socialism.org.il
מאבק יוצאי אתיופיה
קייטנה בהפרדה
תושבי שכונת קריית משה ברחובות נאבקים נגד הפרדה חברתית ועדתית בין ילדי הקייטנות
עומר פינצ׳וק
13.07.2015 16:27

המחאה העוצמתית של יוצאי אתיופיה נגד הגזענות והאלימות המשטרתית הצליחה להעלות לסדר היום הציבורי שורה ארוכה של מקרים של אפליה.

בתחילת החודש, הורים לילדים משכונת קריית משה ברחובות, ש־70% מתושביה הם ממוצא אתיופי, חשפו שבמתנ״ס השכונתי מתקיימות שתי קייטנות במקביל: אחת לילדים תושבי השכונה, ברובם המוחלט יוצאי אתיופיה, והשנייה לילדים משכונות אחרות.

נראה שהמחירים המטורפים של קייטנות הקיץ לילדים דחפו קבוצה של הורים משכונות סמוכות לפנות למתנ״ס של שכונת קריית משה, שזוכה לסבסוד ציבורי. "ההורים מחוץ לשכונה משלמים למתנ״ס 850 שקל, כשקייטנות אחרות עולות 2,400–2,500 שקל", מסביר חבר ועד השכונה ארגאו טסמה בשיחה איתנו. "אין לנו בעיה שיקבלו את הסבסוד, אנחנו מדברים על האינטגרציה שצריכה להיות פה, זו הנקודה", הדגישה אחת התושבות.

תושבי השכונה מוחים על כך שבמקום קייטנה משותפת לכל הילדים, נוצרה הפרדה על רקע חברתי ועדתי, בעקבות דרישה של כמה הורים משכונת 'רחובות החדשה'. "זו שכונה חדשה, סמוכה ונפרדת מקריית משה", מתאר טסמה, "הם צורכים את השירותים שלנו ומתחלקים בסבסוד שקיבלנו. אבל אחרי שהם מתחלקים איתנו, הם מציבים תנאים שהם לא מוכנים לשבת איתנו [באותה הקייטנה]. היינו מוכנים לחלוק מהמעט שאנחנו מקבלים, ואז הם באים ויורקים עלינו".

את המציאות של ההפרדה זרעה מדיניות מערכתית רבת־שנים. כפי שאומר טסמה, "המדינה הפקירה אותנו שנים רבות ועכשיו כל הבעיות צצות". על רקע המאבק שהתעורר בחודשים האחרונים, התושבים לא מוכנים להשלים עם המציאות הזאת.

כעת הם מאיימים לארגן הפגנות ואף להשבית את הקייטנות אם מנהל המתנ״ס וראש העיר יסרבו להיענות מיידית לדרישה לקייטנה משותפת. טסמה מעדכן ש"בינתיים ראש העיר התחייב לפתור את בעיית ההפרדה כבר ביום ראשון (12 ביולי). אנחנו נוודא שזה באמת קורה ואם זה לא יקרה, נקיים את ההפגנה המתוכננת והמאבק יימשך".

די לאפליה ולהפרדה! כן לקייטנות ציבוריות איכותיות ונגישות ללא עלות עבור כל הילדים!