socialism.org.il
דרום אפריקה
לאחר גל שביתות סוער, עובדים מתארגנים להקמת מפלגה
בעקבות שביתת הכורים ההמונית הוקמה WASP, "מפלגת העובדים הסוציאליסטית"
שי גלי
31.03.2013 14:15

באוגוסט שנה שעברה, מעל 40 מעובדי תאגיד כריית הפלטינה "לונמין" נטבחו בידי המשטרה בעת שביתה, אך חבריהם סירבו להרים ידיים ולאחר שישה שבועות הצליחו להשיג העלאה מיידית של 22% בשכרם.

שביתות דומות פרצו כאש בשדה קוצים ובשיאן הקיפו כ־100 אלף עובדים בתאגידי כרייה שונים. לא רק ממשלת ה־ANC התייצבה לצד תאגידי הכרייה הבינלאומי, גם המנגנון המושחת של איגוד הכורים NUM. בהיעדר איגוד אמין, נבחרו ועדי שביתה בכל מכרה והוקם ועד מתאם ארצי לשביתה.

חברי התנועה הסוציאליסטית הדמוקרטית בדרום אפריקה, DSM, התנועה האחות של מאבק סוציאליסטי, לקחו חלק מוביל בוועד השביתה הארצי ולאחר מכן השיקו יחד איתו את WASP, "מפלגת העובדים הסוציאליסטית". WASP קוראת תיגר על המפלגה השלטת, ה־ANC ובת בריתה הצבועה המפלגה הקומוניסטית, שהובילו מאז נפילת האפרטהייד מדיניות ניאו־ליברלית אכזרית.

כיום, כ־20 שנה מאז נפילת האפרטהייד, דרום אפריקה היא המדינה הכי פחות שוויונית בעולם. העשירון העליון המדינה גורף 60% מההכנסות בזמן ש־5 העשירונים התחתונים מרוויחים פחות מ־8% מההכנסות. כמעט רבע מממשקי הבית מתמודדים עם רעב יומיומי.

ה־WASP קוראת כהמשך לדרישות הכורים להעלאת שכר המינימום ולהעברה לבעלות ציבורית של מחצבי הזהב והפלטינה ותאגידי הכרייה, כמו גם הקרקעות והבנקים, כדי להשתמש בעושרם לפתרון בעיות העוני, הרעב ותנאי התברואה הירודים במדינה.