socialism.org.il
מאבק הרופאים המתמחים
לא לתורנויות של 26 שעות
המאבק אילץ את שר הבריאות להבטיח לקצר את משך התורנות בכמה בתי חולים ל־20 שעות ■ ארגון "מרשם" דורש לקצר את התורנות ל־12–16 שעות ונחוש להמשיך במאבק
ארי נויהויזר
30.06.2016 09:15

"נראה לכם הגיוני שמטפל בכם אדם שעבד 26 שעות ברציפות?" — כך נפתח סרטון ההסברה שהופק על ידי ארגון הרופאים המתמחים "מרשם" עם פתיחת מאבקם למען קיצור משך התורנויות בבתי החולים הציבוריים.

שיעור הרופאים לנפש בישראל ירד ב־10% מאז שנת 2000, ומערכת הבריאות הציבורית סובלת ממחסור בתקנים, מה שמגביר את העומס על הרופאים המתמחים. המצב כיום שבו מתמחים עושים תורניות של 26 שעות רצופות ולעתים קרובות אף עובדים מעבר לכך, פוגע מן הסתם גם במטופלים. קרו מקרים רבים שבהם חולים נותרו נכים ואף מתו בעקבות טעויות שמתמחים ביצעו בגלל עייפות. מחקרים מראים שהסיכוי לטעות אחרי השעה ה־16 של תורנות עולה פי 5.

מאבק המתמחים רק בתחילתו, אך כבר בשלב הזה, קמפיין לגיוס כספים שארגון מרשם השיק באינטרנט הצליח לגייס למעלה מ־200 אלף שקל. התרומות נחוצות בשביל לאפשר למתמחים לממן את המאבק שלהם, והן גם מעידות על התמיכה הציבורית הרבה בדרישותיהם. כמו כן הצליחו המתמחים לקבל תהודה בתקשורת, כולל כתבות שער.

המאבק אילץ את שר הבריאות יעקב ליצמן לשלם מס שפתיים ולהצהיר כי הוא תומך במתמחים, ומבטיח לעשות פיילוט ניסיוני לקיצור משך התורנות בכמה בתי חולים ל־20 שעות, אך ארגון מרשם דורש לקצר את התורנות ל־12–16 שעות ונחוש להמשיך במאבק. לצד התמיכה הציבורית והסיקור התקשורתי האוהד, המתמחים יכולים להגביר את הלחץ על הממשלה באמצעות הפגנות וקידום שיתוף פעולה עם קבוצות עובדים נוספות במערכת הבריאות — רופאים, אחיות, עובדי מינהל ומשק — סביב הדרישה לתוספת תקנים, תוספת שכר ועצירת ההפרטה והייבוש התקציבי של המערכת הציבורית.

"מרשם" קם מתוך שביתת הרופאים לפני חמש שנים, שהתקיימה במקביל למחאה החברתית של קיץ 2011. עם סיום השביתה הובילו המתמחים מחאה בשטח נגד ההסכם הגרוע שנחתם בין הממשלה להסתדרות הרפואית (הר״י). ההסכם אישר מחדש כי תורנות יכולה להימשך עד 26 שעות.

גם היום הנהגת הר״י, שאמורה לייצג את המתמחים, מתנגדת לדרישותיהם. בהר״י טוענים שקיצור התורנויות יפגע בהכשרה של המתמחים וברצף הטיפולי של החולים, אף שמחקרים מראים שהפחתת מספר השעות ל־12–16 כפי שהמתמחים דורשים אינה גורמת נזק שכזה.

בארגון מרשם מסבירים כי "הר״י נשלטת על ידי מנהלי מחלקות ובעלי תפקידים בכירים במערכת... מצד אחד המנהלים הם אלו הקובעים את תנאי העבודה של המתמחים ביומיום, ומצד שני הם אמורים גם להחזיק בכובע של שומרי זכויות המתמחים כבכירי הר״י". הסתירה הזאת מובילה את "מרשם" לבחון את האפשרות להפוך לארגון העובדים היציג של המתמחים, מה שיאפשר לו להכריז על סכסוך עבודה וליזום צעדים ארגוניים לפי הצורך.

מתוך עיתון "המאבק", גיליון יוני־יולי 2016