socialism.org.il
סוסיא
מאות תושבים נלחמים על הזכות לקורת־גג
הממשלה מייבשת את הדיור הציבורי אך משקיעה כספים אדירים על חשבון משלמי המסים במפעל ההתנחלויות, שגוזל את בתיהם, אדמותיהם ומקורות פרנסתם של תושבים פלסטינים, וככזה תורם גם את חלקו להעמקת הסכסוך הישראלי־פלסטיני
עיתון המאבק
05.08.2012 00:00

בדרום הר חברון נמשך מאבקם העיקש של 350 תושבי היישוב הפלסטיני סוסיא, ש"המינהל האזרחי", בשירות ממשלת נתניהו, מאיים לגרשם מבתיהם ומאדמותיהם. צווי ההריסה נוגעים ל־80% ממבני היישוב, כולל מרפאה, בורות לאגירת מים, מערכות חשמל סולאריות, מבני מגורים ומבנים חקלאיים. ראוי להדגיש שהתושבים נאלצים להסתמך על אגירת מים ועל מערכות חשמל פרטיות, שעה ש"מאחזים" בלתי חוקיים סמוכים של מתנחלים מחוברים למים וחשמל על־ידי ממשלת ישראל.

ביישוב מתגוררים פליטים שנעקרו ממקום מושבו המקורי של היישוב העתיק סוסיא, בו התקיים רצף התיישבותי עוד מראשית המאה ה־19 לפחות, בסמוך לחורבות יישוב יהודי שהיה במקום בימי האימפריה הרומית. השרידים הארכיאולוגים שימשו תירוץ להקמת ההתנחלות הסמוכה סוסיא ב־1983 ולגירוש התושבים הפלסטינים מקרקעותיהם הפרטיות שלוש שנים אחר־כך לצורך הפיכת יישובם ל"גן ארכיאולוגי" שסופח להתנחלות ושכניסת התושבים המקוריים אליו אסורה.

הפליטים התארגנו מחדש והתיישבו בסמוך להתנחלות, אך כעבור ארבע שנים אולצו באישון לילה לעלות על משאיות ולהסתלק גם משם. חבולים ומרוששים חזרו התושבים למערות הסמוכות לשטחי העיבוד החקלאיים שברשותם, כשהם סובלים בנוסף לכל מהתקפות טרור שיצאו מההתנחלויות הסמוכות ואשר גבו מספר קורבנות בנפש. כעשרה חודשים אחרי תחילת האינתיפאדה השנייה, ולאחר שאחד ממתנחלי סוסיא נהרג, פשטו באופן פתאומי על המערות אנשי כוחות הביטחון הישראליים — שחלקם לבשו אזרחי, וייתכן שביניהם היו גם מתנחלים מהסביבה — היכו ועצרו תושבים, עקרו עצים, הרגו חיות משק, והחריבו את שטחי המגורים ואת השדות. בית המשפט העליון אמנם הגדיר את הגירוש כ"בלתי חוקי", וחלק מהתושבים חזרו בהמשך למקום, אך בפועל התושבים שנותרו סבלו שוב בתוך זמן קצר מסבב גירוש רביעי. במקביל, נבנו מסביב עוד מספר "מאחזים" של מתנחלים משיחיים, ופיגועי הירי, הדקירה, החבלה וההתנפלויות מצד מתנחלים רעולי פנים על התושבים הפלסטינים הפכו לעניין שבשגרה. על רקע מציאות החיים הזאת מאוימים כעת התושבים, שחלקם הגדול חי כיום באוהלים, בגירוש בפעם החמישית.

המתנחלים המשיחיים בדרום הר חברון הם כלבי שמירה של מדיניות ממשלתית מכוונת. הממשלה ממשיכה לפעול להעמקת הסיפוח בפועל של שטחי C, המהווים 60% משטחי הגדה המערבית, ולסילוק האוכלוסייה הילידית הפלסטינית מהם. כ־70,000 התושבים הפלסטינים שנותרו מבין מאות האלפים שהתגוררו בהם עד לכיבושם בשנת 1967, זוכים באופן נדיר בלבד לאישורי בנייה מחד, ולהריסת בתים מאסיבית מאידך.

אז ועדה קיקיונית שמינה נתניהו אמנם קבעה ש"אין כיבוש" בשטחי הגדה המערבית, אך היא לא התכוונה ש־2 מיליון התושבים החיים בצל מחסומים, סגרים, עוצרים, מעצרים, הפרדת תשתיות, ייבוש כלכלי, בתי משפט צבאיים, וללא זכויות אזרח בסיסיות, יקומו מחר בבוקר עם שוויון זכויות, כולל הזכות להגדרה עצמית... הוועדה מונתה בסך־הכול כדי לעזור לממשלת נתניהו להמציא תרגיל משפטי שיצליח לתרץ השקעה מאסיבית בהתנחלויות וב"מאחזי" המתנחלים.

באתר sos-susya.org תוכלו לשלוח מכתב מחאה לרשויות על הכוונה למחוק שוב את הכפר הפלסטיני סוסיא מהמפה.

הכתבה התפרסמה בגיליון האחרון של עיתון המאבק. לאחר סגירת הגיליון התפרסמה החלטתו של שר הביטחון, אהוד ברק, להורות על הריסתם של שבעה כפרים נוספים בהר חברון.