socialism.org.il
מאה למהפכה הרוסית
הלקחים למאבקים לצדק חברתי ולשלום במאה ה־21
פלאייר שהופץ באירוע של תוכנית הרדיו "חיים של אחרים" שהתקיים ביפו לציון מאה שנה למהפכה
מערכת האתר
11.08.2017 15:42

מאה שנים חלפו מאז המהפכה החברתית שטילטלה את העולם כולו. ובכל זאת, אצולת ההון ומשרתיה הנאמנים באקדמיה ובפוליטיקה טורחים עד היום להוקיע נחרצות את אותה מהפכה. הם מנסים להדביק למהפכה הסוציאליסטית ברוסיה ולמנהיגיה את הפשעים של הדיקטטורה הסטליניסטית שהוקמה על חורבותיה. הם מפחדים מהרעיונות המקוריים שעליהם נאבקו מיליונים במהפכה ההיא ושעוררו השראה בכל העולם.

בעידן שבו המערכת הקפיטליסטית גוררת את האנושות לממדי שיא של אי־שוויון, להרס כלכלי, להתפוררות חברתית, למלחמות ולאסון אקולוגי, דור חדש מטיל ספק במערכת הקיימת ומסיק מסקנות סוציאליסטיות.

את הצמא הזה לשינוי עמוק בחברה אפשר היה לראות בהתקוממויות ההמונים המהפכניות במזרח התיכון ב־2011, וגם סביב מאבקים המוניים בשורה של ארצות, כולל בישראל; או סביב הקמפיינים של סנדרס בארה״ב, שקרא ל"מהפכה פוליטית נגד מעמד המיליארדרים", או קורבין בבריטניה, מלנשון בצרפת, או מפלגת פודמוס בספרד.

גם מאה שנים אחרי, הלקחים מהמהפכה הרוסית נותרים אקטואליים וחשובים עבור המאבקים לשינוי חברתי. מדובר עדיין במאורע השחרור הגדול ביותר בהיסטוריה האנושית.

המהפכה שהחלה ביום האישה הבינלאומי הפילה תחילה דיקטטורה מלוכנית בת מאות שנים. לאחר שהממשלה הקפיטליסטית הזמנית הראתה שאין לה שום יכולת לספק את השאיפות שהביאו לפרוץ המהפכה והתבטאו בסיסמה "לחם, שלום, אדמה", המוני עובדים ואיכרים פנו להשלים את המהפכה, לא רק במישור הפוליטי אלא גם הכלכלי והחברתי.

מאה שנה למהפכה הרוסית

בהנהגת לנין, טרוצקי והבולשביקים, מהפכת אוקטובר איפשרה לעובדים ולחקלאים העניים ברוסיה להיפטר מהשיטה הקפיטליסטית ולמעשה משלטון ההון בחברה, וחיסלה את התלות של האיכרים בטייקוני קרקעות. היא הוציאה את רוסיה ממרחץ הדמים של מלחמת העולם הראשונה ומילאה תפקיד מכריע בסיום המלחמה. הממשלה המהפכנית גם הכירה בזכות להגדרה עצמית של כל הלאומים שדוכאו קודם תחת הצאר ותחת הממשלה הקפיטליסטית הזמנית. המהפכה קידמה סולידריות בינלאומית, העלתה על נס זכויות נשים והביאה לביטול חקיקה מפלה נגד להט״ב.

אלא שבתגובה למהפכת העובדים והעובדות שהכתה הדים ברחבי העולם, 21 צבאות קפיטליסטיים פלשו לרוסיה בהובלת ארה״ב, בריטניה, צרפת ויפן במטרה לסייע לכוחות הימין של הצבא הלבן לטרפד את המהפכה. הם נכשלו.

למרות ההרס הברוטלי שזרעו מלחמת העולם הראשונה, מלחמת האזרחים וההתערבות האימפריאליסטית של הצבאות הזרים, ולמרות קריסת התשתיות ומצב המחסור והרעב שהתפתחו, המשק המולאם המתוכנן שהושג במהפכת אוקטובר הצליח לחולל שינוי דרמטי והפך כלכלה נחשלת למעצמה השנייה בחוזקה בעולם. המהפכה הציבה על סדר היום לראשונה אפשרות מעשית לכינון עולם סוציאליסטי דמוקרטי, והסוציאליסטיות והסוציאליסטים שהובילו את המהפכה ראו במאבק שלהם חלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי גלובלי.

המהפכה הביאה במקור לצורת הממשל הדמוקרטית ביותר שהתקיימה עד היום במדינה מודרנית, כשהתהליכים הפוליטיים של קבלת ההחלטות הועברו למערכת של מועצות שלטוניות נבחרות (סובייטים), של נציגי עובדים, חיילים ואיכרים, ברמה המקומית, המחוזית והארצית. ניתן היה להדיח ולבחור מחדש בכל עת נציגים נבחרים, ונציגים בשכר נדרשו להסתפק בשכר הממוצע של עובדים מהשורה.

נסיבות היסטוריות יוצאות־דופן איפשרו את עליית שלטון הפקידים הטוטליטרי בהנהגת סטלין, שהשתלטותו כללה רצח שיטתי של סוציאליסטים ושל מנהיגי המהפכה המקוריים, רדיפה פוליטית רצחנית של השמאל, צנזורה כבדה, הסתה וסילופים היסטוריים שיטתיים. בתנאי רמת ההשכלה והתקשורת כיום, לא סביר שתתחולל מהפכת־נגד סטליניסטית דומה והסתאבות כזו בתרחיש של מהפכה חברתית מוצלחת שאכן תביא לכינון דמוקרטיה סוציאליסטית מודרנית. אך כמובן שהלקחים ההיסטוריים מוכרחים לשמש גם כדי להבטיח שמהפכות חברתיות יוכלו לנצח באמת בעידן שלנו ולהביא לחברה סוציאליסטית ודמוקרטית של ממש.

למידת ההיסטוריה האמיתית של המהפכה שהתחילה להראות איך אפשר לשנות את העולם חיונית לכל מי שרוצים ורוצות להיאבק למען חברה אחרת.

מסכימות? מסכימים? דברו איתנו, בואו לפעול איתנו והצטרפו לתנועת מאבק סוציאליסטי כדי לבנות שמאל סוציאליסטי בינלאומי כחלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי במאה ה־21!