socialism.org.il
חיפה
עשרות יהודים וערבים הפגינו במחאה על הגזענות ברשת "קרוקר"
בעקבות חשיפת מדיניות ההעסקה הגזענית בתאגיד רשת חנויות הבגדים "קרוקר", אירגנו מרכז "מוסאווא" ותנועת מאבק סוציאליסטי משמרת מחאה מול אחת מחנויות הרשת. מצורף סיקור וידיאו
יונתן ב' ושי גלי, סניף חיפה
20.11.2009 14:04

כ־40 מפגינים, ערבים ויהודים, התקבצו ביום שלישי השבוע (17.11) בשעות הערב למשמרת מחאה מול סניף רשת קרוקר שבקניון סיטי סנטר חיפה. זאת במחאה על הפיטורים הגזעניים והאפליה ברשת כלפי עובדים ערבים, כפי שנחשף לפני שבועות ספורים על־ידי מרכז מוסאווא (שיוויון). בנוסף, נודע כי קיימת בקרוקר אפלייה בתנאי העבודה כלפי דוברי־רוסית.

מנהלת כוח האדם של קרוקר, רוויטל פרטוק, הוקלטה בסוף חודש אוקטובר במהלך שיחה עם מנהל סניף הרצלייה של הרשת כשהיא אומרת: "אני לא מוכנה שאנשים מטייבה יעבדו אצלנו בחנויות... אתה לא יכול למצוא אנשים רגילים?".

כך בכתבה של חדשות ערוץ 2:

משמרת המחאה אורגנה על־ידי מרכז מוסאווא וסניף חיפה של תנועת מאבק סוציאליסטי, ובהשתתפות פעילים מחד״ש וכן תושבי שכונות שונות בעיר, מרביתם צעירות וצעירים.

בהפגנה נכח גם המנהל לשעבר של סניף "קרוקר" בהרצלייה, דני זרך, שהביא לחשיפת הפרשה לפני מספר שבועות ולאחר מכן התפטר במחאה, וכמו כן נכחו שני חברי מועצת העיר חיפה מטעם סיעת חד״ש (השותפה בקואליציה העירונית), עדנה זריצקי והישאם עבדו.

לחסל את האפליה במקומות העבודה

משמרת המחאה נתקלה בראשיתה בהתנגדות קלה מצד מאבטחי הקניון, שהזעיקו את המשטרה, אבל המשמרת המשיכה והתחזקה. צעקנו כדי שישמעו אותנו, שהגזענות לא תעבור וכן סיסמאות כמו: "לפצות את העובדים, לפטר את הגזענים", "יהודים וערבים נלחמים בגזענים", "יהודיות וערביות נגד כל האפליות", "גם רוסים, גם ערבים, נגד בוסים שמפלים", "קרוקר גזענים, שם אנחנו לא קונים", "לחסל ת׳אפליה במקומות העבודה" ו"לחסל ת׳אפליה גם בשאר המדינה".

רבים מהעוברים ושבים חתמו על עצומות, בעברית ובערבית, בדרישה מהנהלת "קרוקר": לפרסם התנצלות בעיתונות העברית והערבית, לבטל את הפיטורים הגזעניים, לפצות כל עובד, שנפגע מהאפליה ברשת, לשפר את תנאי העבודה של כלל העובדים בחברה ולפטר את מנהלת כוח האדם הגזענית.

צילום: מובארכ זהראן

הגזענות בקרוקר נחשפת

לאחר חשיפת הקלטת על־ידי מרכז מוסאווא, פנה עו״ד נידאל עות׳מאן, היועץ המשפטי של המרכז, להנהלת קרוקר, בדרישה לפטר את המנהלת הגזענית, להשבת העובדים המפוטרים ולפיצוי העובדים שנפגעו. בקרוקר בחרו להגיב בפרסום הודעת התנצלות מתחמקת בעיתונות הערבית בלבד. אף צעד משמעותי לא נעשה: הפיטורים לא בוטלו, העובדים לא פוצו ומנהלת כוח האדם עדיין מועסקת. האם הגזענות בקרוקר היא באמת נחלתה של מנהלת כוח אדם יחידה?

תנועת מאבק סוציאליסטי החלה למחות עוד קודם למשמרת המחאה נגד הפיטורים הגזעניים בקרוקר. כשבוע קודם קיים סניף חיפה של התנועה דוכן הסברה בנושא בשכונת הדר בעיר (פעילות זו זכתה לסיקור באתר בוקרה בשפה הערבית). אנחנו מתכוונים להמשיך במחאה נגד "קרוקר", בשיתוף עם מרכז מוסאווא וגורמים אחרים, עד שהנהלת הרשת תיענה לדרישותינו הצודקות ותחדל ממדיניות האפליה והגזענות.

התשובה לגזענות — התארגנות

זהו מסר גם לתאגידים אחרים, הנוקטים במדיניות מפלה נגד עובדים ערבים, נשים, אתיופים, להט״בים, חרדים, דוברי־רוסית או קבוצות אחרות, כי הגזענות והאפליה לא יעברו בשתיקה.

יחד עם זה, מלבד מחאות כאלה ודומות, התארגנות עצמאית של עובדים במקום העבודה, גם במקרה של קרוקר, היא שתוכל לשמש לבסוף כאמצעי ההגנה הישיר הטוב ביותר לעובדים מפני התקפות מצד ההנהלה.


משמרת המחאה סוקרה בהרחבה, אולם בינתיים, למרבה הצער, בעיתונות בשפה הערבית בלבד. להלן כמה מהכתבות:

حيفا: عشرات المتظاهرين احتجاجاً على عنصرية كروكير أمام فرع الشركة في "السيتي سنتر"

عشرات المتظاهرين أمام مجمع السيتي سنتر في حيفا، احتجاجا على عنصرية كروكر

تظاهرة عربية يهودية ضد شركة كروكير في حيف