socialism.org.il
יפו
הפגנה בעקבות השחתת מצבות ע״י לאומנים
בעקבות השחתת מצבות בבתי הקברות המוסלמי והנוצרי ביפו ע״י לאומנים, התארגנה במוצ״ש ה־8 באוקטובר הפגנה בהשתתפות מאות פלסטינים ויהודים
ב״מ, סניף דרום ת״א ויפו
10.10.2011 13:50

לקראת יום הכיפורים השחיתו לאומנים, המזהים עצמם עם אוהדי 'מכבי חיפה', מצבות בבתי העלמין המוסלמי והנוצרי ביפו וריססו כתובות נאצה נגד ערבים ורוסים. כמו כן, רוססה הסיסמא "תג מחיר" המזוהה עם הטרור הכהניסטי המאורגן כנגד הציבור הערבי־פלסטיני.

האירוע האחרון ביפו הוא חלק מגל של אלימות של גורמים לאומנים ושל הימין הקיצוני הישראלי, ובכלל זה שריפת המסגד בטובא־זנגריה שבגליל והתקיפה החמורה שביצעו מתנחלי "ענתות־עלמון" כנגד משפחה פלסטינית ועשרות פעילי שלום ישראלים.

הפגנת תגובה בהשתתפות מאות

במוצ״ש ה־8 באוקטובר, מוצאי יום הכיפורים, ארגנו פעילי מאהל המחאה ביפו יחד עם התארגנות "צעירי יפו", הפגנת תגובה בגן השניים (גן עזה), ובה השתתפו מאות פלסטינים ויהודים, רבים מהם תושבי יפו.

בין היתר קראו בהפגנה "ערבים ויהודים נגד כל המתנחלים", בהתייחסות גם לגרעין המתנחלים הכהניסטי שחדר בשנים האחרונות ליפו ומסכסך בין הקהילות הדתיות והלאומיות (ראו — יפו: מאבק תושבי עג׳מי נגד אפליה ולמען דיור, 31.1.2011).

חלק ניכר מהתסכול והזעם של תושבי יפו מופנה למדיניות כללית של אפליה שיטתית מצד הממסד הישראלי, ובפרט עיריית ת״א־יפו, כנגד הציבור הערבי־פלסטיני, שכוללת בין השאר פינוי משפחות והריסת בתים, הטרדות ע״י המשטרה, מתן חסות למתנחלי הימין, למתנחלי אנדרומדה העשירים ולהשתלטות על קרקעות בבתי הקברות.

"הממשלה נותנת למתנחלים את הכוח"

אירוע החבלה האחרון בבתי הקברות הוא חציית קו אדום בעיני רבים. "הממשלה היא זו שנותנת למתנחלים את הכוח. כדאי שיידעו שאנחנו מסוגלים להשיב באש הרבה יותר חריפה מההפגנה הזאת על עצם העובדה שהם [הלאומנים] נכנסו לאדמה שלנו", אומרת מנאר, תושבת יפו בת 30, בשיחה עם maavak.org.il במהלך ההפגנה.

"השאלה הגדולה היא האם המעשה הנורא הוא בהתאם למדיניות הממשלה או נגדה. מרססי הסיסמאות מסוכנים פחות מהממשלה המסוכנת הזאת... לשורפי המסגד בטובא זנגריה ולפורעים בבתי הקברות ביפו יש אבות רוחניים בממשלה", התריע בהפגנה ח״כ ג׳מאל זחאלקה ממפלגת בל״ד, הנאבקת לשיוויון זכויות לציבור הערבי־פלסטיני.

להתארגן למאבק בגזענות ובימין הקיצוני

במקביל להפגנה השליך אלמוני בקבוק תבערה לעבר בית־כנסת ביפו, ולמרבה המזל לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. פעולה זו, אם היא אכן נעשתה בידי תושב מיואש מיפו, מוסיפה שמן למדורה ולמעשה פוגעת במאבק נגד הימין הקיצוני ביפו ובכלל ולשיפור תנאי המחייה בעיר.

התשובה האפקטיווית לסכסכנות בין יהודים וערבים ביפו היא דווקא במאבק מאוחד של תושבים מהשורה, מכול הדתות והלאומים. מלבד אפשרות להקמת משמר קהילתי משותף להגנת התושבים, נחוץ מאבק לסילוק המתנחלים, לשיוויון זכויות מלא בין הקהילות, לפיתרונות דיור ציבורי ופיתוח סביבתי שיתוכננו בכפוף להסכמה ושיתוף מלא של נציגי התושבים. התארגנות כזאת של התושבים ביפו צריכה להתחבר למאבק הכללי למען פרנסה, רווחה וזכויות דמוקרטיות, ונגד הגזענות, הכיבוש וההתנחלויות ולמען שלום.