socialism.org.il
המאבק בצנע
הפגנת ענק בלונדון נגד הקיצוצים במערכת הבריאות
מעל 100,000 הפגינו בלונדון נגד כוונת הממשלה להמשיך את הקיצוצים וההפרטות במערכת הבריאות
ניר כהן
09.03.2017 11:16

ביום שבת, 4 במרץ, נערכה הפגנת ענק בלונדון בקריאה לעצור את ההרס וההפרטה של מערכת הבריאות הציבורית (NHS). הערכות שונות מדברות על 100–250 אלף מפגינות ומפגינים. ההפגנה התארגנה מלמטה, על־ידי קמפיינים מקומיים להגנה על מערכת הבריאות, וזכתה בהמשך לתמיכה של 13 איגודים מקצועיים. שלושה מזכ״לים של ארגוני העובדים Unite, PCS, CWU נאמו בהפגנה, כמו גם יו״ר מפלגת הלייבור ג׳רמי קורבין.

תוכנית הקיצוצים שמובילה ממשלתה של תרזה מיי, תוכנית ה־STP, שואפת שתקצוב מערכת הבריאות יתבצע על בסיס מחוזי, כך שכל מחוז יתוקצב בנפרד, במטרה לקצץ במימון לרפואה ציבורית בצורה דרסטית. בשנים האחרונות נסגרו מחלקות ובתי־חולים שלמים ברחבי בריטניה. בשנה שעברה הרופאים המתמחים יצאו לשביתה בעקבות קיצוץ בשכר ובשעות מנוחה, והממשלה גם קיצצה בתקציב הכשרת האחיות, לצד הקפאת שכר ארוכה.

המפלגה הסוציאליסטית, מפלגת האחות של מאבק סוציאליסטי באנגליה וויילס, לקחה חלק מוביל בארגון ההפגנה, והפיצה למעלה מ־100,000 פלאיירים ברחבי אנגליה המזמינים להפגנה. גודל ההפגנה ונחישות המפגינים נותנים רוח גבית חשובה למאבק ויכולים ליצור אמון בקרב עובדי הבריאות והציבור הרחב שאפשר לנצח את הקרב להצלת שירותי הבריאות הציבוריים ותוכניות הצנע. בפרט, כאשר ראשת הממשלה בכלל לא נבחרה, והממשלה השמרנית החלשה נשענת על רוב זעום.

להסלים את המאבק

המפלגה הסוציאליסטית חילקה 30,000 פלאיירים בהפגנה, עם המסר שההפגנה צריכה להיות רק הצעד הראשון של קמפיין המוני להצלת מערכת הבריאות הציבורית, ולהלאמת השירותים שכבר הופרטו. כמו כן, המפלגה הסוציאליסטית קראה לארגן יום פעולה כלל ארצי עם הפגנות מקומיות מסיביות בכל אחת מ־44 המחוזות המיועדים של תוכנית ה־STP, רעיון שזכה להד מהבמה המרכזית, בקריאה לארגן יום פעולה כזה באחד במאי.

אבל התגייסות בכל הכוח של ארגוני העובדים נחוצה כדי להכריע את הממשלה. באופן בזיוני, דווקא יו״ר האיגוד יוניסון (Unison), בו מאוגדים מרבית עובדי מערכת הבריאות, לא דיבר בהפגנה, והנהגת האיגוד תמכה בהפגנה רק בחצי־פה. המפלגה הסוציאליסטית קראה בהפגנה לתנועת האיגודים ולהנהגת הלייבור להתגייס להפגנה ארצית נוספת וגדולה יותר, ולהשתמש בכוח של מעל 6,000,000 חברי פדרציית האיגודים ה־TUC כדי להציל את הרפואה הציבורית. מהלך כזה יוכל להגביר את הביטחון של עובדי מערכת הבריאות לקיים גם צעדי שביתה.

ג׳קי ברי, אחות, ממארגנות ההפגנה וחברת המפלגה הסוציאליסטית, הסבירה בנאומה כי לאור הקיפאון הארוך בשכר, האיגודים צריכים לשבות, וכי ג׳רמי קורבין צריך ללחוץ על חברי המועצות המקומיות של הלייבור שלא ליישם את תוכנית ה־STP. מזכ״ל איגוד ה־PCS מארק סרווטקה קרא בהפגנה לצעדי שביתה משותפים נגד הקפאת השכר שהממשלה כופה על עובדי מערכת הבריאות.

ההפגנה מעידה על הזעם האדיר הקיים כלפי תוכניות הצנע, ההפרטות, הקיצוצים והרס השירותים הציבוריים, ועל היכולת והצורך להרחיב את המאבק למערכה כוללת נגד כל הקיצוצים במועצות העירוניות, בבתי ספר ובשירותים ציבוריים אחרים. כפי שאמר בהפגנה מזכ״ל המפלגה הסוציאליסטית פיטר טאף, הצעד הבא במאבק צריך להיות התארגנות לקראת שביתה כללית של יום אחד במטרה לבנות כוח שיוכל לעצור את תוכניות הצנע ולבלום את הממשלה.