socialism.org.il
מכללת "סמינר הקיבוצים"
האגודה צריכה להילחם על העתיד שלנו!
בסוף החודש יתקיימו במכללת סמינר הקיבוצים בחירות לאגודת הסטודנטיות והסטודנטים ■ אייל יבלונקו, פעיל מאבק סוציאליסטי, מסביר למה הוא מתמודד
אייל יבלונקו
18.05.2016 23:39

יוקר מחיה גבוה, שכירות בשמיים ומחסור במעונות סטודנטים, שכר לימוד גבוה ותשלומים נוספים ללימודים, משכורות נמוכות והעסקה קבלנית. בזמן שאנחנו נאלצים להתמודד עם בעיות כאלה, לא מפתיע ש־20% מהסטודנטים שפורשים מהלימודים בתום השנה הראשונה עושים זאת מסיבות כלכליות. את המציאות הזאת צריך לשנות. תקופת הלימודים לא צריכה להיות מאבק הישרדות.

פעילות מאבק סוציאליסטי שנבחרו בשנים קודמות לאגודה עזרו לקדם ולתמוך במאבקים חשובים על הזכויות של הסטודנטיות, כמו המאבק של הסטודנטיות במסלול הגיל הרך נגד תוספות לשכר הלימוד, ומאבק להורדת המחירים בקפיטריה.

אני מתמודד בבחירות כדי לשמור על ההישגים האלה ולקדם דרישות נוספות שיעזרו לנו להתמודד עם הקשיים הכלכליים: ביטול התשלום על קורסים שלא כלולים בשכר הלימוד, תשלום מלא עבור כל ההתנסויות והסטאז׳ים במהלך התואר, מלגות קיום לסטודנטים וסטודנטיות, והעלאה משמעותית בשכר של עובדי הקמפוס שביניהם סטודנטיות רבות.

לא לגזענות, לסקסיזם וללהט״בופוביה!

בתור סטודנטים וסטודנטיות אנחנו נפגעים מבעיות חברתיות נוספות, כמו גזענות, סקסיזם ולהט״בופוביה. אגודת הסטודנטים צריכה להגן עלינו מפני אפליה על רקע מין, מגדר, נטייה מינית, מוצא ולאום גם בקמפוס וגם מחוצה לו. בשנים האחרונות האגודה תמכה, בין היתר ביוזמת פעילות מאבק סוציאליסטי, במאבקים נגד גזענות כגון מאבק יוצאי אתיופיה והמאבק נגד הטרור הגזעני נגד ערבים־פלסטינים תחת הכותרת הצינית "תג מחיר". אני אפעל במטרה להביא לכך שהאגודה תמשיך לקדם ולהרחיב יוזמות דומות לצד קידום הסברה בקמפוס נגד גזענות, נגד סקסיזם ואלימות כלפי נשים ונגד אפליית להט״ב.

באופן מקומם, אגודת הסטודנטים דרשה באחרונה לצנזר פנזין של התא הגאה בסמינר, שכלל עירום אמנותי, כתנאי לתמיכה כספית מהאגודה. תמיכה כספית לא צריכה להיות תלויה בדעות קדומות של אי־אלו גורמים באגודה, ואנחנו חייבים למנוע מקרים דומים.

שיטה שלא מבטיחה לנו עתיד

הבעיות החברתיות שלנו לא נגמרות עם סיום הלימודים — בתור מורים לעתיד אנחנו נאלצים להתמודד גם עם תנאי העסקה גרועים כתוצאה מהמדיניות הנאו־ליברלית של כל הממשלות בעשורים האחרונים. המדיניות הזאת מובילה להפרטת מערכת החינוך, להתפשטות ההעסקה קבלנית — כ־16,000 מורים בישראל הם עובדי קבלן! — ולפגיעה בשכר. אגודת הסטודנטים בסמינר צריכה לקדם מאבק נגד המדיניות הזאת, לתמוך במאבקי מורות על תנאי ההעסקה שלהן ולתמוך במאבקי עובדים להעלאות שכר ונגד העסקה קבלנית בקמפוס ומחוצה לו.

אבל המאבק על העתיד שלנו ועל היכולת שלנו לגמור את החודש לא צריך לעצור בגבולות מקצוע ההוראה. הבעיות שאנחנו מתמודדים איתן בתור סטודנטים הן תוצר ישיר של מדיניות המשרתת את שלטון ההון על חשבון הצרכים של החברה.

האגודה כבר תמכה בעבר במאבקים חברתיים, דוגמת המאבק להעלאת שכר המינימום, ובמאבק של עובדי הניקיון והשמירה בסמינר הקיבוצים נגד העסקה קבלנית. המאבק הזה ניצח והצליח להעביר את העובדים להעסקה ישירה — שביתת סולידריות שהאגודה אירגנה תרמה לכך!

לאגודה יש כוח

לאגודה צריך להיות תפקיד חשוב במאבק לשינוי המצב. בתור ארגון שמייצג אלפי סטודנטים וסטודנטיות, יש לה משקל חשוב שיכול לעזור לקדם את זה. היא יכולה ליזום שיתופי פעולה עם אגודות סטודנטים אחרות ועם התאחדות הסטודנטים הארצית כדי להיאבק נגד גובה שכר הלימוד, מחירי השכירות המטפסים והמחסור במעונות הסטודנטים. מול אלה אגודות הסטודנטים וההתאחדות הארצית צריכות לדרוש תוכנית ממשלתית לבנייה מסיבית של מעונות סטודנטים איכותיים וזולים.

אגודת הסטודנטים בסמינר הקיבוצים הוקמה כארגון מאבק על רקע שביתת הסטודנטים ב־2007 — על־ידי קבוצה של סטודנטיות וסטודנטים ובהם פעיל מאבק סוציאליסטי — נגד העלאת שכר הלימוד. הסטודנטים בסמינר קידמו במהלך השביתה את הדרישה להורדת שכר הלימוד בחצי בדרך לביטולו.

הדרישה לביטול שכר הלימוד תופסת תאוצה במספר מדינות בעולם: בארה״ב, עם הקמפיין של ברני סנדרס לנשיאות, ועם תנועת ה"Million Student March" (צעדת מיליון הסטודנטים); באנגליה, עם התמיכה ההמונית של צעירים בג׳רמי קורבין, המנהיג השמאלי של הלייבור; ובצ׳ילה עם הפגנות המוניות של סטודנטים. הדוגמאות האלו מראות איזה סוג של מאבק נחוץ לבנות גם כאן. אני מתמודד בבחירות כדי לדאוג שזה הכיוון שהאגודה תלך אליו.