socialism.org.il
"בונים התנגדות, בונים אופוזיציה"
כאלף מפגינים נגד ממשלת הימין
כאלף הפגינו בת״א נגד ממשלת האסון ■ איך אפשר להמשיך את המומנטום לבנייה של אופוזיציה אפקטיבית?
גל חייט
30.05.2016 21:19

במוצ״ש האחרון, 28 במאי, נערכה במרכז תל־אביב הפגנה שאורגנה על־ידי 'עומדים ביחד' — התארגנות שהוקמה על־ידי פעילים מחד״ש, 'לוחמים לשלום' ומרצ. ההפגנה התארגנה נגד מדיניות ממשלת הימין ובעקבות הצטרפותו של ליברמן לממשלה כשר ביטחון לאחר כישלון המשא־ומתן בין הרצוג לנתניהו. החשש ממינויו של ליברמן, פולטיקאי גזען ומחרחר מלחמה, הניע מאות אנשים לצאת להפגנה שנערכה שבוע קודם ועוד כאלף להפגנה הזאת. ניסיון הזחילה של הרצוג לממשלת נתניהו הדגיש את החוסר באלטרנטיבה אמיתית למדיניות הימין, ועובדה זו גם דחפה אנשים להפגין.

ההפגנה עצמה, שהתארגנה תחת הכותרת "בונים התנגדות, בונים אופוזיציה, בונים דרך אחרת בישראל", היתה מרשימה, הן בנוכחות של כאלף מפגינים, ערבים ויהודים, והן בסיסמאות שנקראו בערבית ובעברית, שקשרו בין הצורך בסיום הכיבוש וההתנחלויות לבין הצורך ברווחה ובאלטרנטיבה לימין, ביניהן: "תקציבים לרווחה — לא לעוד מלחמה", "הימין שבשלטון לא יביא שום ביטחון", ו"כסף לנכים — לא לווילות בשטחים".

ההתגייסות להפגנה ומצב הרוח בקרב שכבות משמעותיות בציבור מצביעים על כך שקיים זעם משמעותי כלפי הממשלה, שיוצר הזדמנות להמשיך ולהרחיב את ההפגנות נגד ממשלת הימין הקפיטליסטית, ולבנייה של אופוזיציה שמאלית אמיתית.

ההפגנה התכנסה בכיכר מגן־דוד, שם נאמו מספר דוברים מחד״ש, מרצ ו'עומדים ביחד'. משם צעדה ההפגנה לכיוון כיכר דיזינגוף. כל הדוברים שנאמו דיברו על הצורך בעמידה איתנה מול מדיניות הממשלה ואווירת ההסתה שהיא מייצרת. יו״ר 'הרשימה המשותפת' וחד״ש, אימן עודה, דיבר על הצורך במאבק משותף של ערבים ויהודים למען האינטרסים המשותפים של צדק חברתי וסיום הכיבוש, וקרא להקמת "מחנה דמוקרטי". דני פילק מתנועת 'עומדים ביחד' הדגיש כי הממשלה פועלת למען הישרדותה הפוליטית ומשרתת קבוצות אינטרסים כמו המתנחלים ובעלי ההון, ומחויבת להעמקת הפערים החברתיים והמשך הכיבוש. פילק עמד גם על הצורך בבניית אלטרנטיבה לממשלה בעיקר ברחוב ולא רק בכנסת.

גם פעילי מאבק סוציאליסטי לקחו חלק בהפגנה. הנפנו שלטים שקוראים לבנות אלטרנטיבה סוציאליסטית למדיניות הימין ושלטי סולידריות עם מייסם אבו־אלקיעאן — שהותקף על־ידי שוטרים לפני כשבוע במרכז תל־אביב, בזמן העבודה — ושלטי תמיכה במאבק הרופאים המתמחים בבתי החולים.

בהפגנה הסברנו כי כדי להרחיב את ההפגנות וכדי לקדם בנייה של אופוזיציה אמיתית ואפקטיבית לממשלת ההון וההתנחלויות, יש לקדם הסברה המבוססת על דרישות המחוברות לאינטרסים של האנשים העובדים ברווחה ובשלום; הסברה הנחוצה כדי לשכנע שכבות רחבות יותר להצטרף או לתמוך בהתארגנות פוליטית שמאלית.

כדי להציג אלטרנטיבה שתציע פתרונות ממשיים למדיניות הכיבוש והמלחמות של הימין, יש צורך בקידום מאבק של עובדים וצעירים, יהודים וערבים לסיום הכיבוש, המצור וההתנחלויות ולשלום על בסיס שוויוני. זאת כחלופה למדיניות "ניהול הסכסוך", אבל גם לתוכניות ה"שלום" הכושלות נוסח אוסלו ו"היוזמה הערבית", המקודמות מתוך האינטרסים של מעצמות עולמיות ואזוריות. תוכניות אלו לא יביאו לסיום של ממש של הדיכוי הלאומי של הפלסטינים, ולכן גם לא יכולות להביא שלום וביטחון לשני העמים.

בנוסף, כדי לתת מענה לבעיות החברתיות, יש צורך לקדם תוכנית להשקעה מסיבית במערכות הרווחה, הדיור, הבריאות והחינוך הציבוריות, ולהעלאות שכר משמעותיות וביטול ההעסקה הקבלנית, שימומנו בין השאר באמצעות מיסוי מוגבר על ההון והלאמת משאבי הטבע, כחלק ממאבק לשינוי סוציאליסטי.