socialism.org.il
התארגנות עובדים בחברת מטרודן
בתנאים של הפרטה אכזרית שתוצאתה ירידה של יותר מחצי בהשתכרות הנהגים, של קנסות דרקוניים שמחירם יורד ישירות ממשכורתו של הנהג, החליטו נהגי מטרודן (חברת האוטובוסים לקווים פנימיים של באר שבע) להקים ועד עובדים
איליה גינזבורג וגל חייט
30.11.2004 10:51

מטרודן היא בעלות משותפת בה חבר גם הבעלים של מטרופולין, חברת האוטובוסים הבינעירונית שפועלת לצד אגד. למעשה היא תוצר של הפרטת חברת האוטובוסים העירונית של באר שבע.

מאחורי התחנה המרכזית ליד חניון האוטובוסים של החברה ממוקם אוהל המשמרת והמחאה של הנהגים.

על האוהל תלוי שלט שאומר כי "העובדים אינם צינור להזרמת כספים", בתגובה לאמירה של מנכ״ל החברה כי העובדים הם בסך הכל צינור להעברת כספים. "לא איכפת לי להיות צינור להעברת כספים ושיעשה כמה כסף שהוא רוצה, אבל שייתן לי להשתכר בכבוד", אומר לנו אחד הנהגים במהלך ביקור הזדהות של חברי מאבק סוציאליסטי עם השובתים.

"הקמנו את הועד לאחר שנה של שיחות עם ההנהלה" אומר לנו שאול, אחד מחברי הועד, בראיון שקיימנו איתו. "הדבר קרה לפני כחודשיים. אנשים פה הגיעו לפת לחם. הם צריכים להיות גם נהגים, גם כרטיסנים ובנוסף לספוג דוחות, קנסות והשפלות. יש נהגים שלא מעשנים שקיבלו קנסות בגלל עישון בתוך האוטובוס. ואין הליך של עירעור מסודר, אתה מקבל דו״ח יחד עם המשכורת שבתאריך זה וזה עברת את העבירה הזו ולך תזכור."

"ההנהלה ניסתה לנקוט בשיטות של איומים כלפי נהגים שלא יצטרפו להתארגנות החדשה. צפינו זאת ודאגנו לצרף אלינו גם נהגים חדשים. הבעלים יושב במשרד גדול בבית רובינשטיין בת״א, הוא לא רואה אנשים כמונו ממטר".

בשיחה עם נהג אחר הוא מאשר את הדברים ואומר כי ישנם נהגים שספגו קנסות של 1000 ₪ ואף 3000 ₪ כאשר המשכורת נעה בין 3500 ל־4500 ₪ בלבד. "אני על הכביש 12 שעות ביום, אני לוקח אנשים בבוקר ובערב הם מתפלאים לראות אותי שוב על ההגה. אותם לעבודה ובחזרה, את הילדים בחזרה מבית הספר בצהריים, והכל תמורת שכר מינימום."

שאול מוסיף כי הקווים הפנימיים בבאר שבע עמוסים והנהגים נאלצים להתמודד עם דוחק בלתי פוסק בגלל שלמרבית התושבים אין מכוניות פרטיות.

שאול טוען כי עפ״י סקר של רדיו דרום 70% מתושבי העיר תומכים במאבק של הנהגים וזאת למרות שהם נפגעים מהשביתה. בנוסף להם ישנם התארגנויות גם בחברות הסעה אחרות בארץ.