socialism.org.il
די להרג, די לשכול
אלפים הפגינו בתל אביב נגד מדיניות "ניהול הסכסוך"
פעילי מאבק סוציאליסטי צעדו בצעדת המחאה תחת הבאנר: "יהודים וערבים במאבק נגד ממשלת הכיבוש וההון"
גל חייט
28.10.2015 23:52

כ־3,000 מפגינים ומפגינות צעדו במוצ״ש האחרון (24.10) במרכז תל אביב במחאה נגד מדיניות ממשלת נתניהו שנושאת באחריות העיקרית להסלמה בסכסוך — שגבתה מתחילת החודש את חייהם של קרוב ל־60 פלסטינים ועשרה ישראלים. זו היתה ההפגנה הגדולה ביותר בקרב הציבור היהודי נגד מדיניות הממשלה מאז תחילת סבב ההסלמה.

הצעדה יצאה מכיכר רבין לעבר משרד הביטחון, שם נשאו נאומים מזכ״ל שלום עכשיו, יריב אופנהיימר, וראשת מרצ זהבה גלאון. סגן ראש עיריית רהט, עטא אבו־מדיעם, תקף בנאומו בחריפות את ההסתה שמוביל נתניהו נגד הציבור הערבי־פלסטיני. כמו כן נאמו ח״כ סתיו שפיר ('המחנה הציוני'), ונציג 'פורום המשפחות השכולות', רוני הירשזון, ששכל שניים מבניו. דבריו של ג׳מיל קסאס, תושב מחנה הפליטים דהיישה שליד בית לחם ופעיל בארגון לוחמים לשלום, הוקראו מדף, היות שהצבא סירב לאפשר לו להגיע מביתו בשטחים הכבושים לעצרת בתל אביב.

במהלך הצעדה חברות וחברי מאבק סוציאליסטי צעדו תחת באנר עליו נכתב בעברית ובערבית "יהודים וערבים במאבק נגד ממשלת הכיבוש וההון", וקראו סיסמאות נגד מדיניות הממשלה וצעדי הדיכוי שהיא נוקטת בחסות תואנות "ביטחוניות" שקריות. בין הסיסמאות המרכזיות: "האשמים בהסלמה נמצאים בממשלה", "ביטחון לא בונים בירי על מפגינים", "די להרג, די לשכול — הכיבוש חייב ליפול", "שלום ורווחה — לא כיבוש ואפליה".

רבים מהצועדים מחו נגד הדרך בה הממשלה והתקשורת הממסדית מנצלים את ההסלמה הנוכחית להגברת ההסתה הגזענית והסכסכנות הלאומנית בין יהודים לערבים. מפגינות ומפגינים רבים הצטרפו לגוש שלנו בהפגנה, וקראו סיסמאות כמו "יהודים וערבים מסרבים להיות אויבים".

יהודים וערבים — ניאבק מאוחדים

מארגני ההפגנה מ'שלום עכשיו', למרבה הצער, בחרו לפרסם לקראת ההפגנה סרטון הזמנה שעיקרו הפחדה מפני "מציאות דו־לאומית" עם דגש על העוינות בין יהודים לערבים ועל קידום של הפרדה, במקום חיבור למאבק על בסיס האינטרס המשותף בשלום, ביטחון וצדק חברתי. גישה לאומנית צרה זו של מארגני העצרת באה לידי ביטוי גם בדחיית בקשתה של חברת הכנסת מטעם חד״ש ו"הרשימה המשותפת", עאידה תומא־סלימאן, לנאום באירוע.

גישות פוליטיות דומות מאפיינות גם את המפלגות שיוצגו על הבמה — 'העבודה' ('המחנה הציוני') ומרצ. הנאום של ח״כ שפיר היה הימני ביותר באירוע, מה שהתיישב עם העובדה שמפלגתה אף סיפקה רוח גבית למדיניות של נתניהו לאורך כל תקופת ההסלמה, דבר שהשתקף ביתר־שאת בתוכנית שהציע הרצוג, שכללה בין השאר סגר על השכונות המזרחיות בירושלים וסגירה זמנית של הר הבית למבקרים.

עם זאת, הנוכחות בהפגנה, לצד הצעדה שהתקיימה ביוזמת קמפיין 'עומדים יחד — نقف معًا' בשבוע שעבר בירושלים, והפגנות משותפות של יהודים וערבים בדרום ובצפון, הדגישה את המיאוס בקרב שכבה משמעותית בציבור הרחב מתוצאות המדיניות הרת האסון של ממשלת הימין.

מיאוס זה מראה שקיים פוטנציאל לבנות תנועת מאבק רחבה, של יהודים וערבים, שתצא נגד ההסלמה בסכסוך, נגד הכיבוש וההתנחלויות, נגד פגיעה באזרחים וטרור, ולמען שלום וצדק חברתי. ההפגנות שמתוכננות בשבועות הקרובים, בחיפה, בתל אביב ובבאר שבע הן הזדמנות חשובה לכך.