socialism.org.il
עובדי מפעל אקרשטיין בירוחם מתאגדים ב"כוח לעובדים"
ראיון קצרצר עם קיריל ברקן, חבר ועד עובדי המפעל
יואב שגיא, סניף מרכז ת״א
08.11.2009 12:52

לעובדי מפעל המרצפות והאריחים אקרשטיין בירוחם נמאס מהרעת תנאי העבודה במפעל שלהם ומהאיומים הנישנים בפיטורים ובסגירת המפעל. באחרונה הם התאגדו במסגרת אירגון "כוח לעובדים" ופתחו במאבק להשגת הסכם קיבוצי חדש.

ההנהלה בינתיים לא מסכימה להכיר בוועד שנבחר באופן דמוקרטי. עם היוודע דבר ההתארגנות להנהלה, קיבל אלכס בבייב, אחד מחברי ועד העובדים, מכתב פיטורים, תוך שימוש בתואנה שהוא בכול מקרה הגיש בקשה שיפטרו אותו לפני חודשים ספורים. בבוקר ה־5 בנובמבר, לאחר שהתברר שעירעורו לא התקבל, השביתו העובדים את העבודה במשך למעלה משעה לצורך קיום אסיפת הסברה. באותה השעה אירגנו מטה ת״א של אירגון כוח לעובדים וסניף מרכז ת״א של תנועת מאבק סוציאליסטי משמרת מחאה מול משרדי ההנהלה בהרצליה. ההנהלה התקפלה והפיטורים בוטלו.

פעילי אירגון כוח לעובדים ותנועת מאבק סוציאליסטי מלווים את ההתארגנות ותומכים בה. קיריל ברקן, חבר ועד העובדים החדש, מספר בקצרה על תחילת המאבק.

אז מה היה הרקע לתחילת המאבק?

המצב החמיר כבר כמה שנים. כל מנהל מפעל שמתחלף מרשה לעצמו לסגור את הברזים לפועלים שיעבדו יותר ויקבלו פחות. העלו שכר לשעה לחלק מהעובדים, אבל מקצצים בתשלומי פרמיות ושעות נוספות. יש עבודות שעבורן מזמינים עובדי קבלן מהצפון. העובדים כאן רואים שלמפעלים מסביב יש ועד, יש הסכם נורמאלי, תנאי עבודה סבירים יחסית ותנאים סוציאליים. באקרשטיין ב־1983 היה הסכם קיבוצי עם ההסתדרות ומאז לא השתנו תנאי ההעסקה. עובדים לפי החוק אבל נותנים את המינימום של המינימום.

בשנת 1993 רצינו שיהיה ועד ופעלנו בעניין. היו הישגים מאוד קטנים ובסוף הצליחו להפיל את ניסיון ההתארגנות. כל אלה שרצו שיהיה ועד קיבלו מכתב פיטורים. 16 שנים היה שקט ועכשיו חידשנו את המאבק.

למה אירגון כוח לעובדים?

אנחנו לא מאמינים להסתדרות. בפעם שעברה, בשנת 1993, ההסתדרות עזבה אותנו מול הכוח של בעל־הבית. עכשיו אחד הנציגים ראה את המאבק של עובדי כללית רפואה משלימה ודרכו פנה לאירגון כוח לעובדים. דיברנו עם הנציגים של כוח לעובדים, שהם יובילו אותנו מבחינת סיוע משפטי, הליכים נכונים, תמיכה, ולקשר אותנו לטלוויזיה ולעיתונות.

איך אתם מתמודדים עד עכשיו עם ההנהלה?

הייתה אסיפת עובדים מול המשרדים באקרשטיין ירוחם והגיעו פעילים של כוח לעובדים. אמרנו מול הפנים של מנהל המפעל שאנחנו רוצים שיהיה פה ועד. העברנו מסר להנהלה בהרצליה כבר בשבוע שעבר [משמרת מחאה שאורגנה בתגובה לפיטורים של חבר הוועד, אלכס בבייב]. מאוד התרשמתי מהכוח של העובדים. כל מי שהיו במשמרת בוקר עזבו את כל המכונות ובאו ולא פחדו. הבנו שההנהלה לא רוצה שיהיה ועד — הם אמרו שהם רוצים לדבר עם כל אחד בנפרד. הם מנסים לשבור אותנו. אף אחד כמובן לא ציפה שזה יהיה קל.

יש לך מסר לעובדים אחרים?

לא לפחד! צריך לשמור על הזכויות של האדם על־פי חוק ועל הרצון החופשי והדמוקרטיה! ושיהיה לנו בהצלחה.