שנים. זה יגרום לאסונות שאפשר בעצם לחזותם מראש.

הפרטת הרכבות באנגלייה הביאה גם לפיטורי עובדים, אבל גם לתאונות רכבת מחרידות. החברות הפרטיות השונות סירבו להשקיע בחידוש התשתית כדי לחסוך בעלויות. את המחיר שילמו הנוסעים והעובדים ברכבת. יש עכשיו באנגלייה תנועה רחבה שזוכה לתמיכה ציבורית הקוראת להלאים מחדש את הרכבות ולהחזירן לבעלות ציבורית.

8. "השביתה היא פגיעה אנושה בכלכלה ותביא לפיטורי עובדים"
השביתה היא פגיעה אנושה ברווחים של המיליונרים. אותם בעלי הון שבוכים עכשיו על השביתה, איפה הם היו כשאישרו את החוק בכנסת שפתח את השביתה? זה היה ברור שתהיה שביתה. אלו אותם מעסיקים ובעלי הון שמפטרים עובדים על ימין ועל שמאל בימים כתיקונם. אותם בעלי הון שמשלמים שכר מינימום לעובדיהם. את המיליונים שלהם הם כבר עשו, שלא יציגו את עצמם כמו מסכנים עכשיו. ושלא ינצלו את השביתה כדי לפטר עובדים. המטרה של המעסיקים היא אחת, להפריד בין עובדים לעובדים! למנוע פעולה מאוחדת של העובדים בכל המשק נגד המנצלים האמיתיים שלהם.



   


תנועת מאבק סוציאליסטי
ת.ד. 59187, תל אביב–יפו 6159101
info@socialism.org.il
054.818.44.61 | 054.818.44.62
מאבק סוציאליסטי היא תנועה סוציאליסטית הנאבקת למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית, המושתתת על צדק חברתי, שלום ושוויון. התנועה שותפה בוועד למען אינטרנציונל עובדים (CWI), ארגון סוציאליסטי בינלאומי המאגד תנועות ומפלגות סוציאליסטיות בעשרות ארצות ברחבי העולם.