socialism.org.il
תנועת האוהלים נגד שלטון ההון
במחאה על מחירי הדיור ובהשראת כיכר תחריר בקהיר, כיכר סינטגמה באתונה וכיכר פוארטה דל־סול במדריד, גם בתל אביב מנסים לכבוש את הכיכר. על ראש העיר חולדאי נזרקה פיצה, על ח״כ מירי רגב מהליכוד שפכו מים
בן יונגסטר, סניף מרכז
17.07.2011 09:47

בהשראת כיכר תחריר ומאהלי המחאה ביוון ובספרד, הוקמו ביום חמישי ה־14 ביולי כעשרים אוהלים בשדרות רוטשילד בתל אביב כאות מחאה על מחירי הדיור הגואים. סטודנטים ישנים לצד פנסיונרים ובעלי משפחות הנתונות במצוקת דיור ממשית. כולם חווים על בשרם בדרך זו או אחרת את בעיית הדיור. בינתיים התאספו במקום כבר מאות "דיירים" ואיתם נמצאים במקום עוד המוני מפגינים תומכים. במקביל הוקם מאהל בירושלים והתאחדות הסטודנטים הכריזה על הקמת מאהלים נוספים.

בזמן שממשלת נתניהו מפריטה את הקרקעות ומקדמת את האינטרסים של כרישי הנדל״ן — שלהם יש יותר דירות ושטחים ממה שהם מסוגלים למנות — הזכות שלנו לקורת גג כלל אינה מובנת מאליה כיום. חלק גדול מדי מהכנסותינו מושקע בשכר הדירה או בתשלומי משכנתא, ובמקרה הטוב נשאר גם משהו בצד כדי לשלם את החשבונות. יותר ויותר אנשים עובדים וגימלאים, סטודנטים ומשפחות, מגיעים למצב שבו הם לא יכולים לעמוד במחירים המאמירים ומוצאים את עצמם טובעים בחובות.

זה הזמן לדרוש פיקוח עירוני על מחירי שכר הדירה ודיור ציבורי נאות ובר השגה בשביל כולם! יש לנו את הכוח לשים סוף למדיניות של ממשלת ההון שמנסה לזרות חול בעינינו באמצעות "רפורמות" שמשחקות לידי הקבלנים ובעלי ההון.

פוליטיקאים קפיטליסטים גורשו

אל המאהל בת״א הגיעו כל מיני פוליטיקאים קפיטליסטים שניסו להשתמש במאהל כדי להציג את עצמם כחבריהם הטובים ביותר של המפגינים, שתמיד פעלו לכאורה למען הוזלת מחירי הדיור. פתאום כל אלה שמקדמים מדיניות של בנייה לעשירים, של הפרטה ושל רמיסת הזכות לדיור, רוצים שנחשוב שהם הפכו לסוציאליסטים.

ראש עיריית ת״א־יפו, רון חולדאי (או "הון חולדאי" כפי שנקרא בפי חלק מהמפגינים), הגיע למאהל וניסה להסביר למפגינים שהבעיה היא בהורים שלהם שהצביעו לא נכון. חולדאי, המזוהה עם "העבודה", סיפר למפגינים שהוא "לא שייך לאלה שהם בעד שוק חופשי לחלוטין". חלק מהמפגינים הגיבו בזעם ובקריאות "ראש־עיר של עשירים", שפכו עליו בירה, השליכו עליו חתיכת פיצה ודפקו על הרכב שאליו התחמק.

גם ח״כ מירי רגב מהליכוד ניסתה לקפוץ על ההזדמנות וגורשה בבושת פנים. אחד המפגינים קרא לעברה: "קיבלת את הפוטו־אופ שלך, עכשיו תלכי". רגב אמרה אח״כ בהתנשאות כי "היו להם ראסטות. באיזה שהוא שלב הם היו אלימים ושפכו עליי מים... אמרתי להם שהם הזויים".

צריך להיזהר באופן כללי מפוליטיקאים קפיטליסטיים וגורמים ממסדיים שמעוניינים לרכב על המאבק, מכיוון שהדבר יגביל ויחליש אותו.

להתארגן למאבק בשלטון ההון

מפגינים מתנועת ה־15 במאי בספרד שלחו מסר סולידריות בווידיאו למפגינים בת״א: "נשארנו לישון באוהלים כדי לשנות את השיטה הפוליטית והכלכלית הקיימת. מאוחדים אנחנו צועדים כדי לשים קץ לשיטה שאכזבה את החלומות והתקוות שלנו".

בעיית הדיור, לצד כל שאר הבעיות החברתיות הבוערות, היא סימפטום של מחלה ממאירה. השיטה הקפיטליסטית. המשכורות ברצפה, המחירים בשמיים, מצב שירותי הרווחה מידרדר — תנועת האוהלים החדשה יכולה להיות הזדמנות למאבק רחב נגד שלטון ההון וגם לבניית הכוח הפוליטי העצמאי הנחוץ למאבק זה. יש לדרוש מההסתדרות לתת גב למחאה ולנקוט בצעדים ארגוניים.

דיונים וקבלת החלטות באופן דמוקרטי יוכלו לסייע לדחוף את המאבק קדימה. ביחד אנחנו הרבה יותר חזקים, וכוח המוני, דמוקרטי ומאורגן יוכל להיות חזק פי כמה מבעלי ההון ומשרתיהם בממשלה.

חשוב לפנות לשכבות רחבות של האוכלוסייה, להראות להן שהמאבק הזה הוא גם שלהן, להסלים את המאבק ולרכז את כל הכוח כנגד אלה שעושקים אותנו. הניסיונות לבצע דה־לגיטימציה למחאה באמצעות הסתה לאומנית רק ממחישים כי התנגדות לסכסכנות לאומנית־גזענית, כולל התנגדות לכיבוש, הכרחית כדי לבנות תנועה רחבה לשינוי החברה שלא ניתן יהיה לפלג או להשתיק באמצעות הפחדה ביטחונית. כן לסולידריות! הכוח נמצא במאבק מאוחד!