socialism.org.il
מכתב
לא להפרטת מערכת הבריאות!
המכתב הפומבי הבא נשלח על־ידי שאול סקיף, יו״ר ועד אחיות בבית־חולים "אסף הרופא", והוא ממוען לכול חברי הכנסת ואזרחי ישראל. במכתב מזהיר שאול מפני ההשלכות המסוכנות של ההפרטה הנמצאת בעיצומה.
שאול סקיף, יו״ר ועד אחיות בבי״ח אסף הרופא
07.04.2007 11:59

הנידון: די להוליך את אזרחי ישראל שולל.

בתאריך 28.01.07 שלחתי לשרי הבריאות והאוצר מכתב בנושא מצוקת כוח האדם בבתי החולים, עומס העבודה הבלתי סביר, אי יכולתן של האחיות לעמוד עוד במצב הקשה בכל ימות השנה ואוזלת היד של המערכת במציאת פיתרונות אמיתיים למשברים במערכת הבריאות כמו השפעת "המפתיעה" אותנו בכל חורף מחדש. עוד הוספתי במכתבי את העובדה שכל השנה מצבנו כך: צפוף, קשה עם חוסר כוח אדם וחוסר תקציבים מובנה ולצערי מכוון. צפיתי בהתנהלות השרים במשבר האחרון בנושא החיידקים העמידים והחלטתי שדי לשתיקה והגיעה העת שגם הציבור ידע: כל השרים מדברים מהפה אל החוץ על מנת להרדים את הציבור ובמציאות הם פועלים להפרטת מערכת הבריאות ולהפקרת בריאותנו, האזרחים.

אזרחי ישראל היקרים ! עובדים עליכם בעיניים.

מאז שנת 2002, בה נבחרתי ליו״ר ועד אחיות בבית חולים אסף הרופא, אני עד לתרמית שערורייתית בנושא הבריאות. בשנים האחרונות מאז 2002 עושות ממשלות ישראל ככל יכולתן להפריט את מערכת הבריאות ולמכרה לתאגידי בריאות, פעולה אשר תיקח מכם יותר ותיתן לכם פחות. על מנת להצליח בכך מתקצב האוצר באופן מופחת את בתי החולים, לא מזרים לבתי החולים תקנים ופועל בעוד שיטות ערמומיות על מנת להרעיב את מערכת הבריאות ולהכין אותה למכירת החיסול. כל זה נעשה בחסות משרדי האוצר והבריאות, בעידוד הממשלה. לראיה מתכנסת ועדה אשר בימים אלה עוסקת בהפרטת מערכת הבריאות.

הקיצוצים נעשים במכוון תוך ידיעה ברורה שהם פוגעים באיכות הטיפול ובטיחות החולים ומקצצת בהתמדה ביכולת מע' הבריאות לפעול.

עברו רק חודשיים ממכתבי והמציאות הקשה חזרה לכותרות העיתונים בדמות פרשת חיידק הקלפסיאלה. מציאות שמאלצת להשכיב את אזרחי מדינת ישראל בצפיפות נוראית במסדרונות בתי החולים מול כמויות הולכות וקטנות של כוח אדם בכלל ואחיות בפרט, היא מהווה גורם ישיר להתפרצות החיידקים העמידים והיא אוזלת ידם המכוונת של אנשי השררה.

בכל פעם שמתרחש מחדל שיוצא לתקשורת ישנו ריטואל קבוע של תגובה, שנועד להראות "כאילו־עשייה" בכיוון פיתרון הבעיה על מנת שתלכו לישון ולא תפריעו להם להפריט את מערכת הבריאות. בדיוק אותו ריטואל, כפי שהדגים הביקור האחרון של השר [בן־יזרי] בכנס החירום באיכילוב, בעקבות התפרצות חיידקים עמידים, וכפי שהדגימו גם הפגישות שלו עם ראש הממשלה שבהן לא ביקש דבר.

כאמור, לפני מספר שבועות, ב־28.01.07, שלחתי מכתב לשר הבריאות והאוצר בנושא השפעת. במכתב התשובה ממנכ״ל משרד הבריאות נעניתי בדיוק כפי שהוצג בכנס הלכאורה־חירום שהיה ביום ה' ה־08.03.07 בביה״ח באיכלוב. "במענה למכתבך שבנדון אנו מודעים למצוקה...על מנת להיערך כדבעי למצוקה, הכנו תוכנית רב שנתית לפיתוח תשתיות האשפוז בישראל.... אולם יישומה כפוף לאישורה של ממשלת ישראל".

תשובה זו אמורה היתה להפיח תקווה, אך שלושה ימים לאחר צאת מכתב התשובה (16.02.07), התפרסמה באתר "וואלה" כתבה בה הכריז שר הבריאות: "היום יוצאת לדרך הפרטת בתי החולים". לצד הכותרת הופיעה תמונתו של השר קורן מאושר. על מה, אדוני השר, אתה מאושר? על שתסדר לבכירי הקופות משכורות עתק על חשבון הזקנים ושאר החולים?!

זאת ההוכחה, הלוא, שכולם מהתלים באזרחי ישראל על מנת לבצע את ההפרטה. שרים "יקרים", אתם ללא בושה מספרים לאזרחים מעשיות שההפרטה תוריד מחירים, תגביר את התחרות ותשפר את השרות. אינכם אומרים להם את האמת: שההפרטה בחסותכם נועדה להעשיר את העשירים, לרמוס את העניים, לעשוק את המסכנים, להדר ולהעשיר את קבלני כוח־האדם (חברות עבדים מודרניות) על חשבון אזרחי מדינת ישראל ונכסי הציבור.

אם באמת אתם מתכוונים לשקם את מערכת הבריאות, אז מדוע, אדוני שר האוצר, אינכם עומדים בהסכמים הקיבוציים עליהם ממשלות ישראל חתומות בנושאים השונים ובנושאי כוח־אדם ותקנים בפרט?

מדוע אתם מתקצבים בחסר את בתי החולים? מדוע, אם לא בכדי לגרום להנהלות לפטר עובדים ולפגוע בזכויות שלהם — דבר אשר פוגע ביכולת לתת שרות טוב לחולים וכן לגייס אנשים איכותיים לטיפול.

מדוע אינכם גובים את מס הבריאות המקביל מהמעסיקים, כפי שהיה נהוג בעבר? מס אשר היה מכניס מיליארדים למערכת הבריאות, מס הנהוג בכל המדינות המערביות.

מדוע אתם מסייעים בידי קופות החולים לפגוע בזכויות הבסיסיות של חולים, כמו הזכות לקבלת "טופס 17" לטיפול בבתי החולים הממשלתיים? בצורה הזו נגרע עוד נתח מתקציב ההכנסות של בתי החולים בעצימת עיניים מכוונת של הממשלה ועל חשבון כספי המבוטחים. בדרך זו אתם מעשירים את קופות החולים אשר אליהן אתם מתכוונים להעביר את השליטה בבתי החולים. לפי שיטה זו, יאלצו אזרחי ישראל להגיע לבית חולים מסונף לקופה ולהסתפק במה שיש. לאחר מכן יתחילו הקופות לגבות כמו בבנקים עמלות שונות ומשונות כתנאי לטיפול. שום מערכת פיקוח לא תוכל למנוע זאת, בדיוק כמו מנגנון הפיקוח על הבנקים שלא משתלט על תאבונם לעמלות וכסף.

יתר על כן, על מנת להרוויח עוד ועוד יקצצו תאגידי הבריאות בכוח אדם במקומות הפחות כדאיים והפחות מכניסים, שהם המחלקות הפנימיות והכירורגיות האקוטיות, לשם אנשים מגיעים במצבי חירום כשאין ברירה אחרת. כך ימותו מהר יותר הזקנים, הנכים וכול העובדים שידם לא תהייה מספקת לשלם עבור שירותי בריאות ראויים.

כך יתעשרו חברות הביטוח והפנסיה מעזבונם הדל של החולים שמתו ויספרו לנו שהבורסה צומחת אבל ישכחו לספר שהבריאות, החינוך, הביטחון והרווחה נקברו עמוק באדמה מתחת.

הפרטה הינה, ברוב התחומים בחברה הישראלית, רישיון לרמיסת הרוב על ידי העשירים. היא מאפשרת להון ושלטון לסגור את הפה לרוב הדומם.

הגיע העת שתתעוררו אזרחי ישראל!!!

במקרה של חינוך, בריאות, בטחון חוץ ופנים וכן רווחה לאוכלוסיות חסרות ישע (קשישים, נכים, ילדים בסיכון וכו'), ההפרטה הינה פגיעה אנושה בחוסננו החברתי, שאנו זקוקים לו יותר מכל על מנת להתקיים כחברה נורמטיבית וחזקה מול האיומים מבית ומחוץ.

הגיע העת לתבוע מהממשלה — תהיה אשר תהיה, ימין או שמאל — להפסיק לזרות לנו חול בעיניים ולספק לנו את מה שהם חייבים ונשבעים בעת השבעתם למשרות השררה "לשרת את מדינת ישראל ואזרחיה".

במקום לקדם תוכנית הפרטה איומה זו במחשכים, אנו דורשים מהממשלה להזרים לאור יום מיד תקציבים ותקנים הנדרשים בימים אלה לבתי החולים למען אזרחי מדינת ישראל. העבירו לנו מיד את המגיע לנו על מנת למנוע את המחדל הבא מאזרחי מדינת ישראל.

אנו מטפלים באזרחי מדינת ישראל, שחובתה השילוחית של הממשלה היא לדאוג לנו לאמצעים לטיפול בהם. העמדתנו אל מול החולים בידיים ריקות הינה חוסר אחריות, והיא תביא לפגיעה נוספת בחולים ובעובדים במערכת הבריאות הציבורית.

עניין הבריאות הוא חובה מוסרית ולא עסק כלכלי. גם עשיר וגם עני מקוים לבריאות טובה, אריכות ימים וראויים לטיפול הולם.

אמן כן יהי רצון,

סקיף שאול