socialism.org.il
"יותר בז״ן, יותר סרטן"
לא להרחבת בתי הזיקוק במפרץ חיפה
מרדף הרווחים של משפחות עופר ופדרמן מאיים להחמיר את הפגיעה בבריאות הציבור באזור חיפה
אדם לב, מזכיר סניף חיפה
23.05.2014 17:50

הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה במחוז חיפה אישרה באחרונה את הרחבת השטח של בתי הזיקוק במפרץ חיפה (בז״ן). למעשה מדובר בתוכנית לבניית מתקני ייצור ואחסון של דלקים, שיתפרסו על שטח הגדול פי שלושה מהשטח שנמצא בשימוש בז״ן כיום.

הוועדה העניקה להנהלת בז״ן אישור "בלנקו", ללא כל תוכנית מפורטת, להקמת מתקנים חדשים על פני שטח של 670 דונם. כמו כן הרחבת בז״ן מאפשרת להנהלה "להלבין" מתקני ייצור ואחסון כימיקלים שבנתה ללא היתרים לאורך השנים ואשר מהווים סכנה ותורמים לתחלואה הגבוהה באזור.

תושבים וארגוני סביבה התארגנו למאבק נגד אישור התוכנית, שכלל מספר הפגנות והגשת 2,200 התנגדויות לתוכניות לוועדה לתכנון ולבנייה. הוועדה דחתה את כל ההתנגדויות בטענה כי בז״ן תורחב רק בתנאי שהדבר לא יגביר את זיהום האוויר באזור ובתנאי שאחת לחמש שנים יוצגו לוועדה דיווחים שלפיהם היא תוכל להגביל מתן היתרי בנייה ולהחמיר את הדרישות הסביבתיות.

אלא שהטענות האלו לא מחזיקות מים. תסקיר ההשפעה של הרחבת בז״ן על איכות הסביבה עליו התבססה הוועדה אינו מעודכן. הוא מתבסס על נתונים מ־1999–2004. הוועדה גם לא התייחסה לסכנת זיהום מי התהום ונחל הקישון, ולסכנות הכרוכות בהרחבת חוות מיכלי האחסון של החומרים המסוכנים.

עד היום, הפרות הנהלים הסביבתיים על־ידי הנהלת בז״ן זכו ליחס מקל מצד המשרד להגנת הסביבה: החל במתן דחיות לפינוי פסולת רעילה ולרכישת אמצעים להפחתת הזיהום, ביצוע ניטור מינימלי ובלתי מייצג של איכות האוויר וענישה רכה על תאונות שבהן נהרגו עובדים, עד לכדי העלמות עין, כפי שקרה במרץ האחרון בעת השריפה בבז״ן שכמעט גרמה לקריסת ארובה בגובה 50 מטר. אם כך, מי יהיה ערב להבטחות הוועדה?

המניע להרחבת בז״ן הוא מקסום הרווחים של הבעלים, קבוצת עופר־פדרמן, המחזיקים בבתי הזיקוק מאז שהופרטו ב־2007. בזמן שהם חילקו דיבידנדים של מיליארד שקלים ומשכורות עתק לבכירים, קופת החברה התרוקנה וההנהלה החלה למחזר חובות. את ההפסדים היא גילגלה על העובדים דרך פיטורים של 240 מהם בסוף השנה שעברה.

ההחלטה על הרחבת בז״ן עולה בקנה אחד עם תוכנית מתאר מגלומנית (תמ״א 30) שמקדמת הממשלה במפרץ חיפה. התוכנית, שעתידה להרחיב את ייצור הנפט במפרץ, כוללת הקמת מתקני תעשייה פטרוכימיים מסוכנים בבעלות פרטית וגם נמל פרטי, שתכליתו העיקרית היא לשבור את העבודה המאורגנת בנמל חיפה.

ההתגייסות של מאות פעילים ותושבים למאבק בתוכנית והגשת ההתנגדויות אילצה את ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת להקים תת־ועדה בראשות ח״כ דב חנין (חד״ש) לצורך בחינת סוגיות התכנון והסביבה במפרץ חיפה. היא אמורה להגיש המלצות בעניין בעוד פחות מחודשיים. אם הוועדה תמליץ שלא להרחיב את בז״ן, הדבר יוכל להפעיל לחץ נוסף על הממשלה. אך ללא מאבק משמעותי בשטח, המלצות הוועדה, שעדיין לא ברור עד כמה מספקות הן יהיו, עשויות להישאר בעיקרן על הנייר בלבד.

המאבק הזה חשוב ויש לפעול להרחבתו לעבר פעולות משותפות של התושבים וארגוני הסביבה, יחד עם ועדי העובדים, לעצירת התוכנית ולמען הסבת המפעלים המזהמים לייצור של אנרגיה ירוקה ומתחדשת, שתשמור על מישרות העובדים ואף תיצור מישרות חדשות. שמירה אמיתית על הסביבה, על בריאות התושבים ובטיחות ופרנסת העובדים תתאפשר רק עם סילוק האינטרסים הצרים של בעלי ההון ממפרץ חיפה דרך הלאמה של המפעלים תחת ניהול ופיקוח דמוקרטיים.