socialism.org.il
דיווח מארה״ב
הצבעת מחאה נגד טראמפ בבחירות המקומיות
ב־7 בנובמבר נערכו בחירות מקומיות בארה״ב, הציבור הצביע נגד טראמפ, ובמיניאפוליס נרשם הישג גם לתנועת 'אלטרנטיבה סוציאליסטית'
רמי איתן, ניו יורק
12.11.2017 13:43

שנה אחרי שתבוסה מבישה של המפלגה הדמוקרטית הובילה לעליית טראמפ לשלטון, מספר גדול של בחירות מקומיות נערכו ב־7 בנובמבר (שלישי) ברחבי ארה״ב וסיפקו לבוחרים הזדמנות להביע את שאט הנפש שלהם מהמשטר הכי גזעני, סקסיסטי ודכאני שראתה אמריקה בעשורים האחרונים.

שני מירוצים למושל, בניו ג׳רזי ובווירג׳יניה, הסתיימו בניצחון למועמדי המפלגה הדמוקרטית. בווירג׳יניה, המדינה בה צעדו רק לפני כמה חודשים ניאו־נאצים ורצחו מפגינת שמאל לקול עידוד שבשתיקה מהבית הלבן, התהפך המאזן בבית המחוקקים נגד הרפובליקנים. ראוי לציון ניצחונה של המועמדת הדמוקרטית דאניקה רואם, שנבחרה לבית הנבחרים של וירג׳יניה, הטרנסג׳נדרית המוצהרת הראשונה בארה״ב שנבחרה לבית מחוקקים, והיא הדיחה מכסאו את הגזען הסקסיסט רוברט מרשל, יוזם "חוק השירותים" הארסי שניסה לאסור על טרנסג׳נדרים שימוש בשירותים ציבוריים התואמים את המגדר שלהם.

מועמדים דמוקרטים רבים ניצלו את הזעם הקיים כלפי ממשל טראמפ. כך למשל, ראש עיריית ניו יורק ביל דה־בלאזיו מיקד את הקמפיין שלו ב"בעיה האמיתית, שנמצאת 200 מייל דרומה", בהתייחסו לממשל בוושינגטון הבירה, וקרא למצביעים לתמוך בו כדי לחזק את ההתנגדות המקומית למהלכים שטראמפ מוביל, בעיקר סביב רדיפת מהגרים. דה־בלאזיו גם קיבל תמיכה פומבית מהסנאטור השמאלי ברני סנדרס, הפוליטיקאי הפופולרי בארה״ב כיום, והוא נבחר מחדש ברוב גדול.

הישג לשמאל הסוציאליסטי במיניאפוליס

לצד המועמדים הדמוקרטים הממסדיים, שניצלו את השנאה לטראמפ אך לא מסוגלים להציב אלטרנטיבה אמיתית ושורשית למדיניות שלו, נרשמו הישגים מרשימים למספר מועמדים שמאליים ואף סוציאליסטיים שמראים כי לצד דחיית הרפובליקנים, מצביעים רבים מחפשים פתרונות אמיתיים.

בעיר מיניאפוליס שבמינסוטה, התמודדה למועצת העיר המועמדת הסוציאליסטית ג׳ינג׳ר ג׳נצן, חברת תנועת 'אלטרנטיבה סוציאליסטית', תנועת האחות של מאבק סוציאליסטי.

ג׳ינג׳ר הייתה ממובילות הקמפיין המוצלח להעלאת שכר המינימום בעיר ל־15 דולר לשעה, ומיקדה את קמפיין הבחירות שלה בדרישות לפיקוח על שכר הדירה, לבניית דיור ציבורי איכותי במקום דירות יוקרה, ולהעלאת המיסוי על העשירים. היא זכתה לתמיכה רשמית מצד איגוד עובדי התחבורה, איגוד האחיות ואיגוד עובדי התקשורת במינסוטה, כמו גם מצד ארגון 'הסוציאליסטים הדמוקרטים של אמריקה' (DSA), סניף 'המהפכה שלנו' (הארגון של סנדרס) ועוד.

תחת הסיסמה "לא למכירה!", ג׳ינג׳ר הכריזה שתסרב לקבל תרומות מבעלי הון, ובכל זאת, הקמפיין שלה שבר שיא מקומי כשהצליח לגייס מעל 175 אלף דולר. התרומות הגיעו מפעילים ומאנשים עובדים וחציון התרומות הסתכם ב־25 דולר בלבד!

ג׳ינג׳ר זכתה במספר הקולות הגבוה ביותר ב"עדיפות ראשונה" (שיטת בחירות לפי דירוג) במחוז הבחירה שלה. ההישג מרשים במיוחד גם בהתחשב בקמפיין הפחדה דמגוגי נרחב שאירגנו גורמים מהממסד הפיננסי והפוליטי, שכלל שילוב כוחות מצד דמוקרטים, רפובליקנים ואפילו ירוקים שחברו יחד כדי למנוע מקמפיין סוציאליסטי לנצח. למרות ההישג, ג׳ינג׳ר סיימה במקום השני לאחר ספירת העדיפות השנייה והשלישית. למרות זאת, הקמפיין שלה היה מוצלח ביותר והראה שניתן לאתגר ברצינות את הממסד ולגרוף קולות רבים גם מבלי להסתיר את הדגל הסוציאליסטי.

פוטנציאל לבניית התנגדות רחבה ואפקטיבית

ארגון ה־DSA, שמגדיר עצמו סוציאליסטי, צמח בשנתיים האחרונות בעשרות אלפי חברים. ה־DSA פועל בתוך המפלגה הדמוקרטית, אך מציב מועמדים משל עצמו, שגם אם אינם מנותקים לחלוטין מהמפלגה, בכל זאת מאתגרים את הממסד הדמוקרטי משמאל. לפחות שבעה חברי DSA מוצהרים נבחרו למועצות ערים ומחוזות ברחבי המדינה. בעיר פילדלפיה נבחר לתפקיד התובע הכללי לארי קראסנר, עו״ד הפעיל למען זכויות אזרח, ובייחוד בתנועת 'חיי שחורים נחשבים' (Black Lives Matter), שקיבל תמיכה פומבית מה־DSA. קראסנר מיקד את הקמפיין שלו ברעיון של שינוי רדיקלי של מערכת המשפט בעיר כדי לתת מענה לשאלות של צדק גזעי.

בניו יורק, הצליח ג׳בארי בריספורט, מועמד צעיר ואלמוני למועצת העיר, להריץ קמפיין רדיקלי שקורא לבנייה נרחבת של דיור ציבורי בעיר ולהגנה על תושבים ושכונות מפני יזמי נדל״ן. הקמפיין של ג׳בארי קיבל תמיכה מה־DSA, ממפלגת הירוקים ומארגונים סוציאליסטיים שונים בעיר והצליח לגרוף כמעט שליש מהקולות במחוז שלו — הרבה יותר מכל מועמד עצמאי אחר בעיר.

ההצלחה היחסית של המפלגה הדמוקרטית בבחירות אלו, למרות שורת חשיפות מביכות והחולשה הכללית של עמדותיהם הפוליטיות, משקפת בראש ובראשונה דחייה של ממשל טראמפ ושל המפלגה הרפובליקנית. אולם הצבעת מחאה לבדה לא תוכל לתת מענה אמיתי לגזענות, לסקסיזם ולפערים החברתיים. המפלגה הדמוקרטית הממסדית הוכיחה פעם אחר פעם שהיא מייצגת מדיניות פרו־קפיטליסטית מובהקת ושהיא לא מסוגלת לספק תשובות רציניות לשאלות של שכר המינימום, ביטוח הבריאות, שכר הלימוד וחרחורי המלחמה הבלתי פוסקים.

שורה של קמפיינים שמאליים שזכו להצלחה משמעותית מצביעים בבירור על הפוטנציאל לא רק לבניית התנגדות רחבה ואפקטיבית לממשל טראמפ אלא גם לאג׳נדה שהוא מקדם.