socialism.org.il
המשבר בעיתונות
יועברו התקציבים שעוכבו לשידורי הטלוויזיה
אחרי מסע התשה, התקפלה הממשלה ערב הבחירות, על רקע התסיסה החברתית, והואילה בטובה להודיע על העברת תקציבים, אך המאבק עוד רחוק מסיומו
אייל עצי־פרי
17.12.2012 01:06

אתמול, 16 בדצמבר, החליטו ראש הממשלה נתניהו ויו״ר הכנסת ראובן ריבלין שבימים הקרובים יכונס מושב מיוחד של הכנסת לצורך אישור העברת תקציבים לערוץ 10 ולחדשות המקומיות. כמו כן, נמסר שיתקיים דיון לגבי הקלות לזכייניות ערוץ 2 שיאפשרו את דחיית הפיטורים המתוכננים בערוץ. אך המשבר בתקשורת עוד רחוק מפתרון ועובדים רבים עומדים בפני איומי פיטורים.

להבדיל ממענקים ותספורות בסך עשרות מיליארדי שקלים לטייקונים, בניית התנחלויות או יציאה למתקפה צבאית — במקרה של סגירת ערוצי תקשורת, שיובילו לפיטורים של מאות עובדים ולפגיעה נוספת בחופש העיתונות, הממשלה "לוקחת את הזמן", ורק ברגע האחרון החליטה ליישם את אותם הפתרונות הזמניים בעניין ערוץ 10 והחדשות המקומיות, שהובטחו כבר לפני מספר חודשים.

רק אחרי מסע התשה ומאבק ממושך, הסכימה הממשלה ליישם פתרונות שעלותם עשרות מיליונים בודדים של שקלים — אחוזים בודדים מעלות הוויתור על מיסוי ה"רווחים הכלואים" וכעשירית מעלות המתקפה האחרונה על עזה. מכאן ברור שהעיכוב לא נובע מסיבות תקציביות וגם לא מסיבות טכניות הקשורות בפיזור הכנסת. ממשלת נתניהו ממשיכה לתקוף את העובדים ואת תחום התקשורת כולו והיתה מעדיפה שערוץ 10 והחדשות המקומיות ייסגרו וששידורי האקטואליה בערוץ 2 יצומצמו משמעותית.

החשש מהשפעת סגירת השידורים על תוצאות הבחירות ועל התסיסה החברתית־מעמדית בארץ, כמו גם האיום בהחרפת מאבקי העיתונאים, הצליחו לסכל את הניסיון האחרון של ממשלת נתניהו. ההכרזה על הפגנה משותפת של ועדי העובדים בארגון העיתונאים מול מטה הליכוד במצודת זאב מחר (שלישי), כחלק מהיערכות להסלמת המאבק, מגיעה במקביל לשביתת האחיות הפופולרית, לשביתה ההיסטורית של עובדי פלאפון ולשורה של סכסוכי עבודה במשק. ההתקפלות הנקודתית של הממשלה במקרה זה, אף שאינה פותרת את הבעיה מן היסוד, מהווה דוגמה ליכולת של ההסתדרות ואיגודי העובדים למנוע את גל הפיטורים והקיצוצים שככל הנראה הממשלה הבאה תרצה ליישם.