socialism.org.il
תוניסיה
מחאה הביאה לשחרורו של ראפר ששר נגד השחיתות והדיכוי
שורה של מחאות טלטלו את תוניסיה בתקופה האחרונה על רקע צעדי דיכוי פוליטי והמשך ההידרדרות בתנאי המחיה. עומר פינצ׳וק כותב על המחאה נגד כליאתם של ראפרים המתנגדים למשטר
עומר פינצ׳וק
10.11.2013 14:40

שני ראפרים, Klay BBJ ו־Weld el 15, המזוהים עם המהפכה באותה ארץ שהציתה את האביב הערבי, ועם המחאה נגד ממשלת הימין הקפיטליסטית של מפלגת א־נהדה, נעצרו ב־22 באוגוסט במהלך הופעה. הם הוכו על־ידי כוחות המשטרה ולאחר מכן נשפטו שלא בנוכחותם ל־21 חודשי מאסר בגין "העלבת עובדי ציבור ופגיעה במוסר הציבורי" — ניסוח מכובס לדיכוי של מחאה נגד הממשלה ונגד המדיניות שלה.

מדובר בדוגמה אחת מני רבות להתקפה על חופש הביטוי ועל חירויות דמוקרטיות בתוניסיה שמובילה ממשלת א־נהדה. בחודשים האחרונים נעצרו, תחת האשמות שונות, מספר גדל והולך של פעילי שמאל, אמנים, עיתונאים ופעילי איגודים המכונים "ילדי המהפכה" — אותה שכבה שמילאה תפקיד מוביל בהפלת הרודן בן־עלי בתחילת 2011.

התמיכה בממשלת א־נהדה מתפוררת. המוני הצעירים, העובדים והעניים, גברים ונשים שיצאו לרחובות וחוללו את המהפכה שהביאה להפלת הדיקטטורה של בן־עלי, מבינים כי הממשלה הנוכחית משרתת את אותם האינטרסים של אליטה עשירה ומושחתת ושל תאגידים בינלאומיים בזמן שהעוני גובר ותנאי המחיה מידרדרים.

המעצרים וההתקפות על חופש הביטוי וחופש המחאה נועדו מבחינת המשטר להרתיע את מתנגדיו ולייצב את מעמדו, אך הצעדים האנטי־דמוקרטיים רק חושפים את פרצופו האמיתי ואת החשש הקיים בממשלה מפני מאבק המוני שיביא להפלתה.

קליי שוחרר לבסוף ב־17 באוקטובר, וכעת וולד צפוי לערער על גזר דינו.

שחרורו של קליי הוא ללא ספק תוצאה של קמפיין המחאה הנרחב שאורגן בתוניסיה תחת הסיסמה Sayeb Klay (לשחרר את קליי), בהשתתפות עשרות אמנים תוניסאים, כמו גם של מחאה בינלאומית בנושא, שהובילו ארגונים סוציאליסטיים.

CWI, הארגון הסוציאליסטי הבינלאומי שתנועת "מאבק סוציאליסטי" משתייכת אליו, יצא בקמפיין סולידריות בינלאומי בדרישה לעצור את הרדיפה של שני אמני הראפ. במסגרת הקמפיין הופק שיר מחאה באנגלית, צרפתית, שוודית, ערבית ועברית, בהשתתפות אמנים מבלגיה, בריטניה, שוודיה וישראל, ובהם חבר מאבק סוציאליסטי, עומר פינצ׳וק (MC RiffRaff).

בנוסף יזם למשל חבר הפרלמנט האירופי מטעם דבלין, פול מרפי, מהמפלגה הסוציאליסטית באירלנד (השותפים של מאבק סוציאליסטי), הודעת גינוי ומחאה מצד 12 חברי פרלמנט אירופי.

הקמפיין המוצלח נגד מאסר האמנים מצטרף לשורה ארוכה של מאבקים בתוניסיה למען חופש ביטוי, שכללו גם שביתות עיתונאים והפגנות. רק באחרונה הקימו הראפרים בתוניסיה איגוד משלהם במסגרת ה־UGGT, פדרציית האיגודים, כדי להגן על חופש הביטוי והיצירה. המהלך עשוי לעודד עוד צעירים רבים מהאזורים העניים יותר של תוניסיה — משם מגיעים רוב הראפרים במדינה — להתארגן ולחבור לתנועת העובדים המאורגנת, כחלק מההתארגנות הרחבה הנחוצה להצלחת המהפכה.