socialism.org.il
הרג הנערים בביתוניא
כשנתניהו לוחץ על ההדק
הרג שני הנערים הפלסטינים בביתוניא בחודש שעבר מצטרף לעלייה כללית בדיכוי ובהרג תושבי הגדה המערבית
שחר בן־חורין
02.06.2014 01:29

ב־15 במאי, במהלך הפגנת מחאה שנערכה בביתוניא שבגדה המערבית, בסמוך לכלא עופר, לציון יום הזיכרון לנכבה הפלסטינית, נורו למוות שני בני־נוער פלסטינים, נדים סיאם נווארה ז״ל (17) ומוחמד אודה אבו־ט׳אהר ז״ל (16). הראשון נורה בחזהו והשני בגבו. נער נוסף, מוחמד עזֶא (15), מאושפז עדיין לאחר שספג אף הוא פגיעה מקליע בגבו שניקב את ריאתו השמאלית.

ראיות וידיאו, אבחנות רפואיות ועדויות של עיתונאים, צלמים ומפגינים מעלות כי השניים נורו באש חיה על־ידי כוחות צבא ישראליים ממרחק של כ־80 מטר. כפי שניתן לראות בתיעוד המזעזע שהתקבל ממצלמות אבטחה שהיו במקום, הנערים אפילו לא לקחו חלק בהפגנה בשעה שנורו.

בעוד תגובת ממשלת נתניהו ודוברי מערכת הביטחון הישראלית היתה במאמץ טיוח אופייני, האגודה הבינלאומית לזכויות הילד (DCI) פירסמה כי בשבועיים שחלפו מאז אותה תקרית דמים סבלו מספר בני־נוער פלסטינים נוספים בגדה המערבית וברצועת עזה מפגיעות ירי. אחד מהם, נער כבן 16, נותר משותק בפלג גופו התחתון לאחר שנורה ב־23 במאי באש חיה בעת שהוא ואחיו הקטנים אספו חציר במרכז רצועת עזה, כ־150 מטר מהגבול. יום קודם נורה נער בן אותו הגיל בפניו וברגלו בקליעי מתכת מצופי־גומי במחנה הפליטים בלאטה הסמוך לשכם, בנסיבות שעדיין נבדקות. ב־19 במאי נפגע נער בן 14 מקליע חי שחדר לברכו כשנורה במהלך הפגנת מחאה שערכו תושבים מול פשיטה של כוחות צבא בכפר עקבּ (הנחשב רשמית לחלק משטחה המוניציפלי של ירושלים, אך בפועל חומת ההפרדה קורעת אותו ממזרח ירושלים והוא נתון לכיבוש צבאי).

דוח שפירסם ארגון אמנסטי אינטרנשיונל בפברואר האחרון מציין כי בשלוש השנים האחרונות נפצעו באורח קשה 67 ילדים ונערים פלסטינים ברחבי הגדה המערבית לאחר שנורו באש חיה. לפני נתוני ארגון "בצלם", בשנה שעברה נהרגו 27 תושבים פלסטינים בגדה המערבית כתוצאה מירי כוחות הביטחון הישראליים. מדובר במניין הרוגים המתקרב למספר הכולל שנרשם בגדה המערבית לאורך השנים 2010–2012!

שישה תושבים פלסטינים נהרגו בגדה בחודש מרץ השנה — המספר הגבוה ביותר שנרשם בגדה בחודש אחד בשש השנים האחרונות. כל ההרוגים נורו בקליעים חיים. ביניהם היה יוסף א־שוואמרה ז״ל, בן 14, שנורה למוות כשעבר עם שניים מחבריו בפרצה בגדר ההפרדה בכוונה לקטוף צמחי מאכל.

כבר 47 שנים מתוחזקת הדיקטטורה של הכיבוש בשטחים הפלסטיניים. כבר 47 שנים שכמעט כל מקרה מתועד של התעמרות ושל הרג תושבים פלסטינים בשטחים מוכחש בעזות מצח או מטויח על־ידי הממסד הישראלי כפעולת "הגנה" או כעניין חריג, ולרוב כתולדה של צירוף נסיבות פרטני באותו האירוע.

ההתפלפלויות וזעקות הקוזאק הנגזל נועדו להדוף ביקורת בינלאומית ולהוליך שולל גם את הציבור הישראלי, שברובו אינו מזדהה אידיאולוגית עם הכיבוש וההתנחלויות.

ממשלת ההון וההתנחלויות של נתניהו ממשיכה לשלוח חיילים במטרה להגן על שלום ההתנחלויות ולדכא את התושבים הפלסטינים בשטחים הכבושים. כעניין שבשגרה נעצרו בשבוע שעבר ארבע ילדות פלסטיניות בתואנה שאכלו דובדבנים מעץ שנמצא בבעלות של מתנחלים! 370 תושבים פלסטינים נחטפו מבתיהם ונעצרו בפשיטות צבאיות בשטחים בחודש החולף. בבתי הכלא של ישראל שובתים רעב כבר חמישה שבועות 125 אסירים פלסטינים שנכלאו ללא משפט, ורובם נמצאים כעת בסכנת חיים.

בעיתון "הארץ" התפרסמו חשדות לפיהם ייתכן שחייל ממערך התקשורת של הצבא הוא שאחראי לירי בביתוניא. אך העניין העיקרי הוא שהגברת הדיכוי וההרג של מפגינים ושל תושבים בכלל בשטחים הפלסטיניים היא פועל יוצא של מדיניות הממשלה. זו מנסה להרתיע, לבלום ולסכל מחאה ומאבק רחבים יותר של פלסטינים נגד הכיבוש, ובו־זמנית גם לטפח לאומנות והפחדה ביטחונית בקרב הציבור הישראלי כדי להסיח את הדעת מהמצוקות החברתיות הבוערות וכדי לטשטש את העובדה שממשלת ההון וההתנחלויות עצמה היא מכשול מרכזי לשלום.

להוציא את הצבא מהשטחים! להיאבק לשלום ולהפלת הכיבוש וההתנחלויות!