socialism.org.il
עיר המוזיקה?
סולידריות עם מאבק המורים למוזיקה בראש העין
ראש העין הוכרזה כ"עיר המוזיקה" אך ללא זכויות למורים שמלמדים במרכז המוזיקה העירוני
ים רוזנבאום ועומרי מורמי
19.11.2014 15:40

בחודש אוגוסט האחרון נחנך הקונסרבטוריון העירוני החדש של ראש העין. מבנה מרשים בעל שתי קומות המשמש כ־400 תלמידים ושעלותו מסתכמת בכ־15 מיליון שקל לפי אתר עיריית ראש העין. אך למרות ההשקעה במבנה החדש, בעיריית ראש העין — שמיתגה את העיר בתור "עיר המוזיקה" — "שכחו" דבר אחד חשוב: את המורים.

בקיץ 2013 מורי המרכז למוזיקה בראש העין, שהתאגדו לפני כשנתיים בארגון העובדים מע״ן, פתחו במשא ומתן מול העירייה למטרות שיפור תנאי העסקתם וחתימה על הסכם עבודה קיבוצי ראשון. מספר חודשים לאחר תחילת הדיונים, התקיימו הבחירות לרשויות המקומיות. ראש העיר התחלף וכך גם מספר חברי מועצת העיר. מורי המרכז למוזיקה נאלצו להתחיל את התהליך מההתחלה, אך לא קיבלו מענה מהעירייה ומראש העיר החדש שלום בן משה, העומד גם בראש העמותה המפעילה את הקונסרבטוריון. לכן בפברואר האחרון קיימו המורים, ביחד עם תלמידי המרכז ותושבי העיר, הפגנה מוזיקלית מול בניין העירייה בדרישה לחדש את המשא ומתן מולם על חתימת הסכם קיבוצי חדש.

מאז כבר חזרו המורים והעירייה לשולחן הדיונים ולאחר תשעה חודשים של משא ומתן הגישה העירייה טיוטה להסכם. "הופתענו לגלות שאפילו באותם נושאים שחשבנו שהגענו בהם להסכמה בחרו להתעלם מהדרישות שלנו", מספרת עידית קרימולובוסקי־שופן, מורה לפיתוח קול במרכז העירוני קרוב ל־15 שנים וחברה בוועד המורים. "הובטחה לנו העלאה במשכורת של 15 אחוזים אך בטיוטה מדובר בהעלאה של 3 אחוזים בלבד. גם בחישוב מעמיק של המספרים ניתן לראות שחלק מהמורים אמורים להרווויח פחות ממה שהרוויחו עד כה!".

זועמים על מסמך הטיוטה, החליטו המורים לפתוח בשביתה ב־4 בנובמבר. לרגל השביתה אורגנה הפגנה נוספת, הפעם ברחבת המרכז למוזיקה אליה הוזמנו תושבי העיר ותלמידי המרכז. תושבים רבים, בהם גם פעילי תנועת "מאבק סוציאליסטי", הגיעו לתמוך במורי המרכז. "מרבית התלמידים וההורים הביעו תמיכה במאבק שלנו גם במייל ובפייסבוק, וברור שהם מבינים את המשמעות של תנאים הוגנים ושכר הוגן. ישנם גם חברי מועצה שהתייצבו לצדנו ומנסים להשפיע מתוך העירייה. אך לטעמי התמיכה אינה מספקת מבחינה כמותית ועלינו לייצר עוד לחץ", מספרת קרימולובסקי וקוראת לתושבי העיר להמשיך ולהביע תמיכתם בכל הערוצים האפשריים.

ירון גן, מורה לגיטרה כבר 8 שנים במרכז, מספר: "מאז שהתחלתי לעבוד כאן, זכיתי רק פעם אחת לשיפור בתנאים שלי וגם זו היתה העלאה זעומה במשכורת — באמת השכר המינימלי למורה למוזיקה בישראל היום. בנוסף לזה, בחודש אוגוסט אנחנו (באופן קבוע) לא מקבלים משכורת. אנחנו נאלצים לא לממש את ימי החופשה שלנו במהלך השנה בשביל שתהיה לנו משכורת בחודש הזה. המורים היחידים שכן מרוויחים מאותו הסכם שהציעו לנו הם כל אותם מורים שיש להם ותק של יותר מ־20 שנה. יש רק שניים כאלה. כל שאר המורים נפגעים מההסכם הזה".

בניגוד למצב בראש העין, בחלק ממרכזי המוזיקה ברחבי הארץ המורים יוצאים לפגרה בחודש אוגוסט וממשיכים להיות מועסקים ולקבל משכורת על החודש הזה. אך החוק עדיין פרוץ. ישנם עוד הרבה מרכזים, כמו בראש העין, שבהם המורים לא מקבלים משכורת בחודש אוגוסט. המאבק בראש העין יכול לשמש תקדים למאבקים הבאים סביב הנושאים האלה.

ב־9 בנובמבר הורה בית הדין האזורי לעבודה לעובדים להפסיק את השביתה ולחזור לשולחן הדיונים בשביל לקיים שבועיים של משא ומתן אינטנסיבי בין נציגי המורים לעירייה. מניסיון של מאבקים קודמים עולה כי צעד זה, המגביל בפועל את זכות השביתה של המורים, יכול דווקא לשחק לידי ההנהלה שמרגישה פחות לחץ להתקדם במשא ומתן כל עוד השביתה מוקפאת. לכן יש גם צורך בתמיכה פומבית ואקטיבית מצד ארגוני המורים בעיר — הסתדרות המורים וארגון המורים — במאבק החשוב הזה בשביל להפעיל לחץ נוסף על ההנהלה והעירייה ולחזק את כוחם של המורים למוזיקה. גם לתמיכה פומבית מצד מועצת התלמידים העירונית ותנועות הנוער יכולה להיות חשיבות רבה.

אנו מאחלים הצלחה למורי המרכז וקוראים לעוד תושבים ותלמידים לרתום כתף למאבק. אנחנו מזמינים אתכם להתעדכן במאבק ולהביע תמיכה בדף הפייסבוק "תושבים למען מורי המרכז למוסיקה בראש העין".