socialism.org.il
שביתה בנמלים
ההפרטה פראית, השביתה מוצדקת!
סולידריות עם עובדי נמל חיפה ואשדוד ■ עובדי הרכבת הכריזו על שביתה ■ זו העת לשביתה רחבה לבלימת צונאמי ההפרטות
איריס זמיר ושי גלי, חיפה
28.05.2015 19:03

הלילה (חמישי) פתחו עובדי נמלי חיפה ואשדוד בשביתה ללא הגבלת זמן וללא תיאום עם הנהגת ההסתדרות. העיתוי לשביתה הוחלט על רקע הטקס שנערך הבוקר לרגל החתימה על חוזי ההפעלה בין נציגי הממשלה לתאגידים הזכיינים שעתידים לנהל את הנמלים הפרטיים.

הערב התקיימה פגישה בין יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, שסירב לתמוך בשביתה, לבין נציגי הוועדים של נמלי חיפה ואשדוד, בה סוכם על חזרה לעבודה בינתיים, לכאורה על רקע הבטחות של שר התחבורה ישראל כץ לשוב לשולחן המשא־ומתן.

עם זאת, כפי שצוין בהודעה שפירסמו מוקדם יותר ועדי העובדים, במשך שנתיים הממשלה סוחבת את המשא־ומתן איתם ובינתיים מקדמת באופן חד־צדדי את הקמת הנמלים הפרטיים בחיפה ובאשדוד.

"העובדים חוששים מאוד כי ביטחונם התעסוקתי והחוסן הכלכלי של הנמלים הקיימים ייפגע בצורה אנושה לאחר הקמת הנמלים החדשים... בעוד הממשלה מזניחה, באופן מכוון ובוטה, את נושא עתיד הנמלים הקיימים", נכתב בהודעה מטעם העובדים.

למעשה, אין שום הצדקה כלכלית להקמת נמלים חדשים בעלות של מיליארדים מתקציב המדינה. נמל חיפה, לדוגמה, לא רק שמצליח לעמוד בדרישות ולטפל בכל האוניות כיום אלא גם נחשב לאחד הנמלים היעילים בעולם. הוא דורג במחקר שערכה חברת הייעוץ לקסידייל עבור ה־OECD בשנת 2013 במקום הרביעי מתוך כ־41 נמלים גדולים, והוא אף בעל פוטנציאל לפעול בתפוקה גבוהה יותר.

גם ארגוני הסביבה וגם ועד תושבי קריית חיים ותושבים רבים בחיפה מתנגדים להקמת נמל נוסף במפרץ, שיגביר את זיהום האוויר באזור ויביא להרס רצועת החוף המקומית.

משמעות הקמת נמל פרטי חדש אינה רק פגיעה קשה בפרנסת העובדים. למעשה, הסיבה המהותית היחידה שעומדת מאחורי הקמת הנמלים הפרטיים היא שבירת כוחה של העבודה המאורגנת בנמלים — מה שיביא גם להחלשה משמעותית של כלל העבודה המאורגנת בישראל — תוך הפרטת נכסים בשווי מיליארדים לבעלי הון פרטיים.

אין ברירה אלא לשבות!

עובדי הנמלים מתמודדים מול הסתה ומתקפה אלימה. אך המאבק שלהם נגד ההפרטה הוא גם המאבק של כלל ציבור העובדים נגד החלשת העבודה המאורגנת ונגד תהליך ההפרטה.

ראשי ההסתדרות מסכימים שהממשלה ממסמסת את המשא־ומתן עם הוועדים ופועלת באופן חד־צדדי, אך באופן שערורייתי נמנעו מלגבות את צעדי המאבק הבסיסיים של העובדים וקראו להם בפעם המי־יודע־כמה "לכבד את ההחלטות השיפוטיות שהתקבלו הבוקר בבתי הדין ולחזור לעבודה".

גם ראשי "האופוזיציה" בכנסת יישרו קו עם ממשלת ההון נגד העובדים. שר האוצר לשעבר, ח״כ יאיר לפיד, אמר בטקס החתימה על הקמת הנמלים הפרטיים כי "בשביתה אין קואליציה ואין אופוזיציה. אנו תומכים בממשלה כי זאת שביתה פראית". ח״כ שלי יחימוביץ' אמרה בראיון בערוץ הכנסת כי "דווקא בגלל שהמאבק נגד ההפרטה חשוב ודווקא בגלל שהיא תומכת בזכות השביתה על העובדים לכבד את החלטת בית הדין ולחזור מיד לעבודה".

אלא שבמהלך השנתיים האחרונות אסרו שוב ושוב בתי הדין לעבודה — באופן אנטי־דמוקרטי — על עובדי הנמל לצאת לשביתות והורו להם לשבת בחיבוק ידיים בעוד הממשלה ממשיכה לקדם את ההפרטה באופן חד־צדדי. בכל אחת מהפעמים העובדים שבו לעבודה ונציגיהם חזרו לשולחן המשא־ומתן בתקווה לשינוי, אך ממשלת ההון המשיכה בשלה.

"הפעם לא נאפשר לוועדי העובדים שלנו להישבר — ויהיה הנזק אשר יהיה", כתבו העובדים. "עד היום שמענו בקולם של נציגי העובדים [נציגי ההסתדרות], הלכנו, יחד איתם, לישיבות בבית הדין, שמענו מהם על תוצאות מדיונים עקרים עם נציגי המדינה — ובתכלס — לא קורה כלום. המדינה מקדמת במרץ רב את הקמת הנמלים החדשים בחיפה ובאשדוד — אותנו, משאירים בצד. מהיום: הפסקנו להיות ילדים טובים".

לתת גב לשביתה נגד ההפרטה!

"אנחנו מאוד מאמינים בעבודה המאורגנת, מאמינים ומצפים שארגוני עובדים נוספים יצטרפו למאבק שלנו, כאשר בראש המאבק הזה תעמוד ההסתדרות הכללית", כך הבהירו העובדים בצדק את תביעתם לשינוי בגישה של הנהגת ההסתדרות.

במקביל החלו לשבות אמש גם עובדי חטיבת המטענים של רכבת ישראל והודיעו כי ביום ראשון יפתחו בשביתה כללית. ככל הנראה מדובר בשביתה נגד ההשלכות של תוכניות ההפרטה הזוחלת ברכבת.

השבתת הנמלים והרכבת יכולה לשמש כהזדמנות משמעותית לקידום המאבק נגד תוכניות ההפרטה ושבירת העבודה המאורגנת שממשלת נתניהו ממשיכה לקדם גם במקורות, בחברת החשמל, ברשות השידור, בדואר ועוד. זו העת לאיחוד בין המאבקים שמתנהלים נגד הפרטה ולהצטרפות של ועדי עובדים נוספים לשביתה נגד צונאמי ההפרטות.

בראש איגוד עובדי התחבורה עומד אבי אדרי, שרק לפני שנתיים הסביר בראיון לעיתון 'גלובס' כי הוא קורא "להפריט את הנמלים כאן ומיד", ועם עמדה זו הוא מנצל כעת את כוחו לרעה ונמנע מלספק לעובדים את הגב הדרוש להצלחת המאבק.

במקום להורות לעובדים להפסיק לשבות, המינימום שנדרש מראשי ההסתדרות הוא לספק גב חזק למאבק בהפרטה ולהכריז על שביתה רחבה לעצירת ההפרטות. כדי לעזור לבנות את הגב הזה בשטח, חברי הוועדים יכולים לא רק לדרוש צעדים מהנהגת ההסתדרות אלא גם לפנות ישירות לוועדי עובדים נוספים ולציבור הרחב, להסביר את המצב ולקרוא לפעולות סולידריות.

תנועת מאבק סוציאליסטי קוראת ל: