socialism.org.il
השיטה
סרוסי קנה את וייצמן, לאוטמן את ברק, לאודר את נתניהו, ונמרודי — את מי לא? הכל על השיטה שמעשירה אותם ודופקת אותנו
יובל גל
15.02.2000 00:00

נהיינו מדינת "שיטה". השיטה של ברק והשיטה של וייצמן. לפני זה היינו חלק מהשיטה של ביבי. כל אחד ממציא שיטה לעבוד עלינו, לקנות שלטון בכסף, להרוויח כסף מהישיבה בשלטון.

האמת היא שזה די פשוט. צריך רק להבטיח ל־6 מיליון ישראלים הבטחות שלא מתכוונים לעמוד בהן, ובאותו זמן למכור את עצמך למיליונרים. הם ייתנו לך כסף תמורת הידיעה שכשתגיע לשלטון תעבוד בשבילם, וכשאתה מגיע לשלטון אתה עובד בשבילם. הבטחות לחינוך חינם וחיסול האבטלה הופכות לקיצוצים הרסניים בתקציבי החינוך והרווחה. הבטחות להגדיל את סל הבריאות הופכות לקיצוץ רוחבי בכוח האדם בבתי־החולים. ההבטחה לצמצם את הפער הופכת להגדלת שכר הח״כים.

זה מכעיס. זה מגעיל. זאת השיטה.

ככה מתנהלת מאפיה סגורה של פוליטיקאים, אנשי צבא (לשעבר ולא לשעבר), אנשי מערכת ה"צדק" והמליונרים. האחרונים קונים להם יותר ויותר השפעה בשלטון, והראשונים ממשיכים לשרת אותם ולמכור לנו הבטחות עשויות מאוויר.

שתי הפרשות האחרונות, של וייצמן וברק, מוכיחות משהו מאוד בסיסי. הן מוכיחות כמה השיטה מושרשת. כמה היא חלק מחיי הפוליטיקה שלנו, עד כדי כך שהפוליטיקאים אפילו לא מזדעזעים. להיפך, רובם מגנים על וייצמן, כי הם יודעים שוייצמן עושה מה שהם תמיד עשו.

למה השיטה עובדת?

השיטה עובדת כי היא פשוטה והיא מתנהלת על הגב שלי ושלך: אומרים לנו שאנחנו חיים בדמוקרטיה, ואנחנו מאמינים. נדמה לנו שיש לנו השפעה אמיתית על איך שמתנהלת המדינה, ואף אחד לא טורח לספר איך בעלי ההון שולטים בה ומוצצים לה את הדם.

התקשורת שייכת לאנשים מושחתים כמו נמרודי, ולהם אין אינטרס לחשוף את ממדיה של השיטה. הם חלק ממנה. מדי פעם הם חושפים אחד את השני בטעות, אבל אף פעם לא את השיטה.

אני ואתה חייבים לפתוח ת׳עיניים. אנחנו לא יכולים לסמוך על בתי־המשפט והעיתונות שישמשו ככלבי השמירה של הדמוקרטיה. רק המאבק שלנו נגד השיטה יכול לשנות אותה; דווקא כי האדם הפשוט, העובד או המובטל, הוא היחיד שיש לו אינטרס להפיל את השיטה. כל מערכות השלטון והעיתונות חיות עליה.

איך להפיל את השיטה?

— קודם כל להבין אותה. להבין איך הם שולטים בחיים שלנו ולהראות לאנשים אחרים מה קורה. להצביע על הבאג הבסיסי במערכת, על שלטון הכסף (קפיטליזם) כשלטון מושחת.

— לצאת למאבק פעיל: על משכורות ותנאי עבודה, נגד קיצוצים ברווחה, בחינוך ובבריאות ונגד אפליה. כך מגייסים פעילים חדשים למאבק הכללי ולומדים איך בתכלס השיטה דופקת אותנו. נכון ששביתה אחת לא מביאה את המיליונר הממוצע לפשיטת רגל, אבל היא פוגעת בו ומכריחה אותו (ואותנו) להכיר בכוחם של העובדים.

— להתאחד. זה הסיכוי היחיד שלנו לשנות משהו, ואף אחד לא יכול לעצור אותנו כשאנחנו מאוחדים. המיליונרים מבינים את זה, ולכן הם ממציאים יריבויות בינינו. הם רוצים שנשנא אחד את השני. הכוח שמפחיד אותם הוא הסיכוי שלנו.

— להבין את הכוח שלנו. רק מי שבטוח בכוח שלו מסוגל לשנות משהו. אנחנו בונים ויוצרים את כל מה שאנחנו רואים מסביבנו. הם, המיליונרים, רק יושבים רגל על רגל ועושים כסף מכסף. אם אנחנו הכוח היוצר בחברה, אנחנו יכולים להשתמש בכוח שלנו לטובתנו.

גם בך השיטה פוגעת.
אתה יכול להמשיך להידפק, או להילחם.