₪5,935
עוד ₪14,065 להשגת היעד
תרומת סולידריות לקופת המאבק 2018
מאבק סוציאליסטי לא מקבלת מימון מטייקונים, מהממשלה או מקרנות הון. תמכו בנו, שתפו והצטרפו אלינו לבניית אלטרנטיבה סוציאליסטית.
מאבקים חברתיים · העבודה המאורגנת · כלכלה · פוליטיקה · כיבוש ושלום · המזה״ת · בינלאומי · סטודנטים · נוער · נשים · להט״ב · בריאות · סביבה · היסטוריה ותיאוריה · התנועה
X


הישג לנהגי האוטובוס
השכר יעלה ל־39 שקל לשעה!
על רקע ההפגנה שתכננו ועדי הנהגים והאיום בשביתה, הושג סיכום להעלאת שכר ב־20% החל ב־1 בינואר ■ המאבק על עתיד התחבורה הציבורית ימשיך!

הדפסה

ביום א' שעבר (8.11) התכוננו מאות נהגי אוטובוס להפגין מול קריית הממשלה בת״א, במחאה על כך ש"בגלל המכרזים — השכר נמוך! אין רציפות בעבודה ואין ביטחון תעסוקתי! אין הכרה במקצוע!", נכתב בהזמנה. ההפגנה תוכננה להיות יריית הפתיחה במאבק "עד שמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ומשרד האוצר יבינו שנהג אינו עבד". כמה מהוועדים אף איימו לפתוח בשביתה בתחילת ינואר במידה והשכר לא יעלה.

אלא שיומיים לפני ההפגנה (בחמישי בלילה), הודיעו הנהלות החברות, כי הושג סיכום בינן לבין משרד התחבורה, לפיו משרד התחבורה ישתתף במימון העלאת שכר הנהגים ל־39 ₪ לשעה החל ב־1 בינואר וזאת בחברות אשר יבחרו לעשות כן. הסיכום יחול על כל החברות המפעילות תחבורה ציבורית לפי מכרז בהן: "קווים", "אגד־תעבורה", "סופרבוס", "אפיקים", "מטרופולין", "נתיב אקספרס", "מטרודן" ואחרות.

הנהלות "קווים" ו"אגד־תעבורה" התחייבו בפני הוועדים, המאוגדים בארגון כוח לעובדים, כי השכר אכן יועלה בינואר. מדובר על עלייה של כ־20% משכר של 32.50 ₪ לשעה כיום. שאר החברות טרם מסרו הודעות דומות ולא מן הנמנע שחלקן יעדיפו לא להעלות את השכר כלל או רק באופן חלקי. יחד עם זאת, הסיכום בהחלט מציב את הנהגים בכל החברות בנקודת התחלה טובה בהרבה כדי להשיג את ההעלאה המובטחת במלואה.

רק בשבוע שעבר הודיעו נהגי "סופרבוס" להנהלה כי התאגדו במסגרת ארגון כוח לעובדים וכעת הם ממתינים להסכמת ההנהלה להתחיל במשא ומתן קיבוצי. הסיכום צריך לעודד את הנהגים ב"סופרבוס" ובחברות שטרם התאגדו להתאגד ולדרוש שיפור בתנאי העבודה, העלאת השכר ל־39 ₪ לפחות ואף יותר מזה.

הסיכום אמנם אינו כולל פורמלית את "אגד" ו"דן", שחלק משמעותי מהנהגים שלהן זוכים לשכר של כ־34 ₪ לשעה בלבד, אך הוא ללא ספק יפעיל לחץ משמעותי על הנהלות שלהן ויסייע לוועדים בהן להיאבק להעלאת שווה או גדולה יותר.

ההישגים הם תוצר של מאבק

אנחנו עובדים שעות ארוכות בתנאים קשים — מבוקר עד לילה. נהג בישראל אינו רק נהג, אלא גם קופאי, איש מודיעין, שירות לקוחות וקצין בטיחות האחראי לביטחונם של מיליוני אזרחים. אך במקביל — חשופים לאלימות, לתאונות ולבעיות בריאותיות ייחודיות... לא עוד!" (מתוך ההזמנה להפגנה)

תנאים אלה בשילוב השכר הנמוך הביאו בשנים האחרונות למחסור בנהגים ולתסיסה גוברת בענף, שכללה הקמת ועדים ושביתות במספר חברות. ללא הלחץ שהפעילו העובדים ספק רב אם משרד התחבורה היה מחליט מיוזמתו לקבוע רף של 39 ₪ לשעה במכרזים החדשים ובוודאי לא היה מושג הסיכום להעלאת שכר הנהגים במכרזים הקיימים.

העלאת השכר תתלווה לשיפורים נוספים שהושגו לאחר מאבקים לחתימת הסכמים קיבוציים. בתחילת אוקטובר, לאחר עשרה חודשי מאבק, שכלל שביתות והפגנות, הצליחו 900 נהגי אגד־תעבורה לחתום על הסכם קיבוצי חדש, שני בחברה, שכלל שיפור בביטחון התעסוקתי, לתגמול מוגדל עבור משמרות מפוצלות ועבודה בלילה וכן להגדלת הפרשות המעביד לפנסיה.

ארבעה חודשים קודם לכן נחתם הסכם קיבוצי ב"קווים", שכלל העלאה של 30% בבונוס החודשי וחישובו על־פי תקנון שקוף ולא לפי החלטות שרירותיות של המנהלים, קרן השתלמות החל מותק של 3 שנים, העלאת השכר לשעת עבודה במוצ״ש מ־150% ל־168% והקמת קרן רווחה וקרן סיוע לעובדים על חשבון ההנהלה.

נהגים לא עבדים

העיתוי שבו יצאה ההודעה על סיכום משרד התחבורה והחברות לא היה מקרי. ההפגנה לוותה באיום שביתה מפורש מצד הוועדים ב"קווים" ו"אגד־תעבורה", שאליה היו יכולים להצטרף גם הוועד בסופרבוס ואף ועדים בחברות נוספות.

הפוטנציאל לשביתה נרחבת נרמז מהעובדה שההפגנה אורגנה באופן תקדימי על ידי "פורום הוועדים של נהגי התחבורה הציבורית בישראל", שמורכב ממספר ועדים בענף. על ההזמנה להפגנה היו חתומים חברי וועדים מ"קווים", ו"אגד־תעבורה" המאוגדים בכוח לעובדים, מהוועד ב"מטרודן" המאוגד בהסתדרות ומהוועד ב"אפיקים" המאוגד בהסתדרות הלאומית.

עד אז, נגרר במשך חודשים המשא ומתן בין משרד התחבורה לחברות הפרטיות. החברות התעקשו לקבל סבסוד מקסימלי מהמדינה למימון עליית השכר כדי לשמר את רווחי בעלי החברות — המרוויחים היחידים מהפרטת התחבורה הציבורית, שמתנהלת באמצעות מכרזים. בצדק כתב פורום הוועדים כי "בגלל המכרזים — השכר נמוך! אין רציפות בעבודה ואין ביטחון תעסוקתי!".

ביטול ההפרטה יוכל להביא לכך שהמיליונים, שזורמים כיום מהקופה הציבורית לכיסם של הבעלים והמנהלים הבכירים, יושקעו בשיפור תנאי הנהגים והשירות לנוסעים. זו צריכה להיות מטרה אסטרטגית למאבק.

אחדות וסולידריות — מפתח להצלחה

ההישגים הנוכחיים יכולים וצריכים להיות רק יריית הפתיחה. הקמת ועדים גם בחברות נוספות בענף ובניית מאבק מאוחד של הוועדים תוכל לסייע לנהגים להגיע גם להישגים נוספים בשיפור תנאי העבודה והשכר. בפרט נחוצה ההתגייסות המלאה של הוועדים ב"אגד" ו"דן" לחיזוק פורום הוועדים לקראת הקרבות הבאים.

איגוד התחבורה בהסתדרות צריך לעודד את פעילות הפורום ולא לעכבו. הצורך בשיפור השכר ותנאי העבודה הנמוכים בענף אינם סובלים דיחוי ולא גישה כיתתית של הימנעות משיתוף פעולה בין ארגונים. כי אחדות היא כוח. כוח שהנהגים זקוקים לו.

ההישגים שרשם המאבק אינם מובנים מאליהם. הנהגים הצליחו להתגבר על ניסיונות ההנהלות לשבור את ההתארגנויות, על ניסיונות לסכסך בין נהגים יהודים וערבים־פלסטינים, בהם גם פלסטינים תושבי מזרח ירושלים, ולשמר את אחדות המאבק שלהם על רקע המתיחות והאלימות הלאומנית המוגברות שקיימות בתקופה זו. אך האתגר גדול.

תופעת שוליים מכוערת כמו סירוב להעלות נוסעים פלסטינים ע״י מספר קטן של נהגים בקו אחד, שמפעילה חברת "אפיקים", צריכה להיענות בבדיקה עצמאית ובפעולה מצד הוועד וההסתדרות הלאומית שיבטיחו את עצירת התופעה לאלתר.

ארגון כוח לעובדים וכמה וועדים תובעים כבר תקופה להגביר את אמצעי הבטיחות באוטובוסים. בנוסף לתביעות אלה, הוועדים וארגוני העובדים בענף, המורכבים מיהודים וערבים־פלסטינים, צריכים לשקול לצאת בקמפיין משותף נגד אלימות וגזענות המופנות כלפי נהגים (ראו לדוגמא) או נוסעים ונגד סכסכנות לאומית ואלימות כלפי נהגים כולל גינוי תופעות נפסדות כמו הורדת נוסעים פלסטינים על ידי נהגים יהודים.

קמפיין של הנהגים יוכל להעלות גם דרישות להשקעה מאסיבית בתחבורה הציבורית, להגברת תדירות הקווים ולהלאמה של החברות הפרטיות על מנת להבטיח שכל המשאבים יופנו לטובת הנוסעים והנהגים ולא לטובת רווחי הבעלים הפרטיים.



 


תנועת מאבק סוציאליסטי
ת.ד. 59187, תל אביב–יפו 6159101
info@socialism.org.il
054.818.44.61 | 054.818.44.62
מאבק סוציאליסטי היא תנועה סוציאליסטית הנאבקת למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית, המושתתת על צדק חברתי, שלום ושוויון. התנועה שותפה בוועד למען אינטרנציונל עובדים (CWI), ארגון סוציאליסטי בינלאומי המאגד תנועות ומפלגות סוציאליסטיות בעשרות ארצות ברחבי העולם.