socialism.org.il
מכללת "סמינר הקיבוצים"
הישג למאבק הסטודנטיות במסלול הגיל הרך
במכללה להוראה "סמינר הקיבוצים" בתל אביב התארגנו הפגנות והשבתות חלקיות של הלימודים במחאה על ניסיון הנהלת המוסד לחייב סטודנטיות בתשלום דרקוני
נוף עזרן, חברת מועצת אגודת הסטודנטים, "סמינר הקיבוצים"
22.03.2014 21:12

ב־3 במרץ קיבלו סטודנטיות הלומדות במסלול החינוך לגיל הרך במכללת סמינר הקיבוצים בתל אביב הודעה, מטעם המינהל האקדמי של המכללה, בה נמסר כי הרחבת ההסמכה להוראת כיתות א׳ וב׳ תידרש בסכום האסטרונומי של 7,500 שקל, בנוסף על שכר־הלימוד שהן משלמות.

מדובר בהפרה של תנאי הלימוד שהוצגו לסטודנטיות בעת הרשמתן למכללה. במעמד ההרשמה נאמר להן כי באפשרותן לבחור במסלול ההרחבה, שעד לפני מספר שנים היה חלק אינטגרלי מתוכנית הלימודים, ללא תשלום נוסף. כמו כן, הגזירה הונחתה על סטודנטיות משנה ב׳, מספר שבועות בלבד לפני שהן אמורות להחליט האם הן בוחרות בהרחבת ההסמכה.

מאבק הסטודנטיות לחינוך לגיל הרך כלל השבתות חלקיות של הלימודים במסלול והפגנות ברחבי הקמפוס, שזכו לתמיכה גורפת בקרב הסטודנטים והסטודנטיות ממסלולים נוספים.

ב־6 במרץ אורגנה השביתה הראשונה, של שנתון ב׳ במסלול היצירתי, שהיתה מפגן כוח מרשים שכלל השתתפות מלאה מצד כל הסטודנטיות. זו היתה יריית הפתיחה לשורת של אירועי מחאה נוספים. ביום שני האחרון (17 במרץ) התקיימה בשטח הקמפוס צעדת מחאה של מסלול הגיל הרך ומספר שיעורים הושבתו במהלך אותו היום. סטודנטים רבים תמכו ואף הביעו נכונות להצטרף לצעדי מחאה נוספים בהמשך.

בעקבות זאת, שבועיים וחצי לאחר תחילת המאבק, הודיעה הנהלת המכללה כי תבטל את התשלום שדרשה מן הסטודנטיות הלומדות במסלול (שנתון א׳ וב׳). מדובר בלי ספק בהישג חשוב, שלא היה מושג ללא המאבק שיזמו הסטודנטיות.

יחד עם זה חשוב להדגיש כי עדיין לא ברור בשלב הזה האם הסטודנטיות והסטודנטים שיירשמו לשנת הלימודים הבאה דווקא כן יידרשו לשאת באותו תשלום שערורייתי.

הסטודנטיות והסטודנטים להוראה אינם אשמים במדיניות תת־התקצוב של משרד החינוך, שמייבש בשיטתיות את המוסדות להכשרת מורים ומורות. חיוני שאגודת הסטודנטים תמשיך ותארגן מאבק בכל ניסיון לגבות תשלומים נוספים מסטודנטים עבור ההסמכה.

בתגובה לכל ניסיון לגלגל את בעיית הייבוש התקציבי על גב הסטודנטיות והסטודנטים, יש לדרוש תקצוב מלא של המוסדות הציבוריים להשכלה גבוהה. בנוסף, אגודות הסטודנטים והתאחדות הסטודנטים צריכות לתת תשובה הולמת לתשלומים הדרקוניים שנדרשים מסטודנטים כיום, ולחזור להוביל מאבק על הפחתת שכר הלימוד עד לביטולו ולהחלפתו במלגות קיום לסטודנטים. אין כסף? את התקציבים להשכלה הגבוהה אפשר לממן מביטול הטבות המס לטייקונים ולתאגידים הגדולים.