מאבקים חברתיים · העבודה המאורגנת · כלכלה · פוליטיקה · כיבוש ושלום · המזה״ת · בינלאומי · סטודנטים · נוער · נשים · להט״ב · בריאות · סביבה · היסטוריה ותיאוריה · התנועה
X


מזרח ירושלים
תושבי בית צפאפא במאבק נגד סלילת אוטוסטרדה בלב השכונה
פגיעה בתושבים בשירות מפעל ההתנחלויות

הדפסה
צילום: אקטיבסטילס

תושבי השכונה הפלסטינית בית צפאפא בדרום־מזרח ירושלים התארגנו באחרונה למאבק נגד התוכנית לסלילת כביש 4 בלב שכונתם, או ליתר דיוק: אוטוסטרדה של שישה מסלולים מוקפת חומה בסמוך לבתי המגורים שלהם. ולתושבי השכונה עצמם לא תהיה גישה לכביש...

כביש 4 אמור לחבר בין שני כבישים מהירים המחברים את שני גושי התנחלויות גדולים באזור ירושלים: כביש המנהרות בדרום העיר, המוביל לגוש עציון, וכביש 443, המוביל לפסגת זאב. עם השלמת הכביש יחוברו שלושת גושי ההתנחלויות שמקיפים את ירושלים (גוש עציון, גבעת זאב ומעלה אדומים) לרשת כבישים מהירה שתחצה את העיר מדרום, צפון ומזרח. בניית הכביש הינה חלק נוסף בתוכנית ממשלתית לביצור ההתנחלויות בסביבת מזרח ירושלים תחת הכותרת של "ירושלים הגדולה". תוכנית זו היא חלק מתוכנית ליצירת רצף טריטוריאלי בין גושי ההתנחלויות למזרח ירושלים, במטרה לטרפד ככל האפשר את האפשרות להקים מדינה פלסטינית עצמאית לצד ישראל עם בירה עצמאית במזרח ירושלים.

הכביש מתוכנן לחצות את שכונת בית צפאפא ולבתר אותה. התוכנית לבניית הכביש אושרה על הנייר כבר בשנת 1990. במהלך שנות ה־1990 כבר נבנה כביש דב יוסף (המוביל מצומת פת לשכונת גילה), שחצה את הכפר והפריד ממנו את שכונת שראפת בחלקו המערבי. כעת מתוכנן כביש 4 לעבור שוב בתוך השכונה ולחצות אותה. בנוסף אמורה העירייה להקים גם חומה אקוסטית שתחסום את הרעש מהכביש המתוכנן, דבר שיחסום גם את האוויר, את הנוף, ואת המעבר בין חלקי השכונה, כך שאנשים לא יוכלו להגיע לבית הספר, לקופת החולים, לבתי הקברות ולמסגדים (אתר עמותת "עיר עמים", 15.1).

התושבים יוצאים למאבק

מספר צעירים מבית צפאפא, ובראשם, עלא סלמאן, החלו להתארגן למאבק נגד התוכנית. עלא הגיש, יחד עם 15 תושבים נוספים מהשכונה, עתירה לבית המשפט המחוזי בירושלים כנגד סלילת הכביש. התושבים טוענים כי בניגוד למקטעים אחרים בכביש, רק במקטע הכביש האמור לעבור בבית צפאפא לא הגישה העירייה תוכנית מפורטת ולא ניתנה לתושבים הזדמנות להתנגד לה. במקטעים אחרים שעוברים בשכונות יהודיות בעיר (כמו גבעת מרדכי וקטמון), ניתנו לתושבים אפשרות להתנגד, שעה שבשכונות היהודיות הכביש אמור לעבור בצד השכונות ולא בתוכן כמו בבית צפאפא.

בדיון שהתקיים בבית המשפט המחוזי ב־25 בדצמבר טענו נציגי העירייה ברוב חוצפתם כי כל יום של עיכוב בתחילת עבודות הסלילה עולה לעירייה 600,000 שקל, ולכן דרשה מהעותרים — תושבים של אחת השכונות העניות והמוזנחות בירושלים — ערבויות באותם סכומים. העירייה לא המתינה לפסיקה וניסתה להאיץ את העבודות כדי לקבוע עובדות בשטח. לבסוף בית המשפט המחוזי דחה ב־10 בפברואר את העתירה, תוך אטימות והתעלמות מההשלכות הקטסטרופליות על חיי התושבים, בתירוץ שהיא הוגשה באיחור.

התושבים החלו לערוך הפגנות כחלק מהמסע לעצירת התוכנית. בהפגנה שנערכה ב־16 בינואר מול בניין עיריית ירושלים בהשתתפות 200 בני־אדם, ברובם המכריע צעירים ובני־נוער פלסטינים מהשכונה, הניפו המפגינים שלטים וקראו "אנשים לפני כבישים", "די לכיבוש" ו"די לגזענות". גם פעילי מאבק סוציאליסטי לקחו חלק בהפגנה הזאת. בשיחה איתנו במהלך האירוע, הדגיש עלא סלמאן כי "הצעירים בשכונה החליטו להיאבק ולא לוותר עד לביטול התוכנית הדורסנית הזאת". גם העיכוב לחקירה של מספר מפגינים בהפגנה שהתקיימה ביום דחיית העתירה לא מרתיע את התושבים מלהיאבק על זכויותיהם ולדרוש צדק.



 


תנועת מאבק סוציאליסטי
ת.ד. 59187, תל אביב–יפו 6159101
info@socialism.org.il
054.818.44.61 | 054.818.44.62
מאבק סוציאליסטי היא תנועה סוציאליסטית הנאבקת למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית, המושתתת על צדק חברתי, שלום ושוויון. התנועה שותפה בוועד למען אינטרנציונל עובדים (CWI), ארגון סוציאליסטי בינלאומי המאגד תנועות ומפלגות סוציאליסטיות בעשרות ארצות ברחבי העולם.