socialism.org.il
לא יהיו מקופ״חים – שביתת עובדי כללית רפואה משלימה
מאות עובדי מרפאות כללית רפואה משלימה הכריזו על שביתה כללית ב־22 בספטמבר בדרישה להסכם קיבוצי. זהו קרב נוסף המתנהל לחיזוק העבודה המאורגנת על רקע הפרטת מערכת הבריאות, וחוסר המענה מצד הנהגת ההסתדרות
שי גלי, חבר הנהגת אירגון כוח לעובדים ופעיל תנועת מאבק סוציאליסטי
03.10.2009 10:11

לפני כשנה החלו להתאגד עובדות ועובדי מרפאות הרפואה המשלימה של "שירותי בריאות כללית" במטרה לשפר את תנאי עבודתם, שכללו עד כה: תשלום קבלני ולא לפי זמן עבודה, אי־תשלום בעבור ימי מחלה, אי־תשלום בעבור פגישות צוות (בוטל בלחץ האיגוד), אי־תשלום שכר בעבור שעות בהן לקוח ביטל את הגעתו לטיפול, ניכוי חלק משכר המטפל במקרים בהם נתנה ההנהלה הנחה למטופל, שכר נמוך למזכירות ועוד. העובדים החליטו להתאגד במסגרת אירגון "כוח לעובדים", לאחר שנידחו על־ידי ההסתדרות הכללית מספר פעמים. ההתאגדות צברה תאוצה והצליחה לאגד למעלה מ־450 מתוך 950 עובדי הרשת, ביותר מ־50 מרפאות ברחבי הארץ — הרבה מעבר לשליש הנדרש בחוק (חוק הסכמים קיבוציים).

מרפאות "כללית רפואה משלימה" פועלות תחת "ש.ל.ה שירותי רפואה בע״מ", שהיא חברת־בת של "שירותי בריאות כללית", שתחתיה פועלות גם מרפאות השיניים והאסתטיקה של הרשת. נציגות העובדים הזמינה את הנהלת חברת ש.ל.ה להיכנס למו״מ על הסכם קיבוצי, שיעגן את תנאי עבודתם וישפר את תנאיהם. מנכ״ל ש.ל.ה, עוזי הלפרין, הסכים בתחילה להיפגש עם נציגות העובדים והתקיימו מספר פגישות היכרות וחליפת מכתבים בין ההנהלה לנציגות.

ההנהלה סירבה עד כה להיכנס להליך מו״מ קיבוצי ודרשה מנציגות העובדים להוכיח את יציגות האירגון (כלומר, שההתארגנות כוללת לפחות שליש מכוח־העבודה). אבל כשהסכימה נציגות העובדים להוכיח את יציגותה בקרב מרפאות הרפואה המשלימה, שינה המנכ״ל לפתע את דרישתו והודיע כי על האיגוד להוכיח את יציגותו בכלל חברת ש.ל.ה, כלומר גם בקרב עובדי מרפאות השיניים והאסתטיקה. דרישה זו, אגב, אינה עומדת בקנה אחד עם פסיקות ביה״ד לעבודה בשנים האחרונות לגבי התארגנויות עובדים, וקרוב לוודאי שגם ההנהלה מודעת לכך, ובכול אופן לא פנתה לביה״ד לבירור הסוגייה, אלא העדיפה למשוך זמן נוסף.

ניסיונות לשבירת האיגוד בסיוע ההסתדרות

בעוד היא מושכת זמן, ההנהלה פועלת במגמה להחליש ולפרק את האיגוד בדרכים שונות, כגון: איומי סרק בסגירת החברה, קיצוץ שכר רוחבי, הפחדות כלפי עובדים, הסתה שקרית כלפי כוח לעובדים ואף הזמנה מפורשת של ההסתדרות הכללית להקים איגוד מתחרה ולאגד את כלל עובדי חברת "ש.ל.ה". הזמנת ההסתדרות על־ידי ההנהלה, כפי שעשתה לפני חודשים אחדים גם הנהלת האוניברסיטה הפתוחה, אינה מצביעה כלל על תמיכת ההנהלה בהתאגדות עובדי הרשת. הצעד מצביע על הכרת ההנהלה בכך שלא תצליח לשבור בכוחות עצמה את האיגוד, וכי במצב כזה עדיף לשתף־פעולה עם ההסתדרות ולא עם כוח לעובדים.

באופן כללי, פעולה של ההסתדרות למען איגוד של עובדים בלתי־מאורגנים היא צעד מבורך. אבל כשצעד זה נעשה בתגובה להזמנת ההנהלה — שאינטרסיה מנוגדים להתארגנות– וכשהוא נעשה במקום בו כבר קיימת התאגדות של העובדים ובניגוד לעמדתה, מדובר בחבלה. זהו ניסיון להקים "איגוד צהוב", איגוד שנאמן להנהלה ומחליש את עמדת העובדים, כפי שניסתה הנהלת חיפה כימיקלים לעשות מול עובדי חיפה כימיקלים שהתאגדו במסגרת ההסתדרות בשנת 2004. כך לדוגמא, מעדות של אחת העובדות לתנועת מאבק סוציאליסטי, התברר כי למרות שהיא תומכת באירגון כוח לעובדים, היא חתמה על טופס הצטרפות להסתדרות, שהוגש לה על־ידי המנהלת שלה, שביקשה ממנה לחתום, מכיוון ש"זה לטובתה".

העובדים נגד ההסתה

הנהלות האו״פ וש.ל.ה, בסיוע הבירוקרטים בהנהגת ההסתדרות, מנסות להסית כנגד כוח לעובדים, תוך שימוש בטענות שהאירגון "אינו מסודר" וגם "מיליטנטי וקומוניסטי". טענות מהסוג הזה נשמעות כנגד התאגדויות של עובדים יותר ממאתיים שנה. עו״ד דפנה שמואלביץ', המייצגת את המעבידים הגדולים במשק, וגם את הנהלת גן המדע במכון ויצמן כנגד התארגנות העובדים שם, הסבירה יפה מדוע האירגון נחשב למיליטנטי בעיני ההנהלות: "כשהעובדים הם אלה שמנהלים את המשא ומתן, זה נעשה בצורה מיליטנטית יותר... אין ספק שההסתדרות פחות דמוקרטית, והיא בעלת שלטון ריכוזי יותר. יש בזה המון יתרונות, גם אם לפעמים יש זיופים בתזמורת. בסך־הכול, הוועדים מיישרים קו ושומרים על השורה" (26.09, גלובס, שי ניב).

טרם היציאה לשביתה קיימו העובדים הפגנה מול משרדי ההנהלה בקריאה "שבו לדבר — מלחמות עולות יותר". מאוחר יותר קיימו מספר שביתות אזהרה מקומיות, ורק אח״כ הצביעו באסיפה כללית של העובדים על היציאה לשביתה כללית.

השביתה מקיפה כעת את רוב המרפאות בארץ, שחלקן נסגרו לגמרי וחלקן פועלות במתכונת חלקית בלבד, עם מיעוט מקרב המטפלים ששובר שביתה ומיעוט של לקוחות שמגיעים למרפאה. ההנהלה מצידה מנסה לנייד שוברי־שביתה בין הסניפים. בשיחת טלפון לאחד מסניפי הרשת באזור הצפון, אמרה המזכירה לאחד מפעילי תנועת מאבק סוציאליסטי כי ישנם עובדים שאינם שובתים וכן כי גוייסו עובדים חדשים כדי להחליף את העובדים השובתים ולכן אפשר לקבוע תור לטיפול ללא חשש. יש לציין כי גיוס עובדים לצורך החלפת עובדים שובתים היא בניגוד לחוק.

השובתים, בסיוע אירגון כוח לעובדים ותומכים נוספים, מקיימים משמרות־שביתה במרפאות שעדיין פועלות באופן חלקי, במטרה להדוף את המידע המסולף והפחד שמטילה ההנהלה, לשכנע עובדים נוספים להצטרף לשביתה ולשכנע לקוחות להביע סולידריות ולבטל את התור שקבעו. פעילות זו רשמה עד כה הצלחות לא מבוטלות. עובדים נוספים השתכנעו להצטרף לאירגון ולשביתה, לקוחות ביטלו את תוריהם, וכמה מהם אף יזמו עצומה מטעמם לתמיכה במאבק.

צעדי סולידריות מצד ועד עובדי "שירותי בריאות כללית", המאוגד במסגרת ההסתדרות, היו יכולים לסייע באופן משמעותי לחיזוק המאבק, אבל עד עכשיו, באופן מצער, לא בוצעו כאלה.

הפרטת הבריאות על גב העובדים והמטופלים

"ש.ל.ה שירותי רפואה בע״מ" הוקמה בשנת 1988 בכדי לאפשר ל"שירותי בריאות כללית" להעביד עובדים מחוץ להסכם הקיבוצי לו היא מחוייבת ובתנאי עבודה פחותים. ש.ל.ה היא חברה רווחית ביותר שמזרימה סכומים נכבדים לקופ״ח כללית. אי־אפשר להתעלם מכך, שמדובר בשירותים, שנמצאים מחוץ לסל הבריאות ונמצאים מחוץ לטווח השגתן של משפחות עובדות רבות.

ההיגיון המעוות של ביטוחי הבריאות הפרטיים, כלומר של מערכת הבריאות המופרטת, הינו כי מבוגרים, אשר בד״כ נמצאים במצב כלכלי קשה יותר, דווקא צריכים לשלם מחיר יקר יותר. הפרטת הבריאות בישראל, כמו בארצות אחרות, מנסה להפוך את שירותי הבריאות למוצר רווחי, וזאת באמצעות ניצול מוגבר של עובדים וגילגול מחירים הולכים וגדלים על חשבון הציבור.

תמונת המצב הנשקפת כיום בחברת ש.ל.ה — מחיר גבוה וניצול מוגבר — עשוייה להפוך לתמונת המצב של כלל שירותי הרפואה בישראל ואף גרוע מכך, במידה ותהליכי ההפרטה ופירוק העבודה המאורגנת לא ייבלמו ויידחקו לאחור כתוצאה ממאבק מאורגן של עובדי ענף הבריאות, בסיוע ציבור המטופלים ומגזרים נוספים. לכן מאבקם של עובדות ועובדי כללית רפואה משלימה, הוא המאבק של כולנו.


למידע נוסף — אתר איגוד עובדי כללית רפואה משלימה: http://www.workers.org.il/mashlima

תנועת מאבק סוציאליסטי מזמינה אותך לתמוך במאבק עובדי כללית רפואה משלימה:

לחתימה על עצומת מבוטחי קופ״ח כללית בתמיכה במאבק: http://www.atzuma.co.il/petition/michalgomel/1/1000

הצטרפו לחיזוק משמרות־השביתה הקרובות לאזור מגוריכם:

אם אתם קבוצה של מעל 10 אנשים אנא צרו קשר עם דני, 054.4512736, [email protected]

מרפאות הגליל המזרחי: פזית סגל, 050.5619637, [email protected]
מרפאות חיפה, קריות ונהריה: לימור איבגי, 052.6175550, [email protected]
מרפאות חדרה, זכרון, נתניה: שי נחושתן, 050.2932386, [email protected]
מרפאות כפר סבא, רעננה, הרצליה: ענת אבן, 050.7498041, [email protected]
מרפאות עפולה, נצרת, יקנעם: שלומית צוק, 050.7773540, [email protected]
מרפאות ירושלים, בית שמש: צביאל פריינטה, 052.3458124, [email protected]
מרפאות ת״א ארלוזורוב, ת״א פלורנטין: קרן סיסו, 052.8410787, [email protected]
מרפאות גבעתיים, רמת אביב, הורוביץ ת״א, ר״ג: קרן כהן, 057.4627140, [email protected]
מרפאות חולון, בת ים: גיא צבי, 050.7773427
מרפאות פ״ת, בני ברק, שוהם, קריית אונו: הילה אטלס מזור, 050.9326632, [email protected]
מרפאות שפלה צפון: מיכל יצחקוב, 050.4917566, [email protected]
מרפאות שפלה דרום: מאיר רביבו, 054.9255000, [email protected]
מרפאות דרום: ציפי הראל, 054.7917204, [email protected]