socialism.org.il
איגוד העובדים הסוציאליים
הנהגה חדשה, לקראת מאבק חדש
סוהיר דקסה מתנועת מאבק סוציאליסטי, תמי פרבר ו־7 נציגות מתנועת "עתידנו" נבחרו למזכירות האיגוד ■ הנהגת ההסתדרות מנסה לפייס את העו״סיות אך מבטיחה הישגים דלים ■ זה הזמן לקדם היערכות למאבק נחוש
שי גלי
17.04.2013 18:00

"כשמדברים על פגיעה בתנאי השכר של עובדים במגזר הציבורי, ובהם עובדים סוציאליים, צריך לזכור שחלק גדול מהם מקבל השלמת הכנסה או שכר נמוך. כל הצעדים שמדברים עליהם מכוונים נגד אותם אנשים. זה מצב בלתי נסבל". כך צוטטה ענבל חרמוני, חברת ועידת איגוד העובדים הסוציאליים ופעילת תנועת "עתידנו" בהתייחסות ב־ynet לגזירות הצפויות במסגרת התקציב הקרוב.

יו״רית האיגוד צפרא דוויק הסבירה באותה כתבה כי "אם ייצאו גזירות אלה אל הפועל — גם ריקי כהן מחדרה, כיום מהמעמד הבינוני הגבוה, תתקשה לגמור את החודש. העלאת המע״מ משמעה עליית מחירים, שתיפול על כתפי האדם העובד, הקשישים וכאלה שנמצאים מתחת לקו העוני".

כעת נשאלת השאלה כיצד האיגוד צריך להיערך למאבק באותן גזירות, בייחוד על רקע הדרישה המוצדקת של העובדות והעובדים הסוציאליים, לא רק למנוע גזירות ולהגן על מה שהובטח עד כה אלא לשפר באופן משמעותי את תנאי עבודתם הירודים ואת תשתיות הרווחה הקורסות.

מאבק צמוד בבחירות להנהגת האיגוד

ביום שלישי שעבר, 9 באפריל, התכנסה ועידת האיגוד לבחור את מזכירות האיגוד ואת ראשי שבע הוועדות הקבועות של האיגוד. ותיקי האיגוד לא זוכרים בחירות עם מועמדים רבים כל כך: 35 מועמדות ומועמדים התחרו על 16 מקומות במזכירות וכ־140 צירים, כמעט 90%, הגיעו כדי להשתתף בהצבעה. מדובר בהשתקפות של מאבק על דרכו של האיגוד ובניסיון של שכבה של עובדות נחושות לקחת את המושכות בהנהגת האיגוד לידיהן כשמולן התייצב המנגנון השמרני של האיגוד.

סוהיר דקסה מתנועת מאבק סוציאליסטי נבחרה מטעם מחוז חיפה והצפון לאחד מ־16 המקומות במזכירות שהועמדו לבחירה, לצד 7 חברות תנועת "עתידנו" ותמי פרבר, המועמדת לראשות האיגוד מ"פורום מאבק העו״ס". מדובר בהישג משמעותי של רוב בבחירות למזכירות. עם זאת, המזכירות בכללותה מונה עוד 5 חברים וחברות נוספים, שהם יו״רית האיגוד וארבעה יו״רים מחוזיים, שבינתיים עדיין ממונים ואינם נבחרים.

בבחירות לראשות הוועדות השונות שפועלות מטעם הוועידה, ההצלחה הייתה דווקא של צירים המזוהים יותר עם המנגנון הישן. כתוצאה מכך, במרכז האיגוד, מוסד הנהגה נוסף, המורכב מחברי המזכירות, ראשי הועדות וראשי התאים, יהיה רוב לנציגים המזוהים עם המנגנון ועם קו שמרני יחסית, וזאת לעומת הרכב ועידת האיגוד שעשוי לספק יתרון קל למתנגדות ההפרטה. המצב הזה, מדגיש עוד יותר את חשיבות המעורבות החיונית ממילא של חברות וחברי האיגוד מהשורה.

הנהגת ההסתדרות וגזירות התקציב

אבי ניסנקורן, סגן יו״ר ההסתדרות, פתח את מושב הוועידה ואמר "קשה להכחיש שיש משבר אמון בין ההסתדרות לאיגוד", אך מבלי להתייחס למקור שלו, ניסנקורן פשוט קרא בהתחמקות להסתכל אל עבר העתיד ואמר ש"נטל ההוכחה על ההסתדרות". הוא פירט את מטרות ההסתדרות בתקופה הקרובה והדגיש בין היתר את סוגיית עובדי הקבלן, ההפרשות לפנסיה והקידום של התאגדויות עובדים. הוא ציין כמטרה טיפול בקבוצות עובדים ספציפיות שסובלות מתנאים גרועים ובהן גם העובדות הסוציאליות, שהסכם השכר לשנת 2013 במגזר הציבורי עתיד לכלול גם אותן. ניסקורן דיבר על אי־אכיפת ההסכם בשירותים המופרטים, והתייחס באופן מעורפל לדרכי פעולה אפשריות בשביל למנוע זאת, ובכלל זה: התאגדות עובדי העמותות (לא רק עו״סים), השגת צו הרחבה להסכם הקיבוצי או מעבר להעסקה ישירה.

אך בשלב מאוחר יותר ניסוקרן הסביר כי "היעדים שאנחנו שמים לעצמנו...זה חזון" ומנגד הסביר שבמציאות ישנו גירעון עמוק בתקציב אותו יש לקצץ ואמר "זה שייקחו, זה ברור. השאלה ממי? זה שכולנו אזרחים וזה ישפיע עלינו, זה ברור" (תמצות חלקי מדבריו של ניסקורן מופיע בפרוטוקול הוועידה).

דבריו של ניסקורן רומזים שהנהגת ההסתדרות מנסה למתן ולא למנוע את הפגיעה במגזר הציבורי. דבריו לא נועדו לגייס את העו״סיות למאבק רחב לעצירת כל גזירות הממשלה אלא דווקא להוריד ציפיות ולהכין את השטח לפשרה מול הממשלה. בניגוד להצהרות של צפרא דוויק כי יש להיאבק בקיצוץ בקצבאות הילדים ובתקציבי הרווחה ובהעלאת המע״מ — גזירות שצפויות כולן להפיל את מחיר הגירעון על גב העובדים והעניים — מטרות אלו לא נזכרו בדבריו של ניסנקורן כיעדים למאבק. כך למשל בראיון ב"אולפן שישי" בערוץ 2 טען עופר עיני כי זה לא מתפקידה של ההסתדרות להיאבק נגד קיצוץ הקצבאות.

העובדות והעובדים הסוציאליים עדיין נאלצים לקבל השלמת הכנסה ולהסתכל על השכר הממוצע רחוק מלמטה גם לאחר תואר אקדמי ושנים ארוכות של ותק מקצועי. לא הן ולא יתר האנשים העובדים והעניים צריכים לשלם על הגירעון, על התחמקויות המס של הטייקונים והתאגידים הגדולים ועל ההפרטה שהעבירה את ההכנסות האדירות ממשאבי הטבע הציבוריים (הגז, ים המלח, הפוספטים) לידי בעלי ההון ורוקנה את הקופה הציבורית.

האיגוד צריך להיערך למאבק

בעוד כשבוע יתכנס מרכז האיגוד לישיבה ראשונה וב־12 ביוני תתקיים ישיבה נוספת של הוועידה. שתי הישיבות יכולות להיות הזדמנות חשובה לדיון והחלטות על תוכנית למאבק בגזירות התקציב ובהפרטה, כולל הלאמה מחדש של מנגנוני הרווחה המופרטים ולמען השגת שיפור משמעותי בשכר, בתקצוב ותוספות תקנים.

חשוב שהנהגת האיגוד החדשה תדרוש פומבית מהנהגת ההסתדרות לספק גיבוי ארגוני מלא למאבק, ולצד זאת תכריז ותעמוד על כך שהאיגוד יקבע באופן עצמאי ודמוקרטי את דרישותיו ואת צעדיו במאבק. אימוץ עמדה כזו תוכל להשפיע ולחזק גם איגודים נוספים בהסתדרות ולכן גם לחזק את המאבק הקרוב בגזירות.

במושב הוועידה הקודם ביקשה סוהיר דקסה להעלות לדיון הצעת החלטה שקוראת להקמת מטה מאבק של כלל ארגוני העובדים, ארגוני הסטודנטים וארגונים חברתיים נגד כל גזירות הממשלה שעל הפרק. אולם ההצעה לא עלתה לדיון באותה ישיבה. עם זאת, סוהיר כבר הבהירה שהיא תמשיך ותקדם את הדיון על ההצעות הללו, והצעות לרפורמות דמוקרטיות באיגוד, בכל המסגרות האפשריות — וכעת גם במזכירות האיגוד — לקראת המאבק הקרוב.