socialism.org.il
כנס סוציאליזם 2009
השתתפות סוחפת בכנס לשינוי אמיתי של החברה
130 יהודים וערבים, נשים וגברים, מבוגרים וצעירים, נציגי עובדים והתארגנויות שונות, וגם פעילים חברתיים ופוליטיים, הגיעו למרות הגשם להשתתף בכנס סוציאליזם 2009!
שחר בן־חורין
25.12.2009 16:05

תנועת מאבק סוציאליסטי אירגנה את כנס סוציאליזם השנתי ב־18 בדצמבר בתל־אביב.

130 איש ואישה — יותר ממספר חברי הכנסת... — בהם נציגי עובדים ופעילים לשינוי חברתי, יהודים וערבים, מגיל נוער ועד פנסיה, הגיעו להשתתף בדיונים השונים, למרות הגשם.

הכנס התקיים השנה על רקע משבר קפיטליסטי עולמי, משבר חברתי מעמיק, משבר אקולוגי חמור, סכסוך לאומי נפיץ וסכנת מלחמה, ומשבר פוליטי מתמשך, בשעה שמפלגות הממסד הגדולות מתחרות ביניהן על ג׳ובים ועל ביצוע של אותה אג׳נדה קפיטליסטית הרסנית ודכאנית שפוגעת בעובדים, בעניים, בצעירים ובגימלאים.

אף אחת מהמפלגות הגדולות לא מייצגת את האינטרסים של מי שנפגעים מהקפיטליזם, אף אחת מאותן המפלגות, לא מייצגת את המחאות, ההתארגנויות והמאבקים של עובדים וצעירים נגד גזרות כלכליות, נגד אפליה ודיכוי, ולשיפור תנאי עבודה ומחייה.

כנס סוציאליזם 2009 עסק בפוליטיקה מסוג אחר, פוליטיקה שמייצגת את אותם המאבקים ואת המערכה הכוללת נגד שלטון ההון ולמען שינוי חברתי עמוק, שינוי סוציאליסטי של החברה. בין המשתתפים בכנס היו גם אנשים שהיו מעורבים באופן ישיר בכמה מהמאבקים המרשימים בשנה האחרונה, והם חלקו את הניסיון שלהם והדגישו שאם נאבקים ומשלבים כוחות אפשר גם לנצח.

קיריל ברקן, נציג ועד עובדי מפעל אקרשטיין ירוחם, הציג את המאבק הלא פשוט של עובדי המפעל לשפר את תנאי עבודתם באמצעות התאגדות, לאחר שקיבלו השראה מהשביתה האחרונה של איגוד עובדי כללית רפואה משלימה, שעליה סיפר נציג האיגוד, יניב קלנר. פתח׳יה מסארווה מהנהגת איגוד משפחתוני התמ״ת ואורלי שנקר מהתארגנות סגל ההוראה באוניברסיטה הפתוחה תיארו את המאבקים המתמשכים להצלחת מאמצי ההתאגדות. כל ארבעת התארגנויות העובדים נעשו במסגרת אירגון כוח לעובדים.

הכנס כלל שלושה דיונים, שהיו פתוחים להשתתפות הקהל, ועסקו במאבקי עובדים ומאבקים חברתיים, באלטרנטיווה סוציאליסטית לשלטון ההון ובבניית העבודה המאורגנת. ג׳עפר פארח, מנהל מרכז מוסאווא (שיוויון), הסביר את החשיבות שבחיבור בין המאבקים היומיומיים על שאלות כלכליות־מעמדיות, לבין מאבקים רחבים נגד דיכוי ואפליה, ובמיוחד המאבק לסיום הדיכוי הלאומי של הפלסטינים ולמען שלום וביטחון אמיתיים ושיוויוניים.

הדיון בנושא בניית העבודה המאורגנת, בהנחיית יו״ר ועד עיתונאי "הארץ", אריאל גוטליב, חתם את הכנס, וכלל פאנל של דוברים, ובהם: ענבל חרמוני, נציגת תנועת "עתידנו", שנאבקת על עתיד העבודה הסוציאלית ולשינוי באיגוד העובדות הסוציאליות בהסתדרות; אריה גור, שכיהן עד לאחרונה כיו״ר ועד עובדי החברה לאוטומציה בהסתדרות ומכהן כיום כחבר הנהגת אירגון כוח לעובדים; אפריים דווידי, חבר הנהגת המפלגה הקומוניסטית ולשעבר חבר הנהגת ההסתדרות מטעם סיעת חד״ש; וכמו כן גם חבר הנהגת כוח לעובדים ותנועת מאבק סוציאליסטי, שי גלי, וחבר הנהגת כוח לעובדים, עמי וטורי.

הדיון סביב הסוגיות השונות שעלו במהלך הכנס, גם סביב סוגיות שעוררו מחלוקות מסויימות בין הדוברים, היה פורה — רבים תרמו לו ורבים למדו ממנו — וכמובן שחשוב להמשיך ולפתח אותו לטובת בניית הכוחות הנחוצים לשינוי החברה.