socialism.org.il
נלחמים בגל הפיטורים
היקף הפיטורים הקשה ביותר בתולדות מדינת ישראל — לא גזרה משמיים
אריאל גוטליב
16.03.2009 08:27

המשבר העולמי של השיטה הקפיטליסטית מכה קשות גם בעובדים הישראלים. במחצית השנייה של 2008 פוטרו, לפי נתוני שירות התעסוקה, 90 אלף עובדים — קצב מהיר ב־50% בהשוואה למחצית הראשונה של 2008. בדצמבר פוטרו כ־17,500 עובדים, וכ־19,700 נוספים בינואר. מדובר בחודשים עם היקף הפיטורים הגבוה ביותר בהיסטוריה של ישראל. קצב הפיטורים מתגבר. עובדים מבוגרים, עובדי חברות כוח־אדם וקבלן, הם לעתים קרובות הראשונים להיות מפוטרים.

הכלכלה הישראלית תלויה מאוד ביצוא, ולכן נפגעת קשות מהמשבר העולמי, שגורם לירידה בביקושים למוצרים, סחורות ושירותים ישראליים. לחברות קשה יותר לגייס מימון לפעילותן בגלל הירידה בכמות האשראי שמעניקים הבנקים. עם זאת, חברות רבות שעדיין לא נקלעו להפסדים מפטרות עובדים כדי לשמור על שיעור רווחיות גבוה. חלק מחברות ההיי־טק כבר מבצעות סבב שני של פיטורים מתחילת המשבר.

גם קיצוצים בשכר העובדים מתפשטים במהירות, והאופנה האחרונה היא העברת העובדים מחמישה ימי עבודה לארבעה — בדרך כלל יחד עם קיצוץ של 20% בשכר. העלייה בשיעור האבטלה וקיצוצי השכר מצטרפים לפגיעה בחסכונות העובדים בעקבות הירידות החדות בבורסה, והתוצאה היא פגיעה בכוח הקנייה של העובדים שתוביל להחמרה נוספת של המיתון.

להילחם על כל משרה

רוב הפיטורים בשלב זה הם במגזר הפרטי, שבו הרוב המכריע של העובדים אינם מאוגדים, מה שמקשה עליהם להתגונן מפני התקפות המעבידים ולעצור את הפיטורים. ההסתדרות הכללית הייתה צריכה להגיב לגלי הפיטורים גם במאמץ מיוחד לאגד עובדים ולקלוט עובדי כ״א וקבלן כעובדים מן המניין.

למרבה הצער, הנהגת ההסתדרות בראשות עיני דווקא מחלישה את העבודה המאורגנת. כך לדוגמה, בחברה לאוטומציה, הסכימה הנהגת ההסתדרות להפרטת החברה ולהחלפתם של 80 מתוך 200 העובדים המאוגדים תחת ההסכם הקיבוצי, ב־75 עובדים בחוזה אישי. הסכמה מבישה זו ניתנה למרות שוועד העובדים התנגד לה ודרש להביא את ההסכם להצבעה בפני העובדים.

התשובה לפיטורים מצד ההסתדרות והתארגנויות עובדים נוספות, צריכה להתחיל מהדרישה לשקיפות מלאה של מאזני החברה, ובמידת הצורך לדרוש גם העברה של תאגיד פושט רגל לבעלות ציבורית, ללא פיטורים או פגיעה בתנאי העבודה.

ממשלה חדשה — התקפות חדשות

במערכת הבחירות האחרונה המפלגות מיעטו להתייחס למשבר הכלכלי. הסיבה פשוטה — המדיניות הקפיטליסטית שבה תומכות אותן מפלגות היא שאחראית למשבר. אחד הצעדים הראשונים שתבצע הממשלה שתורכב יהיה קיצוץ משמעותי בתקציב המדינה (כדי לכסות על הירידה החדה בהכנסות המדינה ממסים ועל ההוצאות הנוספות של מתקפת הדמים על עזה), שמלבד פגיעה נוספת בבריאות, ברווחה ובחינוך, יתבטא בוודאי גם בפיטורי עובדים במגזר הציבורי.

מאבק אפקטיבי נגד הפיטורים והורדות השכר מצריך התארגנות רחבה וחתירה להחלפת ההנהגה בהסתדרות. נחוצה גם מפלגה גדולה עצמאית של האנשים העובדים, שתוכל להוביל את המאבק להחלפת השיטה הכלכלית שהצמיחה את המשבר, הקפיטליזם, בשיטה של תכנון כלכלי דמוקרטי בהתאם לצרכים החברתיים, סוציאליזם. זאת האלטרנטיבה לשיטת הרווח, הניצול והמלחמות.