socialism.org.il
פרספקטיבות פוליטיות 2017
פרק 8: השמאל ובניית אלטרנטיבה סוציאליסטית
ועידת מאבק סוציאליסטי ■ מסמך ניתוח ופרספקטיבות ■ קיים פוטנציאל לא מבוטל להתפתחות של מאבקים חדשים ועל הרקע הזה גם לקידום הבנייה של הכוחות השמאליים והסוציאליסטיים בחברה
תנועת מאבק סוציאליסטי
06.12.2017 02:15

ועידת מאבק סוציאליסטי, 24 בנובמבר 2017: פרק אחרון מתוך הדוח הפוליטי שהתגבש לאורך תהליך דיון תנועתי מקיף וגירסה מלאה שלו נידונה ואומצה פה־אחד בוועידה הארצית. המסמך נכתב עוד לפני שהמחאה נגד השחיתות הוציאה רבבות להפגין בתל אביב. אך ההתפתחות תואמת את הערכת המצב המסוכמת במסמך, כפי שכתבנו: "המיאוס הכללי שמתחת לפני השטח בקרב שכבות לא מבוטלות יכול להביא גם להתפרצות של מאבקים משמעותיים באופן פתאומי יחסית, לרבות מאבקים המוניים או המוניים־למחצה".

רשימת הפרקים
פרק 1: עידן של משבר גלובלי והתנגדות
פרק 2: מהפכות־נגד ומגמות של מהפכה במזרח התיכון
פרק 3: "ניהול הסכסוך", ביצור הכיבוש וההתנחלויות
פרק 4: המאבק הפלסטיני והתסיסה תחת משטר הכיבוש
פרק 5: ריאקציה לאומנית ומגמות נגדיות בישראל
פרק 6: צמיחה כלכלית רוויית סתירות
פרק 7: ממחאת 2011 לחיזוק העבודה המאורגנת
פרק 8: השמאל ובניית אלטרנטיבה סוציאליסטית


שלטון נתניהו נותר על כנו עד היום לא כתוצאה משביעות רצון ומתמיכה נרחבת בקרב הציבור, לרבות הציבור היהודי, אלא למרות תחושות מיאוס המוניות.

חרף נטיות להצבעה מסורתית, דפוסי ההצבעה בישראל בעשורים האחרונים מתאפיינים בדינמיות ומשקפים גמישות רווחת ביחס להצבעה. הליכוד בפרט לא היה אפילו הסיעה הגדולה ביותר בכנסת אחרי בחירות 2009 ו־2013, ואילו בבחירות 2015 הוא נזקק להצבעה טקטית של תומכי הימין הקיצוני כדי לייצר יתרון פרלמנטרי. הן אחרי בחירות 2013 והן אחרי בחירות 2015, הליכוד הצליח להרכיב קואליציות שכללו מפלגות שפנו לסנטימנט של סלידה מהמצב תחת השלטון הקיים.

המעמד השליט ושלטון נתניהו נהנו באופן כללי מנסיגת תנועות ההמונים באזור, מחולשת השמאל ובמיוחד מהיעדר קריאת תיגר פוליטית ממשית בהיקף משמעותי בציבור היהודי על מדיניות הממשלה בסוגיית הכיבוש והדיכוי הלאומי של הפלסטינים.

אולם קיים פוטנציאל לא מבוטל להתפתחות של מאבקים חדשים ועל הרקע הזה גם לקידום הבנייה של הכוחות השמאליים והסוציאליסטיים בחברה.

קראו את הפרק האחרון:

ליחצו כאן להורדת הקובץ.