socialism.org.il
משא ומתן לשלום?
הבנייה בהתנחלויות בשיא
הבטחות ממשלת ההון וההתנחלויות ל"דיור בר השגה" ולקידום השלום הן כיסוי לחיסול הדיור הציבורי ולבנייה בהתנחלויות בהיקף שלא נראה מאז שנת 2000, ערב האינתיפאדה השנייה
שחר בן־חורין
10.03.2014 10:25

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ״ס), בשנה שעברה החלה בנייתן של 2,534 יחידות דיור בהתנחלויות בגדה המערבית. מדובר בזינוק של 123% — יותר מפי שניים! — לעומת שנת 2012.

אמנם גם בשטח ישראל נמדד מספר התחלות הבנייה הגדול ביותר מאז 1998, אך קצב הגידול הגבוה ביותר בתחומי הקו הירוק לעומת 2012 נמדד במחוז דרום והסתכם ב־12% בלבד. במחוז תל אביב חלה ירידה של 19%.

הנתונים הרשמיים לגבי הבנייה בהתנחלויות אינם כוללים פעילות בנייה בלתי מורשית ב"מאחזים" ובהתנחלויות נוספות, שמתנהלת כמעט ללא הפרעה. קרוב למחצית מהבנייה הרשמית בהתנחלויות נחשבת בנייה ציבורית, כלומר נעשית בהזמנה מטעם המדינה.

מעבר לעובדה שהבנייה בהתנחלויות היא חלק ממדיניות הממשלה, מפלגת ההתנחלויות הקפיטליסטית "הבית היהודי" מנצלת את השליטה שלה במשרד הבינוי והשיכון כדי להאיץ עוד יותר את הרחבת ההתנחלויות גם בהשוואה לתקופת ממשלת נתניהו הקודמת. למעשה, הממשלה האחרונה שבנתה בהיקף גדול יותר בהתנחלויות היתה ממשלת ברק בשנת 2000, שבחסות אחיזת־עיניים של "תהליך שלום" החלה לבנות 5,000 יחידות דיור בהתנחלויות. המיאוס של תושבים פלסטינים מהבנייה הדוהרת בהתנחלויות היה אחד הגורמים לפרוץ האינתיפאדה השנייה.

בעוד ההתנחלויות בגדה המערבית זוכות לתמיכה ממשלתית יותר מכל יישוב ישראלי, התושבים הפלסטינים בשטח C (כ־61% מהגדה המערבית), החיים בצל ההתנחלויות ותחת כיבוש צבאי ישיר, סובלים לא רק מהתקפות מצד מתנחלים אלא גם ממגבלות חמורות על חופש התנועה, הפרדה גזענית בתשתיות, הפקעת קרקעות, שלילה כמעט מוחלטת של היתרי בנייה ושיעור גבוה פי 3.5, ביחס לגודל האוכלוסייה, של היקף הריסות מבנים לעומת המתנחלים. לפי אומדן עדכני של משרד התיאום של האו״ם לעניינים הומניטריים (OCHA), מספר התושבים הפלסטינים המתגוררים בשטח C מגיע ל־300,000 — כפול מההערכות הקודמות ומתקרב למספר המתנחלים בשטח.

שעה שממשלת ההון וההתנחלויות של נתניהו, לפיד ובנט עוסקת בחיסול הדיור הציבורי, ייבוש השירותים החברתיים וקידום ההפרטה לטובת בעלי ההון, היא משקיעה משאבי עתק בהתנחלויות על חשבון תנאי החיים של תושבי הגדה המערבית כדי לספח שטחים וללבות את הסכסוך הלאומי. כסף לדירות ציבוריות, לא לכיבוש והתנחלויות!