socialism.org.il
מכתב למערכת
"לחיי העשירים": מחיר העראק יוכפל, הוויסקי היוקרתי יוזל
רן ג׳, ברמן בן 27, במכתב פומבי לשר האוצר המיליונר, יאיר לפיד
רן ג׳
29.06.2013 12:00

מכתב שהועבר לאתר המאבק:

שלום יאיר,

שמי רן ואני בן 27. אתה אולי לא זוכר אותי, אבל לפני כמה שנים יצא לנו להיפגש. זה היה באירוע גרנדיוזי בבית פרטי בסביון, אני אז עבדתי כברמן בחברת האירועים, חברה ידועה שמתמחה בהפקת אירועים ל"חברה הגבוהה".

בעל האירוע היה אחד מאלה שהכול מצוי בידם. בין האורחים היו מיטב ה"מי ומי", קומיקאים ידועים, זמרים ועיתונאים, וסביר להניח שגם דמויות מ"בכירי המשק", שמוכרות אולי לקוראי המוספים הכלכליים, אבל לא לי או לרובנו.

אותך יאיר דווקא זיהיתי, היית אז עיתונאי מוכר והגעת לאירוע כשאתה אוחז בידך בקבוק וויסקי משובח — "גלנפידיך 18". לטובת "אחיך העבדים" נסביר שמדובר בבקבוק ל"מביני עניין" שעולה כ־450–500 שקלים לבקבוק. ניגשת אלינו לבר, מסרת לנו את הבקבוק וביקשת שלא נמזוג ממנו אלא רק באישורך.

אני מאמין שגם היום, לאחר שהתמנית לשר האוצר, לא פסקת להיות חובב אלכוהול משובח ופינוקי החיים הטובים משישי לשישי. אני לעומת זאת, כמו רבים אחרים מאיתנו, עדיין בסטטוס ההוא של ברמן שעובד בלילות כדי להתפרנס כצעיר במדינת ישראל.

ועכשיו בחרת להפיל את הגזירות הכלכליות עלי, דווקא עלי... החלטת להעלות את המס על העראק המקומי הצנוע, שאני שותה אחרי יום עבודה מפרך או כשיוצאים בסופ״ש, ולהביא להכפלת המחיר שלו מ־35 לכ־70 שקל!

באותו הזמן החלטת לדאוג לעצמך ולחברים שלך, אלה ששותים וויסקי בחמש מאות שקל ומקנחים בסיגר, והורדת את המיסוי על בקבוקי היוקרה, כך שהמחיר של "הגלנפידיך 18" שאתה שותה יוזל בכ־150 שקל והמחיר של קוניאק "רמי מרטן לואי ה־13" ששותים באלפיון העליון יירד מ־20,000 ל־9,000 שקל "בלבד".

אבל זאת בעצם תמצית המדיניות שלכם לא?

הרי ברווחים הכלואים של החברות הגדולות לא נגעתם, העדפתם להעלות לכולנו את המע״מ. גם על רווחים משוק ההון לא העליתם את המס, במקום זה העליתם את המסים על סיגריות, על אלכוהול זול, ואתם מתכננים לבטל את נקודות הזיכוי במס לסטודנטים. חברת "טבע" משלמת 0.3% מס, אבל במס החברות בקושי נגעתם. מצד שני, לא הייתה לכם בעיה להעלות במכה את מס ההכנסה גם לאלו שכמוני עובדים קשה בשביל משכורות של ברמן בישראל 2013.

אז אתה כנראה לא זוכר אותי, אבל אנחנו נזכור אותך.