ממרחץ הדמים בעזה לסף התלקחות אזורית
לשבות בעד "כולם תמורת כולם", סיום המלחמה ונגד ממשלת הדמים
דף הבית
מי אנחנו
על מה אנחנו נאבקים.ות
אפשר שאלה על סוציאליזם?
כנס סוציאליזם
דברו איתנו / הצטרפות
תרומת סולידריות
תשלום דמי חברות
התנועה העולמית ISA
ארכיון כתבות
תקנון התנועה
דברו איתנו
תודה רבה!
ההודעה נשלחה, מצוין, נשתדל ליצור קשר בהקדם.
די לכליאה ללא משפט!
הידרדרות במצב העיתונאי אל־קיק השובת רעב
העיתונאי הפלסטיני מוחמד אל־קיק שובת רעב כבר מעל חודשיים במחאה על כליאתו ללא משפט וקיים כעת חשש ממשי לחייו
1,441

1,441

העיתונאי הפלסטיני מוחמד אל־קיק שובת רעב בכלא הישראלי כבר 78 יום במחאה על מעצרו ללא משפט. הוא נמצא בסכנת חיים כבר מספר שבועות, אחרי שבית המשפט דחה פעמיים את העתירות לשחררו.

אל־קיק עבד ככתב בערוץ התקשורת אל־מג׳ד הסעודי, סיקר את הכיבוש הישראלי וביקר גם את מבצעי המעצרים שביצעו מנגנוני הרשות הפלסטינית נגד פעילים פוליטיים פלסטינים בגדה.

הוא נעצר על־ידי ישראל בחשד ל"הסתה עיתונאית" ובטענה שהוא פעיל בתנועת החמאס. אל־קיק מעולם לא הועמד למשפט. אף שהראיות והאישום בגינם נכלא לא הוצגו בפניו או בפני עורכי דינו, בית המשפט החליט להאריך את מעצרו המינהלי בחצי שנה.

אל־קיק הוא לא הפעיל הפלסטיני היחיד שמוחזק במעצר ללא משפט. ישראל מפעילה כבר עשרות שנים מדיניות דכאנית של מעצרים שרירותיים כלפי פלסטינים, בלי שהם יודעים על מה הם נעצרו ומבלי להעמידם למשפט. נכון לחודש דצמבר ישבו בבתי הכלא בישראל כ־6,800 אסירים פלסטינים המוגדרים כ"ביטחוניים", 470 מתוכם הם קטינים ו־660 מתוכם הם עצירים מינהליים. מאז תחילת ההסלמה בחודש ספטמבר מספר העצירים "הביטחוניים" כמעט הוכפל.

הממשלה מנסה לתת צידוקים ביטחוניים למעצרים ללא משפט ולצעדי דיכוי נוספים, כגון הקלת הוראות הפתיחה באש והטלת עוצר על יישובים פלסטיניים בגדה ובירושלים המזרחית. אבל הצעדים האלה לא הביאו ולא יכולים להביא שום ביטחון. צעדי הדיכוי הברוטליים של הממשלה רק מחריפים את הסכסוך — צריך להתנגד להם ולהיאבק נגדם.

לא להזנה בכפייה

מספר הפגנות ואירועי מחאה בהשתתפות מאות ואף אלפי מפגינים התארגנו בגדה, בעזה ובישראל בקריאה לשחרר את אל־קיק, שגוסס ברגעים אלה בבית החולים העמק בעפולה.

ועדת האתיקה של בית החולים החליטה שלא לשתף־פעולה עם החוק החדש המתיר הזנה בכפייה — חוק ברוטלי שההסתדרות הרפואית מתנגדת אליו — ומסרה כי: "מעולם לא בוצעה בבית החולים האכלה בכפייה ואין לנו כוונה או רצון לעשות זאת". יש להדגיש כי הזנה בכפייה נחשבת לעינוי שעלול להשאיר נזק פיזי בלתי הפיך ואף להרוג. המטרה המרכזית של חוק ההזנה בכפייה היא להרתיע אסירים פלסטינים מהבעת מחאה בדרך זו של שביתות רעב.

עם זאת, הוועדה אישרה לטפל באל־קיק גם בניגוד לרצונו. ד״ר מחמוד מחמיד, רופא עצמאי מטעם ארגון "רופאים לזכויות אדם", סיפר לאחר ביקור אצל אל־קיק, כי רופאי בית החולים מסרבים לטפל באל־קיק כל עוד הוא בהכרה ומכבדים את בקשתו שלא להעניק לו טיפול רפואי כל עוד הוא נמצא במעצר מינהלי. אולם במקרים בהם אל־קיק איבד את הכרתו הוא כן טופל בניגוד לרצונו במשך מספר ימים.

הרופאים בבית החולים העמק צריכים לקחת דוגמה מצוות הרופאים בבית החולים סורוקה בבאר־שבע, שסירבו לנקוט פעולות רפואיות ברוטליות כמו טיפול והזנה בכפייה כלפי האסיר מוחמד עלאן ששבת רעב בין יוני לנובמבר. ארגוני העובדים צריכים גם הם לגבות את מחאת ההסתדרות הרפואית נגד עינויי האסירים.

ביום חמישי שעבר (4.2) הוגשה עתירה לבג״ץ לשחרור מוחמד אל־קיק. בית המשפט הורה על הקפאת מעצרו של אל־קיק בשל מצבו הרפואי הקשה. אך בית המשפט לא הורה לשחרר אותו או לאפשר לו לעבור, בהתאם לבקשתו, מבית החולים בעפולה לבית חולים בשטחים הפלסטיניים. עורך דינו, אבו־סנינה, הודיע שאל־קיק ימשיך בשביתת הרעב עד שיוחלט על שחרורו. בנוסף, אל־קיק דחה ביום ראשון השבוע (7.2) את הצעת בית המשפט הצבאי להפסיק את שביתת הרעב בתמורה להבטחה שלא להאריך את תקופת מעצרו המינהלי מעבר לראשון במאי, ודרש לבטל מיידית את המעצר המינהלי.

אנחנו דורשים ביטול מיידי של כל המעצרים המינהליים וסוף למדיניות של המעצרים השרירותיים והכליאה ללא משפט. זכותו של כל אסיר לדעת את האישומים נגדו, להיות מיוצג על ידי עורך־דין ולעמוד למשפט הוגן.

הצטרפו למאבק!
מול ממשלת הון גזענית, כיבוש וסכסוך ללא סוף באופק, ומול שיטה קפיטליסטית שמנציחה אוליגרכיה מושחתת, אי־שוויון, אפליה, מלחמות והרס סביבתי — נדרש מאבק לשינוי שורשי. מאבק סוציאליסטי היא תנועה של רעיונות בפעולה, עם ניסיון בשטח ועם שותפים ושותפות בעשרות מדינות. אנחנו מעורבים במחאות ובמאבקים, ומקדמים סולידריות והתארגנות במטרה לסייע להם לנצח, כחלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי. הצטרפו אלינו במאבק לבניית אלטרנטיבה סוציאליסטית!


תנועת מאבק סוציאליסטי
ת.ד. 125, תל אביב–יפו 6100101
[email protected]
054.818.44.61 | 054.818.44.62
מאבק סוציאליסטי היא תנועה סוציאליסטית הנאבקת למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית, המושתתת על צדק חברתי, שלום ושוויון. התנועה שותפה ב־ISA, התאחדות בינלאומית המאגדת תנועות ומפלגות סוציאליסטיות בעשרות ארצות ברחבי העולם.