socialism.org.il
ירושלים המזרחית
התאגדות מאבטחי המתנחלים
לא להתנחלות במזרח ירושלים ולרמיסת זכויות התושבים על־ידי עמותות המתנחלים ■ כן להעברת המאבטחים המאוגדים לאתרים אחרים בירושלים, ללא פיטורים ותוך שיפור תנאי העבודה
מערכת עיתון המאבק
12.01.2012 06:50

הכתבה המובאת כאן התפרסמה במקור בעיתון המאבק בתחילת חודש דצמבר.

ב־4 בינואר התפרסם בעיתון "הארץ" כי משרד השיכון העביר מיליוני שקלים למתנחלים בירושלים המזרחית על חשבון תקציבים המיועדים לדיור הציבורי ולשיקום שכונות. אותה הכתבה מציינת כי תקציב מערך האבטחה הפרטית של המתנחלים בשכונות הפלסטיניות במזרח ירושלים היה גבוה עוד יותר מכפי שכתבנו במקור ולמעשה זינק מ־54 מיליון שקלים בשנת 2010 ל־81 מיליון שקלים בשנת 2011. עלייה של 50%!

במקביל נודע באחרונה על כוונה לפטר שניים מחברי ועד המאבטחים שהתארגנו בשנה האחרונה במסגרת ארגון כוח לעובדים.

תנועת מאבק סוציאליסטי תומכת ביסודו של דבר בדרישות התושבים לסילוק מפעל ההתנחלות מירושלים המזרחית ואבטחת ההתנחלויות יחד איתו. צעדי ההתארגנות של המאבטחים הפרטיים להגנה על תנאיהם הם חיוביים ויש לברך עליהם ולפעול נגד ניסיונות ההנהלה לפגוע במובילי ההתארגנות.

עם זאת, לא מדובר בשני יקומים מקבילים או בסה״כ בשתי דוגמאות שונות לאופן בו הממשלה ותאגיד האבטחה דורסים זכויות אדם, כי אם במציאות אחת שהקורבן הראשי בה הוא התושבים העובדים והעניים הפלסטינים, שנציגיהם עתרו לבג״ץ בסיוע האגודה לזכויות האזרח בדרישה לסילוק המשטרה הפרטית, כחלק ממאבקם לסילוק קומץ המתנחלים הפנאטים משכונותיהם ולסיום הכיבוש.

נחזור ונדגיש כי אמנם עמדה זו לא התקבלה עד כה במוסדות כוח לעובדים, אך לדעתנו זוהי דווקא הזדמנות עבור כוח לעובדים, והמאבטחים המאורגנים בשורותיו, להביע תמיכה עקרונית וסולידרית בדרישות התושבים להוצאת המתנחלים ומאבטחיהם, בד־בבד עם הדרישה להעביר את המאבטחים הפרטיים לאתרים אחרים, ללא פיטורים ותוך שיפור תנאי עבודתם.

maavak.org.il


בהודעה שפורסמה באתר כוח לעובדים ב־16 בנובמבר צויין לראשונה דבר התארגנות מאבטחי חברת "מודיעין אזרחי" במזרח ירושלים במסגרת כוח לעובדים. בהודעה ישנה התייחסות חשובה לתנאי העבודה הירודים של המאבטחים, שמוצגים כמי ש"מאבטחים את העיר העתיקה, עיר דוד וגזרת הר הזיתים (שכונות ראס אל־עמוד ושייח' ג׳ראח)". אלא שהגדרה זו מטעה וחוטאת לאמת.

330 המאבטחים אינם מאבטחים את השכונות, אלא בעיקר קומץ של כ־2000 מתנחלים משיחיים הפזורים במתחמים שונים בשכונות הפלסטיניות. מודיעין אזרחי היא הגדולה מבין חברות האבטחה הפרטיות שמממן משרד השיכון בעלות שנתית של 76 מיליון שקל מכספי משלמי המיסים לטובת המתנחלים הכהניסטים בירושלים המזרחית.

פרויקט ההתנחלות הכהניסטי במזרח ירושלים מסלק משפחות פלסטיניות מבתיהן, מטיל אימה על חיי התושבים הפלסטינים ופוגע קשות בביטחונם, וזאת כחלק מסדר־יום השואף לקידום טיהור אתני במזרח העיר ולהסלמת הסכסוך הלאומי (לדוגמא — מזרח ירושלים: תושבי סילוואן נאבקים על ביטחונם כנגד מתנחלי הימין הקיצוני).

במסגרת תפקידם פוגעים המאבטחים ביומיום, בשירות המתנחלים והממשלה, באופן גס בחיי התושבים ומסתובבים עם אצבע קלה על ההדק מול ניסיונות מחאה והתנגדות. כך למשל נורה למוות בספטמבר 2010 תושב סילוואן, סאמר סרחאן, בידי מאבטח של מודיעין אזרחי.

נציגים פלסטינים מהשכונות בירושלים המזרחית והאגודה לזכויות האזרח, שעובדיה מאורגנים אף הם בכוח לעובדים, הגישו ב־31 באוקטובר עתירה לבג״ץ בדרישה לסיים את הסדר המשטרה הפרטית במימון הממשלה למתנחלים בלב השכונות.

לצד התמיכה שמעניק כוח לעובדים להתאגדות המאבטחים, צריך הארגון להצטרף לאלתר לדרישת התושבים והאגודה לזכויות האזרח, תוך קריאה למצוא למאבטחים מישרות חלופיות בתנאים משופרים והוגנים, באתרים אחרים שאינם במסגרת פרויקט ההתנחלות הפוגע אנושות בתושבים העובדים והעניים הפלסטינים.

עמדה כזו תסייע לדעתנו להמחיש כי כאשר כוח לעובדים נכנס לזירה מורכבת כמו מזרח ירושלים, הוא נאמן לזכויות של כלל העובדים, אינו מתעלם ממאבקם המוצדק של התושבים במקום נגד עצם הימצאות המתנחלים והמאבטחים בשכונותיהם, ואינו מוכן להצטייר כארגון שמשתף פעולה עם טיוח הפגיעה הקשה באותם תושבים.

עוד מאוקטובר 2010 התאמצו פעילי מאבק סוציאליסטי בכוח לעובדים לשכנע את מוסדות כוח לעובדים לאמץ עמדה ברוח זו ביחס לסוגיה הרגישה, אך לצערנו עמדה כזו לא התקבלה. נמשיך לנסות ולשכנע כי כדי להצליח לבנות ארגון עובדים שיאחד עובדים משני צדי הסכסוך הלאומי באופן שיוויוני וסולידארי, על כוח לעובדים לאמץ עמדה עקרונית, בכוח ובפועל, שתבהיר באופן שלא משתמע לשתי פנים כי הוא ארגון השואף לסולידריות ושלום ומתנגד נחרצות לימין הקיצוני ולפעולות עמותות המתנחלים אשר מלבות את הסכסוך הלאומי המפלג בין עובדים.