socialism.org.il
חינוך
בוטל הקיצוץ המפלה במכללות הערביות להוראה
משרד המשפטים ביטל את הניסיון של משרד החינוך לתקצב באופן מפלה מכללות ערביות להוראה ■ הצעה להתנגדות לגזירה הגזענית נדחתה באסיפת האגודה, כעת צריך להפיק לקחים
אייל יבלונקו, נציג באגודת הסטודנטים/ות בסמינר הקיבוצים
31.12.2016 19:44

לפני פחות משבועיים פורסם בעיתון "הארץ" שהממשלה החליטה לבטל את הקיצוץ המפלה שמשרד החינוך תכנן למכללות הערביות להוראה בצפון. זאת בעקבות פנייה של עורכות הדין סאוסן זהר מעדאלה ועו״ד רגד ג׳ראיסי מהאגודה לזכויות האזרח למשרד החינוך וליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. לאחר הפנייה, משרד המשפטים קבע בחוות דעת שהקיצוץ הוא "בעייתי".

בתור נציג סטודנטים במכללת "סמינר הקיבוצים", כשהתוכנית התפרסמה לראשונה, העליתי בישיבת המועצה של אגודת הסטודנטים את הצורך להתנגד לתוכנית. הסברתי שבפועל יש אבטלה המונית של מורים בצפון כי אין מספיק מקומות עבודה (בשל מחסור אדיר בכיתות) ולכן הפתרון הוא פתיחת בתי ספר וכיתות. הקיצוץ, לא רק שלא הציע פתרון לבעיה, אלא גם היה פוגע במכללות המדוברות.

בישיבת האגודה נערכה הצבעה על ההצעה שהעליתי, בשאלה האם האגודה צריכה לפעול נגד הקיצוץ. לצערי רק אני הצבעתי בעד ההצעה. זה לא אומר שכל שאר הנציגים היו בעד הקיצוץ. הרבה נמנעו, ומהדיון עלה שחלק מתנגדים אמנם לקיצוץ, אבל לא חושבים שהאגודה יכולה לפעול נגדו. אבל היו בהנהלת האגודה מי שהצדיקו את הקיצוץ בטענה ש"התוכנית מנסה להתניע מהלך חיובי" ולהתמודד עם עודף המורים הערבים בצפון.

כעת, כשאפילו משרד המשפטים מודה שהתוכנית מפלה באופן "בעייתי", ברור שההחלטה שהתקבלה באגודה הייתה מוטעית, ושהיה צריך להתנגד לאפליה כה בוטה ומסוכנת.

הפעם משרד המשפטים עצר את הגזירה. אבל בעתיד, אף אחד לא מבטיח שהמשרד, זרוע של הממשלה, יעצור התקפות גזעניות ונאו־ליברליות מצד אותה ממשלה. התפקיד של אגודות הסטודנטים הוא להגן על הסטודנטים מפני התקפות כאלו, והמקרה האחרון צריך להיות קריאת השכמה.