socialism.org.il
שביתת בתי הספר הכנסייתיים
די לאפליה בתקציבי החינוך!
47 בתי ספר שובתים מאז ה־1 בספטמבר ■ מערכת החינוך הערבית שבתה בסולידריות ■ ארגון המורים מאיים בצעדים ארגוניים ■ סוף לאפליה בחינוך!
אייל עצי־פרי
15.09.2015 21:49

עדכון: ביום ראשון, 20 בספטמבר, ארגון המורים העל־יסודיים אכן קיים שביתת סולידריות בת שעתיים כדי לחזק את המאבק. היערכות להרחבת צעדי המחאה וקיום כנס תמיכה ציבורי יוכלו לעזור לשביתה לנצח.


47 בתי הספר של החינוך הנוצרי העצמאי בארץ, המונים 33 אלף תלמידות ותלמידים ו־3,000 מורות ומורים, לא פתחו את שנת הלימודים. השבתת הלימודים מתקיימת במחאה על המשך הקיצוץ הממשלתי בתקציבי בתי הספר.

ביום שני שעבר (7.9) הושבתה כלל מערכת החינוך הערבית בישראל, על מאות אלפי תלמידיה, בסולידריות עם שביתת בתי הספר הנוצריים. ההתגייסות המרשימה הגיעה יום אחרי הפגנת אלפים בירושלים בהשתתפות נוצרים, דרוזים ומוסלמים, כולל פלסטינים ממזרח ירושלים.

הפגנות נוספות התקיימו ברמלה, בנצרת, מול ביתו של שר האוצר כחלון בחיפה ובמקומות אחרים. השביתות וההפגנות משקפות את היקף התסיסה בשטח נגד ההתקפות של ממשלת הימין על הציבור הערבי־פלסטיני.

כן לתקצוב שוויוני

40% מתלמידי בתי־הספר הכנסייתיים אינם מגיעים ממשפחות נוצריות אלא מכלל הציבור הערבי־פלסטיני בישראל. בתי הספר משתייכים לקטגוריה של מוסד חינוך "מוכר ואינו רשמי".

התנאים הטובים יחסית וההישגים הגבוהים שמציע החינוך הנוצרי הפרטי הם שדוחפים הורים לרשום את ילדיהם ולשלם את דמי הלימוד, כמפלט ממערכת החינוך הציבורית בערבית, שסובלת מתת־תקצוב חריף גם בהשוואה למערכת החינוך הציבורית היהודית.

בעוד בתי הספר הנוצריים פתוחים לכלל העדות, מלמדים את תוכנית הלימודים המלאה ומאפשרים בכך סיכוי ללימודים אקדמיים, מקביליהם החרדיים־יהודיים, שגם הם מוגדרים כ"מוכר ואינו רשמי", אינם עושים זאת ולעתים מפעילים סלקציה עדתית בין מזרחים לאשכנזים — אך נהנים מתקציב תפעול מלא (100%) מהמדינה ומתוספות תקציב נוספות.

בשנים האחרונות ירד שיעור ההשתתפות של המדינה במימון תפעול בתי הספר של החינוך הנוצרי העצמאי מ־75% ל־29%, כשבמקביל הממשלה אוסרת על הגדלת תשלומי ההורים. כלומר, הממשלה חוסמת את כל מקורות המימון של בתי הספר הנוצריים, דבר שהיא לא עושה לשאר בתי הספר מהזרם ה"מוכר ואינו רשמי".

השביתה הצליחה עד לשלב הזה לדחוק בממשלה כמעט לשלש את הצעתה מתוספת מזערית של 20 מיליון שקל בלבד, לתוספת של קרוב ל־60 מיליון שקל. לאחר משא־ומתן עקר של 18 חודשים, ברור שרק השביתה הצליחה לכופף מעט את עמדת הממשלה. עם זאת, נציגי בתי הספר דורשים 100 מיליון שקל, שמהווים מחצית מהסכום שדרשו בתחילת המשא ומתן.

לא ל"הפרד ומשול"

המטרה העיקרית שעומדת מאחורי הייבוש התקציבי לבתי הספר הכנסייתיים אינה "הגברת השוויון" — שעה שבמקביל נמשכת ההזנחה התקציבית הפושעת של החינוך הציבורי הערבי — אלא, כפי הנראה, הגברת הפיקוח הפוליטי על בתי הספר בבעלות הכנסייה.

מערכת החינוך הערבית הציבורית נתונה למעקב ולפיקוח הדוקים של המשטרה והשב״כ, שלמעשה יכולים להביא לפיטורי מנהלים ומורים המביעים ביקורת על מדיניות הממשלה. פיקוח פוליטי הדוק מוטל גם על תוכניות הלימוד. כל זאת כדי למנוע לימוד תכנים שמביעים התנגדות לדיכוי ולאפליה הלאומית של הציבור הערבי־פלסטיני.

בשנים האחרונות הממשלה מגבירה את המאמצים לחזק גורמים נוצריים פרו־ממסדיים, כמו הכומר ג׳ובראיל נדאף, שמקדמים את האשליה כאילו "נאמנות ושוויון בחובות", בדמות התגייסות של אזרחים ערבים נוצרים לצבא ול"שירות לאומי", תביא ל"שוויון זכויות". בפועל מדובר בטקטיקת "הפרד ומשול" בין נוצרים ומוסלמים במטרה להחליש את המאבק נגד הדיכוי הלאומי.

לפי מספר דיווחים בתקשורת, הממשלה מנסה להתנות תוספת תקציבים בהסכמת בתי הספר הכנסייתיים לחיזוק מגמות אלו. בנוסף הממשלה נחושה שלא לספק ויתורים משמעותיים למאבק, כדי להראות, בעיקר לערבים הנוצרים, שדרך המאבק לא מובילה להישגים ובכך לחזק את אותם גורמים פרו־ממסדיים.

להרחיב את המאבק

השבתת הסולידריות של כלל בתי הספר הערביים נתנה סטירת לחי לסכסכנות הממשלה. בנוסף היא הצביעה לפוטנציאל שקיים למאבק רחב יותר נגד מחנק התקציבים המכוון של הממשלה גם כלפי בתי הספר הערביים הציבוריים, ובכלל נגד האפליה הלאומית של הציבור הערבי־פלסטיני.

בצוות המשא־ומתן מול הממשלה לוקח חלק יו״ר 'הרשימה המשותפת' וחד״ש, איימן עודה. הכוחות הפוליטיים שמעורבים ברשימה המשותפת מסוגלים, ויש לדרוש מהם, להוביל השבתת מחאה כללית של הרשויות המקומיות הערביות ושל מערכת החינוך הערבית, כדי לסייע למאבק. מעבר לכך, כדי להצליח לקפל את הממשלה יש צורך בהמשך בניית המאבק בשטח והרחבתו דרך התגייסות סולידרית של ארגוני מורים, ארגוני עובדים וארגונים חברתיים, ולא רק בציבור הערבי־פלסטיני.

"בהתאם לפניות מורים רבים, אני מבין שאי ההקצבות המגיעות או שצמצום בהקצבות המגיעות לבתיה״ס הנוצרים, פוגעות בשכרם ובתנאים הסוציאליים של המורים ובחינוכם לקידומם של התלמידים", כתב רן ארז, יו״ר ארגון המורים למנכ״לית משרד החינוך ואף איים בנקיטת צעדים ארגוניים. מילים אלו צריכות להיהפך למעשים כבר בימים הקרובים לגיבוי מלוא דרישות המאבק.

ארגוני המורים, ארגוני עובדים, ארגוני סטודנטים והציבור הרחב — יהודים וערבים — צריכים לתמוך במאבק הנוכחי של בתי הספר הכנסייתיים נגד אפליה בתקצוב, וזאת כחלק מהמאבק לחינוך ציבורי חינם, איכותי ופלורליסטי, משוחרר מדיכוי פוליטי ועם תוכנית לימודים דמוקרטית שתתגבש בשיתוף תלמידים, מורים, הורים וגורמים נוספים בקהילה.