socialism.org.il
המורים מתארגנים נגד תוכנית דוברת — דרושה שביתה עכשיו!
ב־8.2 קיימה הסתדרות המורים בירושלים כנס הסברה נגד תוכנית דברת לרפורמה במערכת החינוך. חברי מאבק סוציאליסטי היו שם כדי להביע סולידריות ולהציע אסטרטגיה לניצחון במאבק
דולב רהט
15.02.2005 08:33

ב־8.2 קיימה הסתדרות המורים בירושלים כנס הסברה נגד תוכנית דברת לרפורמה במערכת החינוך. התכנית גובשה ע״י ועדה בראשות איש העסקים שלמה דברת, שבה לא נכלל אף נציג של המורים, התלמידים או ההורים — האנשים שבאמת יאלצו לחיות עם תוצאות התוכנית. מדובר בין השאר בפיטורים של עשרות אלפי מורים ופגיעה בתנאי ההעסקה של המורים שישארו במערכת, הגדלת הפערים ו"ארגון מחדש" של המערכת שיבוצע בצורה לא־דמוקרטית וללא הערכות ותקצוב מתאימים, מה שיפגע בברור במורים ובתלמידים.

לפי הזמנתה של הנהגת הסתדרות המורים הגיעו חברי מאבק סוציאליסטי יחד עם חברים נוספים מהחזית הסטודנטיאלית־חברתית כדי להביע את תמיכתם במאבקם הצודק של המורים בתכנית וכדי להציע אסטרטגיה למאבק. קווי האסטרטגיה שאנו מציעים הם: שביתה כללית של כל מערכת החינוך, שתנוהל באופן דמוקרטי ע״י ועדי פעולה של מורים שיצמחו מהשטח, ושתכלול גם פעולות הסברה כדי לשכנע את כלל העובדים והנוער בחשיבותה של השביתה, תוך שיתוף הורים ותלמידים ופנייה לשביתת סולדיריות מעובדים בשאר ענפי המשק אם יתעורר צורך. נציגי הנהגת הסתדרות המורים הגיבו בכך שמיהרו להוציא אותנו מאולם הכינוס.

מחוץ לאולם המשיכו חברי מאבק סוציאליסטי בשיחות עם המורים, וזכו לתגובות נלהבות. למרות מזג האויר הקר והגשום ששרר בירושלים באותו יום מאות מורים חתמו על עצומה הקוראת לשביתה כללית במערכת החינוך כנגד תוכנית דוברת. רבים מהם השמיעו התבטאויות מילטנטיות ביותר לגבי אופי המאבק נדרש, עד כדי דרישה ל"אינתיפאדה של מורים".

המאבק חייב להימשך

מול התגובות האלה ההמשך צריך להיות ברור — חייבים להקים מלמטה גוף דמוקרטי של מורים, עובדי מערכת החינוך, תלמידים והורים אשר יוביל את המאבק קדימה. רק גוף כזה, שיפעל בשיתוף עם ועדים דמוקרטיים נוספים של עובדים וסטודנטים, ושלא יהיה כפוף לתכתיבים של ההנהגות המנוונות של ההסתדרות, האיגודים המקצועיים האחרים ואגודות הסטודנטים, יוכל להוביל מאבק בלתי מתפשר. מאבק שיבלום את ההתקפות הברוטליות המשוגרות ללא הפסקה על העובדים, המובטלים, הנוער, הסטודנטים והגימלאים, תוך כינון אופוזיצה לוחמנית ודמוקרטית בהסתדרות ובאגודות הסטודנטים, בתור הצעד הראשון להקמת מפלגת עובדים שתילחם למען האינטרסים של כולנו.