socialism.org.il
ועידת מאבק סוציאליסטי 2017
דיון ער, הסכמה רחבה והיערכות למאבק בתקופה הבאה
אחת הוועידות החשובות והמוצלחות של מאבק סוציאליסטי עד היום ■ דיונים מעמיקים, רמה גבוהה של הסכמה רעיונית ומוטיבציה לבניית השמאל הסוציאליסטי הבינלאומי ■ נמסרו ברכות מיוחדות מנציגי עובדים ומתנועות סוציאליסטיות אחיות
שחר בן־חורין
09.11.2017 20:00

זו הייתה אחת הוועידות החשובות והמוצלחות ביותר של תנועת מאבק סוציאליסטי עד היום. היא התאפיינה בדיונים מעמיקים וברמה גבוהה של הסכמה, באנרגיה, בסולידריות ובמוטיבציה. הוועידה הארצית התכנסה ב־2–4 בנובמבר בתל אביב, בהשתתפות חברות וחברי מאבק סוציאליסטי מרחבי הארץ ואורחים בינלאומיים.

לאורך החודשים האחרונים נערכו דיונים מקדימים בסניפי התנועה כחלק מתהליך דמוקרטי מקיף של פיתוח דיון וגיבוש תוכניות לקראת התקופה הבאה.

הוועידה דנה במצב העולמי כיום על רקע התפתחות המשבר היסודי במערכת הקפיטליסטית הגלובלית, ועסקה גם במגמות האזוריות ובפרספקטיבות להתפתחויות כאן משני צידי הקו הירוק. שעה שהסקרים האחרונים ממחישים עד כמה רעוע בסיס התמיכה של שלטון נתניהו, ודווקא לאחר תקופה של דמורליזציה מסוימת בקרב עובדים וצעירים, יהודים וערבים, ובקרב השמאל, הוועידה מיקדה תשומת לב בפוטנציאל לקידום המאבק בכיבוש ולשלום, המאבק של ציבור העובדים והעובדות, מחאות של צעירים וצעירות, המאבק בשלטון נתניהו ובניית אלטרנטיבה פוליטית לימין הקפיטליסטי והלאומני. דוח פוליטי מקיף, שפרקיו נידונו ועובדו בתנועה לקראת הוועידה, אומץ פה־אחד.

בנוסף נערך דיון על ההתפתחות המרשימה של מאבקים על זכויות נשים בארץ ובעולם, ועל המשך קידום המעורבות התנועתית במאבק הפמיניסטי. הוועידה דנה גם באתגרים ובהזדמנויות לבניית מאבק סוציאליסטי בזירות השונות, ובכלל זה במקומות העבודה ובקמפוסים, החליטה על תוכניות ויעדים חדשים, ובחרה בוועד ארצי, מוסד ההנהגה המרכזי של התנועה.

כעדות לרמה גבוהה של הסכמה ולביטחון בדרכה של התנועה, מגבית מיוחדת לקופת המאבק גייסה מעל 12 אלף שקל. כמו כן, הוחלט להשיק מבצע גיוס כספים ציבורי, כדי לסייע לתנועה להתמודד עם מצוקת משאבים ולספק דחיפה לפעילותה. "ראפר הבית" של מאבק סוציאליסטי, ריףראף, שהופיע במהלך הוועידה, החליט להקדיש את ההכנסות הצפויות מאירוע השקת אלבום הבכורה שלו לטובת המבצע.

ברכות סולידריות

בערב הפתיחה של הוועידה נמסרו ברכות בכתב ובווידיאו ממספר נציגי עובדים.

מוראד עטון, עד לאחרונה חבר ועד 'קווים' ממזרח ירושלים, מסר ברכות לרגל הוועידה וסיפר שהתארח בכנס סוציאליזם 2014, בו "דיברנו על התאגדות העובדים ממזרח ירושלים והקשיים שהם עוברים בחברות הישראליות. מאז הקשר לא נותק", והודה גם לחברי מאבק סוציאליסטי שהתגייסו להפגין סולידריות בספטמבר עם נציגי עובדים פלסטינים שנעצרו בעקבות מה שנראה כמסירת מידע שקרי מצד גורמים מטעם ההנהלה, מאבק שהיה "מול השלטון, מול המשטרה ומול הבריונים של בעלי ההון".

אלי לוטטי, חבר ועד עובדי חיפה כימיקלים, איחל ועידה מוצלחת, "בתקווה שהרעיון הסוציאליסטי יאומץ בידי חלקים נרחבים יותר [בציבור]", והודה "לחברים והפעילים ממאבק סוציאליסטי שעמדו ועדיין עומדים לצידנו במאבקנו שנמשך שנים, גם כיום כשאנו נתונים תחת איום של פיטורים של כלל העובדים במפעל הצפוני".

חנוך לבנה, יו״ר ועד עובדי הבנק הבינלאומי ויו״ר סיעת האופוזיציה 'הבית החברתי' בהסתדרות, איחל דיונים פוריים, הביע תמיכה במאבק למען סוציאליזם, הסביר שהמאבק של עובדי הבנק הבינלאומי הוא "מאבק לא פשוט, לא קל, התמודדות גם משפטית, גם ארגונית, כמעט יומיומית", והדגיש את הצורך בקידום המערכה להפיכת ההסתדרות ל"ארגון לוחם, בועט, חי, מפעיל שרירים, שיפעיל את העוצמה שיש לו ושלצערי נמנע עד כה מלהשתמש בה", ולשם כך, חידד, דרוש מאבק גם על דמוקרטיה בהסתדרות.

עמי וטורי, המזכיר הארגוני של ארגון כוח לעובדים, ציין כי "מאבק סוציאליסטי פעלו ופועלים תמיד מתוך מחויבות עמוקה לעבודה המאורגנת בכלל ולעבודה המאורגנת במסגרת 'כוח לעובדים' בפרט. מחויבות הבאה לידי ביטוי בהשתתפות פעילה בהפגנות, אכיפת שביתה וקשר עם ארגוני העובדים. לכך נלווית גם תרומתכם להקמתו של 'כוח לעובדים' לפני מעט יותר מעשר שנים". עמי איחל ועידה מוצלחת, "בתקווה שהדבר יסייע לכם להיות משמעותיים יותר בחיזוק העבודה המאורגנת ובקידום פוליטיקה סוציאליסטית־דמוקרטית".

סתיו רווה, ממארגנות תנועת 'המאבק למען הפסיכולוגיה הציבורית' איחלה "הצלחה בוועידה, המון תודה על התמיכה שלכם לאורך השנתיים האחרונות, ותמשיכו לתמוך בעבודה המאורגנת בישראל".

ועידת מאבק סוציאליסטי

מאבק בינלאומי

בפני הוועידה הוצגה סקירה של הפעילות הבינלאומית של הוועד למען אינטרנציונל עובדים (CWI), הארגון הסוציאליסטי הבינלאומי בו שותפה מאבק סוציאליסטי, ונמסרו ברכות סולידריות, רובן בווידיאו, ממפלגות והתארגנויות אחיות של מאבק סוציאליסטי ברחבי העולם.

חבר הפרלמנט האירי פול מרפי בירך בשם המפלגה הסוציאליסטית באירלנד. 'התנועה הסוציאליסטית הדמוקרטית' (DSM) בניגריה שלחה ברכות, ובהמשך הגיע מכתב גם ממפלגת העובדים הסוציאליסטית (WASP) בדרום אפריקה. נציגי תנועת 'האלטרנטיבה הסוציאליסטית החדשה' בהודו, התייחסו לברית בין נתניהו לראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, לדיכוי הפלסטינים ולדיכוי ורדיפה של מיעוטים בהודו, וקראו לחיזוק המאבק הבינלאומי בקפיטליזם. לצד תנועת 'פעולה סוציאליסטית' בהונג קונג וסין, גם תנועת 'כוח מוביל סוציאליסטי בינלאומי' (ISF) בטייוואן שיגרה סרטון שצילמה בלב מצעד הגאווה ההמוני שנערך בטייוואן, לאחר שזו נעשתה השנה למדינה הראשונה באסיה שבה הושגה הכרה בנישואים חד־מיניים. תנועת 'השמאל המהפכני' (IR) במדינת ספרד שיגרה מכתב ברכה, ובו עדכון מההתפתחויות בקטלוניה, שם היא מילאה תפקיד מפתח בארגון שביתת התלמידים והסטודנטים בתחילת אוקטובר.

כמו כן, שלחו ברכות גם תנועת 'אלטרנטיבה סוציאליסטית' בארה״ב, המפלגה הסוציאליסטית באנגליה־וויילס, תנועת 'חירות, סוציאליזם, מהפכה' (LSR) בברזיל, תנועת 'הסוציאליזם המהפכני' בצ׳ילה, מפלגת השמאל הסוציאליסטית בבלגיה (LSP-PSL), תנועת 'אלטרנטיבה סוציאליסטית' (SAV) בגרמניה, תנועת קסקינימה ביוון, מפלגת הצדק הסוציאליסטית (RS) בשוודיה, מפלגת השמאל הסוציאליסטית (SLP) באוסטריה, המפלגה הסוציאליסטית באוסטרליה ותנועת 'השמאל המהפכני' (GR) בצרפת. מטורקיה שוגרו ברכות סולידריות מההתארגנות 'אלטרנטיבה סוציאליסטית', התומכת ב־CWI, ומהתארגנות השמאל 'עולם ללא בוסים', ושתיהן הדגישו את הקריאה לחזק את המאבק המשותף למזרח תיכון סוציאליסטי.

הוועידה החליטה ליזום ולארגן בתקופה הקרובה, לצד אירועים נוספים, אירוע ציבורי לציון מאה שנה למהפכה הרוסית, כדי לקדם את הדיון על לקחי המהפכה, עם הפנים למהפכה חברתית ולשינוי סוציאליסטי במאה ה־21.