socialism.org.il
בית הדין למעסיקים
בשנים האחרונות מאבקי עובדים רבים מסתיימים בבתי דין לעבודה. התסריט חוזר על עצמו: עובדים נלחמים מול הפגיעה בזכויותיהם, ותוך כדי השביתה, ולפעמים גם לפניה, הנושא נסגר בפשרה בבית הדין שמאשרת את עמדת המעסיקים, והנהגת ההסתדרות ממהרת להכריח את העובדים להסכים ל"פשרה"
עידו מהל
01.11.2004 08:21

אבל איך הפך בית הדין לעבודה להיות "המוסד המוסמך" לסיים מאבקי עובדים?

בית הדין לעבודה קיבל אשראי מסוים אצל העובדים מתוקף העובדה שביומיום הוא עוזר לפעמים לפתור בעיה אישית של עובד כזה או אחר עם המעסיק שלו.

כשהאוצר הודיע שהוא מתכנן לסגור את בית הדין לעבודה (צעד שנועד לפגוע בביטחון של עובדים לתבוע את מעסיקיהם ולהכריח אותם לחכות שנים בגלל הסחבת של בתי המשפט הרגילים), קיבלה על עצמה הנהגת ההסתדרות את תפקיד המגן של כל החלטה של בית הדין לעבודה. זה הקל על בית הדין לנצל את האמון שהעובדים נותנים בו כדי שבנושאים הגדולים, כמו שביתה כללית, הוא יוכל ליישר קו עם הממשלה ובעלי ההון.

בשביתת הנמלים האחרונה הוציא בית הדין את השביתה מחוץ לחוק לאחר 72 שעות. עובדי הנמלים סירבו לקבל את הפסיקה, והמשיכו את שביתתם. להחלטות של בית הדין לעבודה יש תוקף רק אם העובדים מצייתים להן. אם בית הדין מונע מעובדים להיאבק על הזכויות הבסיסיות שלהם, למה שהעובדים יצייתו לו?

כל עוד ההסתדרות משפילה ראש בפני בית הדין שמייצג את האינטרסים של הבוסים (שאגב, בעצמם לא ממלאים אחרי פסיקות בית הדין), היא לא מייצגת אותנו. הניסיון של עובדי הנמלים מראה לנו מה צריכה להיות האסטרטגיה שלנו. רק כך נוכל לסלול את הדרך לניצחון!