socialism.org.il
השביתה במכון הטכנולוגי חולון
הסטודנטים הפגינו ודרשו תשובות מההנהלה
כמאתיים סטודנטים מהמכון הטכנולוגי חולון הפגינו מול משרדי ההנהלה שמסרבת להיענות לדרישת המרצים השובתים במכללה ■ סטודנטית שנה ג׳: "יש פה כ־4,000 סטודנטים במכללה. אם כולנו נקום ונגיד שאנחנו רוצים שההנהלה תחתום על ההסכם – זה יקרה"
אורי בר־שלום אגמון
20.03.2017 20:36

המרצים מן החוץ במכון הטכנולוגי חולון, שהתאגדו בארגון כוח לעובדים, שובתים מזה שלושה שבועות בדרישה להעבירם לסטטוס 'סגל עמית', שמשמעותו העסקה רציפה הכוללת 12 משכורות בשנה, צבירת ותק ותשלום שכר בהתאם לסולמות השכר של הוועדה לתכנון ותקצוב ההשכלה הגבוהה (הות״ת).

ביום שני (20.03), כמאתיים סטודנטים הפגינו במחאה על כך שהם לא לומדים מזה שלושה שבועות, ובדרישה מהנהלת המכון לספק פתרונות. ההפגנה, שאורגנה באופן עצמאי על ידי סטודנטיות וסטודנטים מהפקולטה לעיצוב הייתה סוערת ולוחמנית. הסטודנטים נכנסו לבניין ההנהלה ודרשו מנשיא המכללה לצאת ולדבר איתם.

לאחר שעה של הפגנה, הנהלת המכון נאלצה לארגן פגישה באולם הכנסים עם כל מי שהשתתף בהפגנה. מספר ראשי מחלקות הגיעו יחד עם נשיא המכללה, אדוארד יעקובוב. הנשיא ביקש להיפגש אחה״צ עם נציגי הסטודנטים בדלתיים סגורות כדי "לפתור ביחד את כל הבעיות", אך הסטודנטים דרשו שהפגישה תתקיים מיד ובאופן שקוף באלם הכנסים.

בעקבות הלחץ הפגישה התקיימה על הבמה. ההנהלה ניסתה לשכנע את הסטודנטים שהיא "תומכת במרצים", לכאורה, ועושה הכל על מנת לפתור את סכסוך העבודה ולסיים את השביתה. בשלושת השבועות האחרונים ההנהלה עשתה כמעט הכול בשביל לשבור את שביתת המרצים. היא שכרה מאבטחים שפרקו כתף לאחד המרצים השובתים במהלך אכיפת שביתה, הסיתה נגד המרצים, סירבה לשבת איתם למשא ומתן... וכל זאת בשביל לא לחתום עימם על הסכם קיבוצי.

נשיא המכון טען באופן שיקרי שסיום השביתה "אינו תלוי בו" ושהות״ת הוא שמונע ממנו להיענות לדרישות המרצים. במציאות, הנחיות הות״ת לא מונעות מהמכללות להעביר את המרצים מן החוץ להעסקה רציפה, והנהלת המכון הטכנולוגי בחולון בוחרת שלא לעשות זאת כדי לחסוך כסף על גב המרצים.

רק ביום חמישי האחרון הסתיימה שביתת המרצים מן החוץ במכללת עמק יזרעאל, ונחתם הסכם קיבוצי על בסיס דרישות דומות. המרצים בחולון מבקשים להשוות את תנאיהם לאלו של חבריהם במכללות האחרות כמו במכללה האקדמית ת״א־יפו ומכללת שנקר שם נחתמו בשנים האחרונות הסכמים קיבוציים דומים גם הם במסגרת "כוח לעובדים".

יעל טופורוביץ', סטודנטית שנה ג' בפקולטה לעיצוב הסבירה עם סיום ההפגנה כי: "ההנהלה שולחת לנו הודעות שמציגות את הצד של המרצים כאילו שהם לא רוצים לשבת [למשא ומתן] ודורשים דרישות גבוהות מידי — זה שקר."

לא ל"הפרד ומשול" בין סטודנטים למרצים

נראה שרוב הסטודנטים במכון הטכנולוגי בחולון מבינים שההנהלה היא הכתובת להפעלת הלחץ לסיום השביתה ולכן בכל פעם שנציגי ההנהלה ניסו להתנער מאחריות ולדרוש מהסטודנטים להפנות את טענותיהם למרצים השובתים — הם נענו בסירוב נחרץ. כמו כן, כשהדיקנית הציעה לסטודנטים של שנה ד' להחליף את המרצים השובתים במרצים אחרים שישברו את השביתה, הנציגה של שנה ד' סירבה לכך בתוקף וזכתה למחיאות כפיים מהסטודנטים. במהלך הפגישה התחייב נשיא המכללה לחדש את המשא ומתן עם המרצים לאחר ימים ארוכים שהוא לא הסכים לשבת איתם.

יחד עם זאת, הורגש כי מרבית הסטודנטים שנכחו בהפגנה רוצים שהשביתה תסתיים בדרך כלשהי. התחושה הזאת התבטאה גם בסיסמא המרכזית של ההפגנה שהודפסה על סטיקרים — "שניים רבים, והשלישי?". הסטודנטים בהפגנה סירבו להתייצב לצד ההנהלה, אך גם לא תמכו חד משמעית בדרישות המרצים. גישה כזו, אשר נובעת מתסכול מובן ממצב של פגיעה מתמשכת בלימודיהם, עלולה לחזק את סרבנות ההנהלה, להחליש את השביתה ולהוביל להתארכות שלה.

אחד הגורמים שהובילו לניצחון המהיר של שביתת המרצים בעמק יזרעאל הוא התגייסות אגודת הסטודנטים לתמיכה במאבק. התגייסות של התארגנות הסטודנטים מהפקולטה לעיצוב בחולון, תוך קריאה לאגודה ולסטודנטים מפקולטות אחרות, לתמוך בדרישות המרצים ולהשבית את הלימודים בסולידריות איתם, יכולה להפעיל לחץ רב על ההנהלה. כפי שהסבירה יעל: "יש פה כ־4,000 סטודנטים, אם כולנו נקום ונגיד שאנחנו רוצים שההנהלה תחתום על ההסכם — זה יקרה".

סולידריות עם שביתת המרצים

צעדים אפשריים לחיזוק השביתה

  • הרחבת ההשתתפות של מרצים, סטודנטים ותומכים במשמרות האכיפה, במטרה להגביר לחץ ולהביא להשבתה מלאה עד להיענות לדרישות. קידום פעולות הסברה וסולידריות גם מחוץ לקמפוס.
  • קידום הסברה עצמאית מצד סטודנטים תומכים בקרב סטודנטים, והתארגנות בקריאה להצטרפות מחודשת של האגודה לשביתה.
  • קריאה למרצים השובתים להצטרף לוועד שביתה ייעודי, שיסייע לחזק ולהרחיב את הפעילות השוטפת.
  • כינוס אסיפות מרצים סדירות לצורך דיון והכרעות סביב המשא־ומתן והאתגרים והאפשרויות בכל שלב, ולשם הרחבת מעגל המעורבות.
  • קריאה למרצים מהסגל הבכיר להטיל את כוחם לטובת המאבק. הקמת מטה סולידריות ארצי של מרצים, סטודנטים ותומכים, שיזום ויתאם פעולות סולידריות.

חלק ממאבק ארצי

  • סוף להעסקה הארעית של מרצים מן החוץ, העברתם לתקן 'סגל עמית' בדרך להכללתם כמרצים מן המניין.
  • כן למאבק נגד תנאי עבודה ארעיים ונגד הייבוש התקציבי של המוסדות האקדמיים ושל השירותים הציבוריים.
  • להוסיף תקציבים להוראה ולמחקר, להוסיף תקני מרצים ולבטל את שכר הלימוד כדי לאפשר השכלה גבוהה לכל דורש/ת.
פורסם במקור באתר "הטלוויזיה החברתית" ומובא כאן עם שינויי עריכה קלים