socialism.org.il
מפסיקות לשתוק
"מחאת המכנסיים הקצרים"
מעל 30 איש, בעיקר תלמידות ותלמידים, השתתפו בדיונים שיזמו פעילות ופעילי מאבק סוציאליסטי בנושא אפליית תלמידות והמאבק בסקסיזם
מערכת האתר
08.10.2014 22:14

מעל שלושים משתתפות ומשתתפים, ובעיקר תלמידות ותלמידים, לקחו חלק ביום שני האחרון (6.10) בפגישות שיזמו פעילות ופעילי מאבק סוציאליסטי ברחובות ובראש העין בנושא האפליה של תלמידות בקוד לבוש בבתי הספר והמאבק בסקסיזם.

בפגישה ברחובות השתתפה גם רותם אלישע, תלמידת תיכון מרמלה שיזמה דף מחאה בפייסבוק בנושא, שזוכה לחשיפה גבוהה ותלמידות מעלות אליו עדויות. בפגישה ברחובות הוחלט לארגן משמרת מחאה בעוד כחודש.

מחאה נגד אפליה

במספר בתי ספר, תלמידות, תלמידים והורים השמיעו קולות מחאה נגד אפליה נפוצה של תלמידות באכיפת קוד לבוש בהשוואה לבנים. כך, תלמידות נשלחות הביתה אם הגיעו עם מכנסיים קצרים באורך שנחשב בדרך כלל תקין אם מדובר בתלמידים בנים.

חלק מהטיעונים שתלמידות סיפרו ששימשו להצדקת האפליה כללו אפילו חזרה מקוממת על דעות קדומות שמאשימות נשים באחריות למקרים שבהם הן מותקפות, עם משפטים כמו "אתן מגרות את המורים, זה מפריע להם ללמד, גם הם גברים אחרי הכל", או "יש בכיתה שלך ילדים חרמנים והרגליים שלך מפריעות להם ללמוד".

הדעה הקדומה שמאשימה את הקורבן במקרים של פגיעות על רקע מיני משמשת להנצחת מציאות שבה התנהגות סקסיסטית או פגיעה מינית בנשים זוכה ללגיטימציה.

מסיבות אידיאולוגיות, פוליטיות ותקציביות, הממשלה לא משקיעה בחינוך מיני ומגדרי בהיקף סביר כלשהו בבתי הספר. בכלל זה גם צוותי ההוראה לא עוברים הכשרות מתאימות. בכך מדיניות הממשלה מסייעת למעשה לתחזק סקסיזם בחברה.

הקיצוצים האחרונים בתקציב החינוך, כחלק ממדיניות של גזירות כלכליות, רק ימשיכו ויהרסו את היכולת לתת מענה לצרכים האמיתיים של תלמידות ותלמידים.

הדרך לשנות את המציאות עוברת במאבק!

אמנם החורף מתקרב, אבל זה לא אומר שצריך לחכות לקיץ הבא כדי לדרוש שינוי.

הקמת קבוצות פעולה של תלמידות ותלמידים נגד אפליה מגדרית בבתי הספר תוכל לעזור לקדם את המחאה, לצד קריאה לתמיכה ופעולה של ועדי המורים וההורים. אפשר לארגן אסיפות של תלמידים לקראת פעולות הסברה (כולל ניסיונות ליזום שיעורי חינוך בנושא) ואם צריך אז גם משמרות מחאה ואפילו השבתה של בית הספר.

■ סוף לאפליית תלמידות באכיפת קוד לבוש בבתי הספר!

■ די להאשמת הקורבן! לא לטיפוח יחס סקסיסטי ודעות קדומות, כן להשקעה בחינוך מיני ומגדרי בבתי הספר, ולהכשרה מתאימה לצוות ההוראה.

■ לא לקיצוצים בחינוך ובשירותים החברתיים! כן להשקעה מסיבית בפיתוח מערכת חינוך ציבורית, שוויונית, פלורליסטית ודמוקרטית.

בחברה הקפיטליסטית, באופן מעוות, ישנם גם מי שמנצלים ואף מעודדים סקסיזם לצורך עשיית רווחים. מדובר בשורה ארוכה של תאגידים מתעשיית האופנה, הפרסום והבידור. זו אחת הסיבות שהמאבק נגד האשמת הקורבן ונגד כל צורה של סקסיזם בחברה מצריך גם מאבק נגד שלטון ההון בחברה ולמען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית. הצטרפו לתנועת מאבק סוציאליסטי!