socialism.org.il
כנס סוציאליזם 2013
השתתפות שיא בכנס סוציאליזם
למעלה מ־160 אישה ואיש השתתפו בסוף שבוע של דיונים על מחאה, התארגנות והצבת אלטרנטיבה סוציאליסטית ■ נציגי ונציגות עובדים הביעו תמיכה בצורך לקדם מטה מאבק ארצי לוועדים ■ בנוסף יצאה מהכנס קריאה לפעול להקמת חזית סוציאליסטית חדשה
מערכת האתר
23.12.2013 21:51

יותר מ־160 משתתפות ומשתתפים לקחו חלק בכנס סוציאליזם 2013 שהתקיים במכללת "מנשר" בתל אביב בסוף השבוע האחרון (20–21 בדצמבר). מדובר בהשתתפות שיא בכנס סוציאליזם, שמאורגן זו השנה השישית על־ידי תנועת "מאבק סוציאליסטי".

מושב מרכזי ביום שישי עסק בגל ההתאגדות ההמוני במשק, בהתקפות על העבודה המאורגנת ובמחטף מינוי היו״ר החדש בהסתדרות העובדים. המושב כלל פאנל בהשתתפות שלומי אלמוזלינו מהתארגנות עובדי פלאפון, יאסר אבו־ערישה ונאור קפולניק (פעיל מאבק סוציאליסטי) מהתארגנות עובדי לאומי־קארד, ענת היימן מהתארגנות עובדי תיאטרון הקאמרי, והדס צוקרט החברה במזכירות איגוד העובדים הסוציאליים ובתנועת "עתידנו". את הפאנל הנחה שי גלי, מארגן התחום האיגוד מקצועי בתנועה. עוד השתתפו בדיון גם יו״ר ועד עיתונאי "הארץ" אריאל גוטליב (פעיל מאבק סוציאליסטי), יו״רית ועד עובדי "מעריב" גבי גולדמן והיו״ר לשעבר חגי מטר; ענבל חרמוני (פעילת עתידנו) ונעמה לוין (פעילת מאבק סוציאליסטי) המעורבות באיגוד העובדים הסוציאליים; וחבר הנהגת ארגון "כוח לעובדים", עמי וטורי. תומר יערי, חבר ועד עובדי הגוררות בנמל חיפה, ומוחמד עסלי, חבר ועד עובדי סלקום־נטוויז׳ן, שיגרו ברכות לכנס.

הדיון עסק באתגרים שניצבים בפני העבודה המאורגנת. בין המשתתפים בדיון הייתה הסכמה כללית לגבי הצורך לפעול להקמת מטה מאבק ארצי של ועדים, שיחצה ארגונים ויפעל לגיוס סולידריות להתארגנויות עובדים ולמאבקי עובדים ללא קשר לזהות הארגונית שלהם, ושיפעל לשיתוף פעולה במאבקים לבלימת ההתקפות על העבודה המאורגנת ועל שאר ציבור העובדים. כחלק מהמאבק ביוקר המחיה הוצע לבחון קמפיין רחב להעלאת שכר המינימום ל־30 שקל לשעה.

המאבק לקורת־גג, המאבק בפראוור, המאבק בסקסיזם

מוקדם יותר נפתח הכנס עם פאנלים מקבילים על המאבק בסקסיזם ובתרבות האונס בחברה, ועל המאבקים לקורת־גג ונגד תוכנית פראוור.

השילוב במסגרת של דיון אחד בין מאבקי הדיור הציבורי, המאבקים נגד פינויי תושבים על רקע מעמדי בגלל פרויקטי יוקרה של כרישי נדל״ן והמאבק נגד נישול ערביי הנגב על רקע של אפליה ורדיפה לאומית, הצליח להדגיש את הצורך, האתגרים והפוטנציאל שבהרחבת שיתופי הפעולה ובשילוב כוחות בין המאבקים סביב אג׳נדה מאחדת למען הזכות לקורת גג וקיום בכבוד לכל. בפאנל, שנערך בהנחייתה של נטע מוסט, חברת מזכירות מאבק סוציאליסטי, השתתפו דובר ועד תושבי שכונת גבעת עמל בתל אביב, יוסי כהן; אמיר אבו־קווידר מהתארגנות הצעירים למאבק בתוכנית פראוור, תושב הכפר ה"בלתי מוכר" אל־זרנוג בנגב; רוזין בשאראת המעורבת גם היא במאבק נגד התוכנית; ואפרת לוין, חברת הוועד הארצי של מאבק סוציאליסטי, שדיברה על מאבקי הדיור הציבורי.

את הפאנל "די לסקסיזם, די לאפליה" הנחתה איריס זמיר, מארגנת נשים ארצית בתנועת מאבק סוציאליסטי, ולקחו בו חלק אלינור דוידוב מ"תא העיתונאיות", גל שרגיל שיזמה את עמוד הפייסבוק "אחת מתוך אחת" ותובל קליין הפעילה במאבק סוציאליסטי. הדיון השנה התמקד במאבק נגד תרבות האונס בחברה ובמחאות ובהתארגנויות שמקדמות את המאבק הזה בישראל ובשאר העולם.

איפה הכסף? איפה השלום?

בפאנל תחת הכותרת "איפה הכסף?" לקחו חלק חנוך ליבנה (יו״ר ועד עובדי הבנק הבינלאומי), איציק ספורטא, דפני ליף וגל חייט הפעיל בתנועת מאבק סוציאליסטי. הדיון, בהנחייתו של אור דר, מזכיר סניף ירושלים וחבר מזכירות מאבק סוציאליסטי, עסק בגזירות הכלכליות, בשוד משאבי הציבור על־ידי קומץ טייקונים, בהטבות המס לתאגידי הענק ובאופן בו מחזיקים בעלי ההון את המשק כולו כבן ערובה.

המושב "איפה השלום?" החל בהרצאה של שחר בן־חורין, מזכיר מאבק סוציאליסטי, על פרספקטיבה סוציאליסטית למאבק לשלום ונגד הכיבוש, על הניסיון מהסכמי אוסלו ומהאינתיפאדות הפלסטיניות, על לקחים רלוונטיים מהמאבק ההיסטורי באפרטהייד בדרום־אפריקה, ועל חוסר האמון שיש לתת במשא ומתן המדיני הנוכחי וב"פתרונות" שמציעים גורמים בממשלת ההון וההתנחלויות של נתניהו, לפיד ובנט. ההרצאה כללה במהלכה שאלות ולאחריה נערך מעגל דיון פורה בנושא שבו לקחו חלק מורה ועובדת סוציאלית שתיארו מעט מהניסיון האישי שלהם, פעילים חברתיים, בני נוער ועוד.

שולחנות עגולים

בשישי בערב נערך מעגל דיון באווירה חופשית תחת הכותרת "פסקול של מאבק — היפ הופ ומוזיקת מחאה", שהתחיל עם הרצאה קצרה על ההיסטוריה של מוזיקת ההיפ הופ והמשיך בדיון וביצועי א־קפלה של שירי מחאה עם הראפרים קוואמי, מוחמד מוגרבי מלהקת סיסטם עלי, ריף ראף וטורקיש מייסטר מההרכב "יו־קרו".

בשבת לאורך היום התקיימו דיוני שולחנות עגולים שעסקו במגוון של נושאים ובהם המשבר הסביבתי, נתיב של מהפכה חברתית מול ניסיונות לתיקון השיטה הקפיטליסטית, שלוש שנים להתקוממויות ומהפכות "האביב הערבי", המאבק הלהט״בי והאלימות ההומופובית ברוסיה, איך עובדת השיטה הקפיטליסטית, ועל המבוי הסתום שמציעה השיטה לנוער וצעירים ברחבי העולם.

קריאה לחזית סוציאליסטית חדשה

הכנס נחתם במושב מרכזי שעסק בלקחי המחאה החברתית, הבחירות לכנסת, הבחירות לרשויות המקומיות ובנחיצות של הצבת אלטרנטיבה סוציאליסטית ברורה למפלגות הממסד הקפיטליסטיות. המושב נפתח בהקרנה של כתבת טלוויזיה של רשת MSNBC האמריקאית על ההישג הסוחף של המועמדת הסוציאליסטית קשאמה סוואנט בסיאטל (מתנועת "האלטרנטיבה הסוציאליסטית", השותפה של מאבק סוציאליסטי בארה״ב), שהשיגה קרוב למאה אלף קולות בבחירות לרשות המקומית ונהפכה לסוציאליסטית הראשונה במועצת העיר במאה השנים האחרונות.

מנחה הפאנל שנערך לאחר מכן, יאשה מארמר, חבר מזכירות מאבק סוציאליסטי, הציג קריאה לפעול בהקדם להקמת חזית סוציאליסטית חדשה בישראל והסביר כי לחזית כזו יש פוטנציאל משמעותי מאוד, על רקע ההתפתחויות הכלכליות־חברתיות והפוליטיות בתקופה הנוכחית ברמה הגלובלית. בפאנל השתתפו: חברת הכנסת לשעבר תמר גוז׳נסקי (חד״ש ומק״י), מחברת הספר החדש "לחם, עבודה" על המאבק המעמדי בישראל; חברת מועצת עיריית תל אביב, שלי דביר (עיר לכולנו); אור־לי ברלב מהקמפיין נגד שוד משאבי הגז על־ידי יצחק תשובה ונובל אנרג׳י; אייל עצי־פרי, מזכיר סניף מרכז של מאבק סוציאליסטי; וענבל חרמוני, חברת ועידת איגוד העובדים הסוציאליים. בפאנל הייתה אמורה להשתתף גם גילה אדרעי, מנהיגת עובדי הרכבת, שתכננה להגיע, אך שלחה לבסוף את התנצלותה עקב נסיבות אישיות.

הרעיון של חזית סוציאליסטית זכה למספר התייחסויות. גוז׳נסקי הביעה תמיכה בקידום של דיון על חזית של כוחות סוציאליסטיים שתכלול גם פנייה לארגונים נוספים. במקביל עלו התייחסויות נוספות לצורך בבניית תנועה רחבה עם סדר־יום מהפכני ונוכחות בכל הארץ. הדיון, במגבלת הזמנים, נראה כהקדמה לדיון מהותי שיש לפתח ולקדם בתקופה הקרובה סביב הצורך במערך פוליטי חדש של השמאל הסוציאליסטי והמעמדי בישראל, שיציב חלופה סוציאליסטית לוחמת וראויה עבור ציבור העובדים והעובדות.

תקצירים וקטעי וידיאו של חלק מהנואמים והנואמות מהדיון הזה ומשאר הכנס יפורסמו בהמשך באתר המאבק.