socialism.org.il
משבר החשמל בעזה
ממשלת נתניהו מהדקת את המצור, הרצועה על סף פיצוץ
בצעד ברברי, ממשלת נתניהו מקצצת עוד את אספקת החשמל לרצועה ומנחיתה מכה נוספת על שני מיליון התושבים הנצורים ■ די למצור! די לכיבוש! לעצור את המלחמה הבאה
אורי בר־שלום אגמון
30.06.2017 00:05

לפני שבועיים ישראל הודיעה שתקצץ ב־30% את אספקת החשמל שהיא מוכרת לרצועת עזה הנצורה. ביום שלישי שעבר (20.6), יום לאחר שהקיצוץ הוחל בפועל, מערב העיר עזה וצפון הרצועה קיבלו בין שעתיים וחצי לשלוש שעות של אספקת חשמל ביום. משבר החשמל בעזה לא התחיל עם הקיצוץ הנוכחי, אך מדובר בהרעה במצב. עד עכשיו קיבלו רוב האזורים ברצועה 4 שעות חשמל ולאחריהן 12 שעות הפסקה, כעת התושבים יאלצו להסתפק בשלוש. התוצאות ההרסניות כבר הובילו למותם מקור של שלושה תינוקות בשיא החורף האחרון, בבתים שנאלצו להעביר לילות ארוכים ללא חימום.

עכשיו, הקיצוץ הנוסף בחשמל שעליו החליט הקבינט המדיני־ביטחוני של נתניהו מאיים להשבית מחלקות שלמות בבתי חולים, לנטרל את משאבות המים ומערכת טיהור השפכים ולהחריף את המשבר ההומניטרי ברצועה.

ארגון גישה כתב כבר באפריל האחרון כי "הרשויות המטפלות במים ניצבות בפני דילמות שקשה לדמיין: הן נאלצות, למשל, להשבית תחנות לטיפול במי שפכים ולהזרים יותר ביוב בלתי מטופל לים — כ־110 מיליון ליטר ביום — כדי להשתמש במעט החשמל הזמין עבור מכונות שאיבה, שמוציאות את הביוב משכונות ומונעות הצפות".

96% ממי התהום בעזה כבר לא ראויים לשתייה ורוב האזרחים מסתמכים על מי ים שמותפלים באמצעות חברות פרטיות. אך תהליך ההתפלה והשינוע דורשים חשמל רב, והקיצוץ הנוכחי יפגע באופן חסר תקדים בנגישות של מאות אלפי משפחות למים נקיים. הזרמת השפכים המסיבית לים לא תפגע רק בחופי עזה אלא תיצור מפגע אקולוגי גם לכל אורך חופי ישראל ומצרים.

"ויכוח פלסטיני פנימי"

על רקע המאבק בין חמאס לפת״ח, נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס הודיע שהרשות תקצץ ב־35% את תשלומי החשמל שהיא מעבירה לישראל על חשמל שעובר לרצועת עזה. מדובר בניסיון נואש וציני של עבאס להחליש את משטר חמאס ברצועה, בשאיפה להחזיר את שליטת הרשות. לשם כך הוא מוכן לשתף פעולה עם המצור הישראלי ולהכביד על תנאי החיים הקטסטרופליים של תושבי עזה.

מתאם פעולות הממשלה בשטחים הצהיר בעבר כי צמצום אספקת החשמל לעזה יגרום למשבר הומניטרי קשה ויסכן חיי אדם — מה שלא מנע ממנו ומשאר ראשי הצבא לתמוך בהחלטת שרי הקבינט לבצע את המהלך.

ישראל מטילה מצור על עזה מהיבשה, מהאוויר ומהים. תחנת הכוח ומיכלי הדלק ברצועה הופצצו מספר פעמים על־ידי צה״ל, ובמלחמה ב־2014 נהרסו חלקים גדולים מהתחנה. ישראל מגבילה הכנסת חומרי גלם ובניין שיאפשרו שיקום של התחנה ושל תשתיות החשמל. בנוסף, ישראל מגבילה ועוצרת הכנסה של גנרטורים וחלקי חילוף לגנרטורים, והתוצאה היא שבתי החולים ברצועה, שמסתמכים על גנרטורים, נמצאים בפני משבר.

החנק הכלכלי שכופה הכיבוש על הכלכלה הפלסטינית — שהוסדר בפרוטוקול פריז כחלק מהסכמי אוסלו — יצר חובות גדולים של הרשות הפלסטינית לחברת החשמל הישראלית. הרשות הגיעה באחרונה להסכם עם ישראל על הסדר חוב, אך בעיית המימון השוטף לא נפתרה.

המצור, הכיבוש והשמדת התשתיות בהתקפות הצבאיות החוזרות על הרצועה בשנים האחרונות — אלו הסיבות המרכזיות למשבר החשמל המתמשך, שעולה מדרגה בימים אלה.

דרך ללא מוצא

שלטון חמאס לא מסוגל להביא לפתרון מקיף של משבר החשמל ברצועה, כפי שאינו מסוגל להשיג את הסרת המצור הברוטלי שממשלת ישראל מטילה. בכירי חמאס נסעו לקהיר לבקש סיוע מהדיקטטורה של א־סיסי, אך מצרים מצידה העבירה כמות סמלית של דלק שהספיקה להפעלת תחנת הכוח ברצועה למשך יום וחצי בלבד. במהלך ההתפרצות הקודמת של משבר החשמל בחורף האחרון, שלטון חמאס נאלץ להתמודד עם מחאה של אלפי מפגינים. הרשויות דיכאו את ההפגנות באלימות ועצרו אז מאות מפגינים, אך נאלצו לשחררם לאחר זמן קצר כדי למנוע תסיסה מוגברת. המשבר רוכך זמנית רק באמצעות הכנסת דלק מטורקיה ומקטאר.

מהצד השני, הרשות הפלסטינית מצטרפת למדיניות הענישה הקולקטיבית בדמות המצור שמטילות ישראל ומצרים. בנוסף לקיצוץ בתשלומי החשמל, הרשות צימצמה את מספר ההתחייבויות לתשלום על טיפולים של חולים מעזה שזקוקים לטיפול בישראל. מכיוון שישראל לא מכניסה חולים מעזה ללא התחייבות תשלום מהרשות, המשמעות היא מניעת טיפולים מצילי חיים ממאות תושבים ברצועה, שמערכת הבריאות הקורסת של עזה אינה מסוגלת לטפל בהם. השבוע מתו שני תינוקות חולים לאחר שלא קיבלו אישור לעבור לבתי חולים בישראל.

במצב הזה, תחת המצור, ובזמן שפת״ח וחמאס לא מסוגלים להביא לשיפור במצב, ההמונים בעזה צריכים להסתמך על הכוח שלהם. הפגנות וצעדות המוניות לעבר הגדר מול ישראל ומול מצרים מסוגלות להפעיל לחץ עצום נגד המצור ואף להביא להפלתו.

צעדי הענישה הקולקטיבית האחרונים שעליהם החליטה הממשלה עלולים עוד להצית סבב מלחמה נוראי נוסף. הרקטה שנורתה ביום שלישי (27.6) מהרצועה והפצצות חיל האוויר שבאו בעקבותיה מעידים על הפוטנציאל הנפיץ.

הפגנות של עובדים וצעירים מהצד הישראלי של הגדר בסולידריות עם תושבי רצועת עזה ובקריאה להעברת חשמל, סיום המצור והשקעה מסיבית בשיקום הרצועה נחוצות כדי ללחוץ על הממשלה וכדי לקדם את המאבק להשגת ביטחון אמיתי ושלום לתושבי עזה וגם לתושבי הדרום.