socialism.org.il
להפיק לקחים משביתת הסטודנטים
כמו בכל מערכת החינוך, גם ההשכלה הגבוהה סובלת ממשבר עמוק שנגרם כתוצאה ממדיניות הממשלה. שביתת המורים הדגישה את הצורך בחיבור כלל המאבקים במערכת החינוך
יואב שגיא
15.01.2008 04:31

הסיבוב השני במאבק נגד ועדת שוחט ושאר הניסיונות להפריט ולקצץ בהשכלה הגבוהה נפתח בשביתת סגל המרצים הבכיר. מול העלאת שכר הלימוד, הורדת תנאי העובדים והמרצים, חיסול העבודה המאורגנת, הקיצוצים בתקציבים ושאר הצעדים שנוקטים ראשי האוניברסיטאות ומשרד האוצר — אין ברירה אלא להיאבק וגם לשבות. שביתה מאוחדת וחזקה של הסטודנטים, כלל סגל ההוראה ועובדי האוניברסיטאות והמכללות יכולה להגיע להישגים, וכך לנטרל את החשש של חלק מהסטודנטים משביתה שלא תשיג דבר מלבד הפסד ימי לימודים — תחושה רווחת בעקבות שביתת הסטודנטים האחרונה.

שביתת הסטודנטים הגדולה

שביתת הסטודנטים של הקיץ האחרון היתה למעשה אחד המאבקים החשובים של התקופה האחרונה. היא הפגינה רמה מרשימה במיוחד של אקטיביות, לוחמנות והתארגנות בשטח, מה שנתן רעיונות לאחר מכן גם למורים והמורות בשביתתם. בתום השביתה חתמו ראשי אירגוני הסטודנטים על הסכם כניעה (ישיבת החתימה בפועל נתאפשרה רק לאחר שנשכרו מאבטחים, מכיוון שמאות סטודנטים הצליחו לטרפד אותה מספר פעמים). הסכם הכניעה אמנם דחה את יישום המלצות הוועדה, אבל רק לזמן קצר וללא כל הישגים מוחשיים עבור הסטודנטים. בכל זאת, חשוב להדגיש שתוכנית הממשלה עוכבה אך ורק בזכות השביתה, ושהנחישות שהראו הסטודנטים ויכולת ההתארגנות והדינמיות הרבה, הם רק הוכחה לפוטנציאל האדיר שהיה למאבק הזה, ושיכול להיות לו גם בעתיד.

הסיבה ששכר הלימוד (שכ״ל) לא הועלה כבר באוגוסט, כפי שהומלץ תחילה, היא פחד הממשלה מהשפעת הכוח הפוטנציאלי של הסטודנטים, במידה ויצטרפו לשביתת סגל ההוראה ולשביתת המורים. ועד ראשי האוניברסיטאות (ור״ה) איים למנוע את הלימודים אם מסקנות הדו״ח לא יבוצעו. כדי לתמרן בין שני הלחצים המנוגדים החליטה הממשלה על יישום עצמאי של מסקנות הדו״ח בכל אוניברסיטה בנפרד, והעלאת השכ״ל עד סוף ינואר. במקביל הצהירה הממשלה שהמו״מ עם אגודות הסטודנטים, שהיה אמור להיערך בקיץ, יידחה לפברואר. עכשיו כולם מרוצים: ור״ה והממשלה השיגו את העלאת השכ״ל ואילו הנהגות האגודות לא מצטיירות כמי שהסכימו לה.

הנהגות האגודות, בראשות איתי שונשיין, הכשילו חד־משמעית את השביתה האחרונה, וכך זרעו ייאוש ואף רתיעה מסוימת משביתה נוספת. התנהלות זו גם סייעה למעשה להפרדה בין המאבקים השונים במערכת החינוך. שונשיין אמנם הביע תמיכה נחרצת במאבק המורים, אבל אף צעד אירגוני לא ננקט. כעת נאלצות הנהגות אירגוני הסטודנטים לפתוח בצעדי מחאה יבשושיים נגד ועדת שוחט, כתוצאה מהלחץ של ההתארגנויות העצמאיות שהתגבשו במהלך השביתה.

מאבק על האגודות

חלק מההתארגנות העצמאית בשטח, שהחלה במהלך השביתה, ממשיך להתקיים בקמפוסים. בקרב סטודנטים רבים התחדדה ההבנה שהמאבק נגד ועדת שוחט הוא חלק ממאבק רחב נגד הפרטת החינוך ושאר השירותים הציבוריים. האגודה של אוניברסיטת חיפה נדחפה להשבית את הלימודים ולארגן מספר הפגנות משותפות עם מרצים ומורים. באוניברסיטת תל־אביב הוקמה קבוצה בשם "סולידריות", שהקימה מטה מאבק משותף עם ארגוני סגל ההוראה. המטה הצליח כבר למנוע פיטורים של מרצות מהסגל הזוטר ולהשבית את האוניברסיטה ליום אחד. גם בירושלים הושבתה האוניברסיטה ליום אחד ונערכו מספר הפגנות תמיכה במרצים ובמורים.

ההתארגנויות האלה לא צריכות להסתפק בהפעלת לחץ על האגודות, אלא צריכות להציב אלטרנטיבה לרשימות השולטות באגודות. במספר מכללות, כמו בית ברל וסמינר הקיבוצים, מטות המאבק שקמו במהלך השביתה לקחו על עצמם את הנהגת האגודות. פעילים לוחמניים שנהגו להתרחק מהאגודות הממסדיות, הבינו שיש צורך לארגן את כל הסטודנטים, ולהגיע גם לרוב המוחלט שבוחר לא להשתתף בבחירות בגלל שהרשימות הקיימות חוץ ממסיבות. כדי לשתף יותר סטודנטים חשוב לכלול במצע מאבק לדמוקרטיזציה של האגודות. כל נציג צריך להיות נתון להחלפה בכל זמן. חשוב לעודד את השקיפות ואת המעורבות של הסטודנטים שאינם נציגים רשמיים. כל ההחלטות החשובות כמו השבתת הלימודים, חתימה על הסכמים והפסקה של שביתות, חייבות להתקבל בהצבעה בפקולטות השונות לאחר דיון מעמיק.

מאבק מאוחד לניצחון

ממשלת ההון חלשה. מתי עדיף לנהל את השביתה הבלתי־נמנעת נגד המלצות שוחט והעלאת שכר הלימוד? יחד עם המרצים — או כשהממשלה תגבור על שאר המאבקים?

יש להקים ועדות פעולה משותפות לסטודנטים ולמרצים, שיחפשו שותפים בקרב פעילי מאבק המורים שעדיין לא ויתרו על הקרב נגד ההפרטה. יש צורך בחזית של כלל גורמי החינוך. אחרת, מבודדים ומוחלשים, כל מגזר ייאלץ להסתפק בהסכם כניעה "במסגרת התקציב". מסקנות ועדת שוחט, הסכם "אופק חדש" שנחתם עם הסתדרות המורים, ההסכם שסיים את שביתת מורי האירגון — כולם תוצאה של הנהגות שדאגו בפועל לבודד ולהכשיל מאבקים. החלפת ההנהגות היא תנאי הכרחי לניצחון מאבקים אלה בטווח הארוך.