socialism.org.il
סטודנטים
לפיד נלחץ, אנחנו צריכים להמשיך להגביר את הלחץ
סגן ראש אגף התקציבים באוצר הודיע ליו״ר התאחדות הסטודנטים כי שכר הלימוד צפוי לעלות ■ שר האוצר לפיד ניסה להכחיש, להאשים את התאחדות הסטודנטים בספין ולהתנער מהתוכנית
אור דר ויאשה מארמר
10.04.2013 23:00

אתמול (שלישי) בבוקר, ארגוני הסטודנטים הצהירו כי לא נותרה להם ברירה אלא לצאת למאבק בהעלאת שכר הלימוד בעקבות פגישה שהתקיימה ערב קודם לכן בין יוני רגב, סגן ראש אגף התקציבים באוצר, האחראי על נושא ההשכלה הגבוהה, לבין יו״ר התאחדות הסטודנטים אוֹרי רשטיק. בפגישה הציב נציג האוצר בפני יו״ר ההתאחדות אולטימטום: או שתסכימו להעלאת שכר הלימוד או שתקציב ההשכלה הגבוהה יקוצץ ושכר הלימוד יועלה באופן חד־צדדי.

למחרת, אחרי שורה של תגובות נזעמות מצד סטודנטים פירסם שר האוצר לפיד בפייסבוק סטטוס בו כתב: "כשבאתי לאוצר הבטיחו לי שיהיו לא מעט ספינים, אבל זה כבר מגוחך. איש לא החליט להעלות את שכר הסטודנטים, אין שום אולטימטום באוויר". כך למעשה ניסה לפיד באופן מקומם להגחיך את הפרסומים של התאחדות הסטודנטים ולהציג אותם כשקריים. אלא שמבדיקה שערך עיתון "הארץ" עלה כי הפגישה בין נציגי האוצר לנציגי הסטודנטים אכן התקיימה בסמכות וברשות של הממונים האחראים במשרד.

בשלב מאוחר יותר זימן לפיד את סגן ראש אגף התקציבים ל"שיחת בירור" מתוקשרת והודיע, באופן תמוה, כי לא היה מודע לתוכניות שהוצגו בפני הסטודנטים והוא מתנגד להן. אך האולטימטום לפיו נדרש מארגוני הסטודנטים לבחור בין העלאת שכר הלימוד לקיצוץ בתקציב אינו חדש, ונמצא "באוויר" עוד מתחילת 2010. הכוונה להעלות את שכר הלימוד פורסמה עוד לפני הבחירות, בתחילת ינואר האחרון.

לפני חופשת הפסח, התאחדות הסטודנטים קיימה יום הסברה ארצי בקמפוסים נגד האיום לפגוע בהשכלה הגבוהה. אך אחרי חופשת הפסח ההתאחדות לא המשיכה בצעדי מחאה, כמו התארגנות להפגנה ארצית, ככל הנראה מתוך הנחה מוטעית שעדיף לתת לממשלה וללפיד עוד זמן במקום להגביר עליהם את הלחץ.

גם במסיבת העיתונאים של התאחדות הסטודנטים שנערכה אתמול בערב, יו״ר ההתאחדות רשטיק לא ניסה לחשוף את לפיד ולבקר את ההתקפה שלו על התאחדות הסטודנטים אלא נתן לו קרדיט מיותר. רשטיק אמר: "בפגישה שערכתי עם נציג האוצר הבנתי באופן חד משמעי שיש כוונה ברורה לקצץ בתקציב ההשכלה הגבוהה וגם להעלות את שכר הלימוד. אני שמח על הצהרת לפיד שאין בכוונתו לעשות את הדברים, ואנחנו נגבה אותו כל עוד ישמור על מערכת ההשכלה הגבוהה ועל שכר הלימוד האוניברסיטאי. אנחנו עומדים על המשמר ובוחנים את הדברים במבחן התוצאה" (ההדגשה שלנו).

לא לסמוך על לפיד

יש אפשרות שלפיד ושותפיו לקואליציה יחליטו שלא לקצץ בהשכלה הגבוהה בטווח המיידי. זה כמובן לא ייעשה מתוך דאגה לסטודנטים. מכיוון שהממשלה לא מעוניינת במאבק רחב וחוצה מגזרים נגד הגזירות שעל הפרק, היא עשויה להשהות את התוכניות לקיצוץ בתקציבי ההשכלה הגבוהה ולהעלאת שכר הלימוד, בניסיון למנוע התנגדות מצד ציבור הסטודנטים וכך לעשות "הפרד ומשול" בינם לבין ארגוני העובדים וקבוצות אחרות שצפויות להיפגע מהתקציב המתגבש. כדי למנוע הפרדה ובידוד של מאבקים, חשוב שארגוני הסטודנטים יתגייסו למאבק בגזירות גם אם הממשלה תחליט לא להתקיף בינתיים ישירות את ההשכלה הגבוהה, אך תמשיך בשאר ההתקפות הניאו־ליברליות שיפגעו בסופו של דבר בכולנו.

האולטימטום של האוצר, בשילוב עם התגובה הראשונית של לפיד, שמיהר לתקוף בחוצפה ובבורות את התאחדות הסטודנטים על חשיפת תוכניות האוצר, צריכים להיענות בקיום אסיפות הסברה נוספות בכל הקמפוסים. באותן אסיפות ניתן יהיה להפיג את הבלבול שנוצר בעקבות הדברים הסותרים של לפיד ושל הפקידים הבכירים באוצר, לקיים דיון על הצעדים שיש לנקוט עכשיו, ולפעול להקמת ועדי פעולה משותפים של סטודנטים, מרצים ועובדי האוניברסיטאות והמכללות, כנגד כל הגזירות שעל הפרק.

במקום העלאת שכר הלימוד וקיצוצים, הפרטה וייבוש תקציבי צריך לדרוש מהממשלה השקעה מסיבית בחינוך איכותי ובחינם מגיל אפס ועד האוניברסיטה ובשאר תקציבי הרווחה, שתמומן על ידי מיסוי מוגבר על בעלי ההון והלאמת הבנקים ומשאבי הטבע.