socialism.org.il
"צדק חברתי למורים"
שביתת מורים סוערת בגדה המערבית
אלפי מורים בבתי הספר הציבוריים של הרשות הפלסטינית שובתים ומפגינים בדרישה לשים סוף למשכורות העוני ■ ממשלת הרשות מדכאת את השביתה ■ ראשי האיגוד נאלצו להתפטר לאחר שהשיגו הסכם חלש שנדחה על הסף על־ידי המורים
אורי בר־שלום אגמון
23.02.2016 10:03

ב־14 בפברואר, מורים ומורות בבתי הספר הציבוריים ברשות הפלסטינית השביתו באופן חלקי בתי ספר רבים ברחבי הגדה, בהמשך לצעדי מחאה ושביתות שמארגן איגוד המורים החודש. אלה כללו הפגנות מול מבני משרד החינוך של הרשות הפלסטינית בערים שונות בגדה בדרישה לשיפור תנאים ושכר, כמו גם בדרישה לקיים בחירות חדשות לראשות איגוד המורים.

יומיים אחר־כך, קרוב ל־20 אלף מורים ומורות מכל רחבי הגדה קיימו מפגן כוח ברמאללה. כוחות הביטחון של הרשות עצרו 22 מורים ומנהלי בתי ספר באותה הפגנה, אך השביתה והמאבק נמשכים.

באתר החדשות "מען" דווח כי המורים הפלסטינים בבתי־הספר הציבוריים נאבקים בשתי חזיתות: האחת מול ממשלת הרשות המעסיקה אותם והשנייה נגד יו״ר איגוד המורים אחמד סחוויל שחתם עם הרשות על הסכם שכר שלא מקובל על רוב מוחלט של המורים.

אחד המורים השובתים בשכם, בשאר דוואבשה, אמר לסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" (11.02) כי דרישות המורים כוללות:

לגבי הדרישה שיו״ר האיגוד יתפטר הסביר דוואבשה כי: "אחמד סחוויל לא מייצג אותנו והממשלה צוחקת על המורים. מאז חתימת הסכם השכר ב־2013 הממשלה לא יישמה אותו". סחוויל החליט לבטל את השביתה שהוכרזה ב־14 בפברואר "תמורת הבטחת הממשלה להוסיף 20 שקלים למשכורת שלנו. זו בושה! סחוויל צריך להסתלק".

בעקבות כך נאלצו ראשי האיגוד להודיע על התפטרותם ביום שני, 22 בפברואר, ובחירות חדשות אמורות להיערך בהמשך.

היום, 23 בפברואר, המורים והמורות תכננו לקיים הפגנה נוספת ברמאללה. אך מי שעשו את דרכם לעיר מאזורים שונים בגדה המערבית נחסמו על־ידי מחסומים שהוקמו מבעוד מועד על־ידי כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית. הרשות מנעה ממורים מאזור בית לחם, שכם, טול־כרם ומאזורים נוספים להגיע להפגנה הן בהסעות מאורגנות והן בכלי רכב פרטיים שנעצרו לבדיקה. למרות זאת, מאות ואף אלפים יצאו להפגין ברמאללה ובמוקדים נוספים.

סולידריות עם שביתת המורים! סוף לשכר עוני, סוף לרמיסת זכות המחאה וההפגנה, סוף לכיבוש ולהתנחלויות.

גירסה מוקדמת של הכתבה פורסמה במקור באתר "הטלוויזיה החברתית" ב־14 בפברואר.